آرامش در هنگام اضطراب

در این مطلب راهکارهایی برای بدست آوردن آرامش در هنگام اضطراب و استرس را برایتان شرح خواهیم داد. اضطراب و استرس در شرایط خاص می‌توانند عملکرتان را مختل کنند. از طرفی داشتن اضطراب و استرس به طور مزمن نیازمند مداخله بالینی است و می‌تواند آرامش را از شما دور کند.


همچنین بخوانید: 

راهکارهای خوش بین بودن و کاهش اضطراب روزانه 

مشکلات جسمی که باعث اضطراب می شوند و باید ابتدا آنها را رفع کنید!


راه های مختلفی مانند پیاده روی، ورزش کردن، فریاد زدن یا سکوت کردن برای دست یابی به آرامش وجود دارد ولی همه این راهها به وقت و فضای مناسب نیاز دارد. به عنوان مثال داشتن یک ملاقات مهم با مدیر شرکت، اولین قرار، قرار های مهم کاری ناگهانی و … مواردی هستند که باعث اضطراب و استرس می شوند اما در این مواقع برای بدست آوردن آرامش باید چه کارهایی انجام داد؟ چگونه باید اضطراب و استرس را از خود دور کرد؟

راهکارهایی برای بدست آوردن آرامش در هنگام اضطراب و استرس!

1-هیجان خود را کنترل کنید!

تا زمانی که بتوانید هیجانی را که با احساسات مثبت همراه است کنترل کنید، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما هیجان منفی ناشی از استرس و اضطراب ناشی از جلسه امتحان یا مصاحبه کاری مفید نخواهد بود. زیرا کنترل هیجان های منفی و تبدیل آن ها به افکار مثبت بسیار سخت خواهد بود. عصبانیت، هیجان را به راحتی می تواند بر انگیزد. بنابراین باید به طور کل افکار خود را تغییر دهید. و در مرحله اول یاد بگیرید که همیشه نگاه مثبت به مسائل داشته باشید و افکارمنفی را از خود دور کنید. پس از آن، نوشتن جملاتی  که شما را متقاعد می کند بسیار موثر است. جملاتی مانند حتما در مصاحبه فردا موفق خواهم شد، حتما در برخورد با مشتری موفق خواهم بود و… هدف ما این است که هیجان‌های منفی را به هیجان‌های مثبت تبدیل کنیم. 


همچنین بخوانید: تاثیر هوش هیجانی بر بهبود روابط !!! هوش هیجانی شما مهر تایید نفوذتان بر دیگران !!!


2-در مورد چیزهای مختلف فکر کنید!

سعی کنید به کارها و غذاهایی که دوست دارید در طول روز فکر کنید و از فکر کردن به آن ها لذت ببرید و احساسات مثبت خود را برانگیزید. همچنین در طول روز اگر در محیط کاری هستید به کنار پنجره بروید و چند بار نفس عمیق بکشید. و به این فکر کنید که در مقابل جهان به این بزرگی مشکلات شما چقدر کوچک و ناچیز هستند. همان طور که در گذشته مشکلات به وجود آمده حل شده یا با مرور زمان کمرنگ شده اند این مشکلات نیز با مرور زمین از بین خواهند رفت. سعی کنید در طول روز برای خود جایزه‌های کوچکی در نظر بگیرید و از آنها لذت ببرید.

3-زبان بدن خود را تغییر دهید!

به یاد داشته باشید، زبان بدن تاثیر مهمی است که زاویه دید دیگران را  نسبت به ما تعیین می کند. ما می‌توانیم با زبان بدن طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهیم .امی کودی، یک روانشناس اجتماعی می گوید که یک نگرش قوی و محترمانه سطح تستوسترون و کورتیزول را در مغز تغییر می‌دهد که می‌تواند شانس موفقیت  را افزایش دهد. براساس تحقیقات انجام شده در روز فقط 2 دقیقه فکر کردن به این مسئله که شما قوی‌ترین و باهوش‌ترین فرد روی کره زمین هستید باعث افزایش سطح کورتیزول و تستوسترون در مغز می شود. به طور مثال قبل از رفتن به یک جلسه مهم کاری به جلوی اینه بروید و خود را به عنوان قوی‌ترین انسان دنیا فرض کنید. در این صورت امکان موفقیت شما چندین برابر می شود.


همچنین بخوانید» چرا صبح ها با استرس از خواب بیدار می شوم؟


4-تنفس عمیق بکشید!

شما احتمالا شنیده اید که تنفس عمیق می تواند به آرامش کمک کند. آیا تا به حال سعی کرده اید؟ من فکر نمی کنم! من به شما پیشنهاد می کنم این کار را در مواقع اضطراب و استرس انجام دهید این ساده ترین راهکاری است که می توانید انجام دهید. به یک مکان آرام بروید و به آرامی یک نفس عمیق بکشید و این کار را 5 بار انجام دهید.

5-به تغذیه خود اهمیت دهید.

البته زمانی که شما تحت استرس هستید، تمایل به خوردن بیشتر دارید که این اصلا خوب نیست. اما می‌توانید در صورت احتیاج شدید از مواد غذایی مغذی و سالم استفاده کنید. اما اگر به شکلات علاقه دارید می توانید قبل از رفتن به یک جلسه مهم کاری یک شکلات کوچک بخورید. تا حد ممکن سعی کنید همیشه از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید.


همچنین بخوانید: غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهند و به شما آرامش می‌بخشند!


6-صورت خود را بشویید.

این بهترین راه برای پیدا کردن خودتان است. سریع خود را به دستشویی برسانید و صورت خود را چندین بار با آب سرد بشویید. و پس از آن چند بار نفس عمیق بکشید. لطفا نگران آرایش خود نیز نباشید سلامتی شما بسیار مهم تر است زیرا استرس و اضطراب سلامت شما را بسیار تهدید می کند. شما می توانید دوباره صورت خود را آرایش کنید.

7-بیرون بروید.

البته همان طور که در اول مطلب اشاره شد این کار مخصوص کسانی است که وقت داشته باشند. اما منظور من پیاده روی در فضای آزاد به مدت 10-15 دقیقه است. زیرا به شما کمک می کند که از فضای پر استرس دور شوید و ذهنتان درگیر فضای بیرون شود.

8-تمرین کنید.

قبل از رفتن به یک جلسه مهم کاری، پیشنهاد ازدواج یا ….. جلوی آینه یا با دوستان و خانواده خود تمرین کنید. این کار به شما کمک می‌کند به صحبت‌های خود تسلط بیشتری داشته باشید.

9-با کسی صحبت کنید که نگرش شما را تغییر می دهد.

مشکلات، استرس و احساسات خود را مخفی نکنید. شما می توانید با کسی که به آن اعتماد دارید و می‌دانید که نگرش شما را تغییر می دهد مشورت کنید. فقط به این موضوع دقت کنید که با انسان درستی را برای مشورت انتخاب کنید. در غیر این صورت استرس شما چند برابر می شود.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید: