تاریخ سینمای هند (بالیوود)

هفته پیش در قسمت دوم آشنایی با تاریخ سینمای ایران، وعده سفر هند داده بودم. در این هفته به بررسی تاریخ سینمای هند می پردازم، الوعده وفا!  شما می توانید بخش های قبلی آشنایی با تاریخ سینما را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید.

آشنایی با تاریخ سینما – بخش اول

آشنایی با تاریخ سینما – بخش دوم

آشنایی با تاریخ سینما – بخش سوم

آشنایی با تاریخ سینما بخش چهارم

 

اولین نمایش فیلم در هفتم مارس 1896 به وسیله یکی از فیلمبرداران لومیر صورت گرفت. سال بعد در بمبئی در یکی از استودیوهای خیابانی عکاسی، نمایش روزانه فیلم برقرار شد. دو ایتالیایی وضعیت نمایش فیلم ها را سر و سامان دادند و 1898 هیرالال سن (Hiralal sen) شروع به فیلمسازی کرد و از ستارگان تئاتر بهره برد. سال بعد کلکته از انرژی برق بهره مند شد. 1904 منک ستنا (Manek Sethna) کمپانی تورینگ سینما را در بمبئی به راه انداخت و فیلم زندگی مسیح را نمایش داد و پاته در 1907 اولین سینمای زنجیره ای خود را به راه انداخت.

1911 جورج پنجم از هندوستان دیدن کرد و این دیدار پرهزینه ترین رویداد عمومی بود که فیلم گرفته شد.

می توان گفت که پاندالیک (Pundalik) ساخته داداصاحب ترون ( Dadasaheb Torne ) اولین فیلم بلند صامت هندی است. به این ترتیب اولین پایه های هیولای فیلمسازی هند پایه گذاری شد! در حال حاضر هند اولین تولید کننده فیلم در جهان است! و باور نکردنی تر از آن این است که نیجریه مقام دوم، آمریکا و چین سوم و چهارم هستند!!

خب بهتر است مقداری درباره وضعیت داخلی هند حرف بزنیم. ایالتهای جنوب هند مهمترین تولید کنندگان فیلم محسوب می شوند. تلوگو (Telugu) تامیل (Tamil) مالایالام (Malayalam) و کانادا (Kannada). که هر کدام کمپانی فیلمسازی بر وزن هالیوود دارند. تالیوود با تلوگو، کالیوود با تامیل ، مالیوود با مالایالام و سندلوود با کانادا!!  و مهمترین زبان که هندو است با بالیوود شناخته می شود. خب برگردیم به قبل تر ها! چند خط بالاتر گفتم که اولین فیلم بلند هندی، پاندالیک بود اما دعوای بسیاری بر سر قبول این حرف هست چرا که فیلمبردار آن انگلیسی و محل ساخت فیلم، لندن بوده. 1913 داداصاحب پالکی، Raja Harishchandra را ساخت که اولین فیلم تمام هندی به حساب می آید. او سال بعد سه فیلمش را در لندن نمایش داد. سال بعد Raghupathi Venkaiah Naidu اولین سالن سینما را در مادرسMadras همان چانتای امروزی با نام Gaiety (شادمانی) ساخت.

خب، قبلا هم گفته بودم که زیاد از اسم و عنوان در سیر رویدادها لذت نمی برم با اینکه قبول دارم که مهم هستند اما قبول کنید حوصله سر برند! ادامه » آشنایی با تاریخ سینما بخش ششم – تاریخ سینمای هند قسمت دوم

 

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید