سینمای هند بخش دوم

بعد از یک وقفه، ادامه سفرمان را در هند و آشنایی با تاریخ سینمای هند قسمت دوم را پی میگیریم. با ذکر این نکته که من بعد مرکز توجه این مجموعه بر مکاتب سینمایی خواهد بود و بر اساس کشورها پیش نخواهد رفت. بنابر این لزوما تقدم و تاخر زمانی، در معرفی فیلم ها و روند شناخت تاریخ سینما، رعایت نمی شود و مورد توجه نخواهد بود. 

ضمنا در هفته بعد، به بررسی مکاتب سینمایی تا همین نقطه زمانی، دهه های 10 و 20 میلادی – که تاریخ سینمای آن را بررسی کرده ایم – می پردازم : دادائیسم، سوررئالیسم و امپرسیونیسم. ناگفته نماند که فیلم های مهم و تاثیرگذار هر مکتب، معرفی و بررسی می شوند.

شما می توانید قسمت های قبلی آشنایی با تاریخ سینما را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید

آشنایی با تاریخ سینما – بخش اول

آشنایی با تاریخ سینما – بخش دوم

آشنایی با تاریخ سینما – بخش سوم

آشنایی با تاریخ سینما بخش چهارم

آشنایی با تاریخ سینما بخش پنجم

خب ادامه بررسی سینمای هند:

1916 سالی بود که هالیوود با تاسیس شعبه ای،  پا در سرزمین هفتاد و دو ملت گذاشت.  سال بعد هندی ها دست به کار شدند و پاتانکار،  استودیوی کوه نور را به راه انداخت. همان سال پالکه فیلمی کوتاه درباره روند تولید فیلم ساخت؛ با نام چگونه فیلم حاضر می شود.

دو سال بعد پالکه استودیوی خود، و پاتانکار اولین سریال هند  را می سازد. اما 1920 یک استودیوی متفاوت – شاید برای من – ساخته می شود که اولین فیلم محصول مشترک سینمای هند – با ایتالیا – را،  تولید می کند. اما تفاوتی که داشت این بود که سازنده کمپانی، کسی نبود جز اردشیر ایرانی. بگذریم. در هند هم مثل باقی دنیا، سانسور مانع پخش بعضی از فیلمها می شد که این اقبال برای بار اول نصیب کوه نور ساخته ویدور می شود!

البته این ممنوعیت در منداس- چانتای امروزی – و ایالت سند صورت گرفت اما سر و صدای زیادی به پا کرد. اما اولین اقتباس های مهم سینمای هند Savkari Pash و  Prem Sanyas بودند.  که دومی- نام دیگرش “نور آسیا”- محصول مشترک هند و آلمان بود.

در 1926 باز هم اردشیر ایرانی یک استودیو راه می اندازد و اولین فیلم صدادار سینمای هند را عرضه می کند.

خب همین جا توقف می کنیم و خودمان را  برای سفر هفته بعد به مکاتب سینمایی، آماده می کنیم.

 

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید