آکنه دلیل افسردگی

واقعا آیا جوش یا آکنه دلیل افسردگی می شود؟ باید بگوییم آکنه می تواند احتمال افسردگی را بالا ببرد. بر اساس گزارش منتشر شده از مطالعه جدیدی که انجام شده است، افرادی که بر روی پوست خود آکنه دارند، در سال های ابتدایی که این شرایط برایشان پیش می آید، به احتمال بیشتری دچار افسردگی می شوند.

آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوست است که در دوران نوجوانی شیوع بیشتری دارد، اما تا حدود 40 سالگی نیز احتمال ابتلا به آن وجود دارد. مشخصه اصلی این بیماری، جوش هایی روی صورت، قفسه سینه و کمر است.

زمانی که چربی داخل غدد چربی نتواند به بیرون پوست راه یابد و سلول های مرده منفذ خروجی را مسدود کنند، چربی تجمع یافته توسط باکتری هایی که بطور طبیعی در غده وجود دارند عفونی می شود. اگر جوش و آکنه دارید، با این حقایق جالب در مورد آنها آشنا شوید !!

این بیماری در مردان شایع تر از زنان است و علت های مختلفی برای آن مطرح شده است. بسیاری از این علت ها باعث تشدید وضعیت پوستی بیمار می شوند و عاملی برای بوجود آمدن آکنه نیستند. اما علت های مطرح شده بطور کلی عبارتند از: تغییرات هورمونی مخصوصا در دوره های سنی بلوغ و عادت ماهیانه خانم ها، عدم رعایت بهداشت پوست و تجمع چربی و آلودگی در منافذ پوستی، استفاده از راه ها و وسایل نامناسب برای از بین بردن موهای زائد صورت و بدن در مردان و زنان، استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی با چربی بالا، برخی داروهای مخصوص بدنسازی مردان و …

عوارض روانشناختی آکنه 

این بیماری پوستی می تواند تاثیر روانشناختی عمیقی بر تصویر ذهنی فرد از ظاهر خود بگذارد و فرد با اغراق در تصورظاهر بد آکنه و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی اش از دیگران فاصله بگیرد و دچار مشکلات روانشناختی متفاوتی شود. از جمله این مشکلات که در این مقاله به آن پرداخته شده است “اختلال افسردگی” است.

تحقیقات بر روی مردان و زنان بریتانیایی در دو گروه (گروهی که آکنه دارند و گروهی که آکنه ندارند) اجرا شده است و تغییرات این دو گروه طی 15 سال ثبت شده است.

در طول 15 سال احتمال ایجاد افسردگی اساسی در شرکت کنندگان تحقیق، 18.5 درصد در بیماران دچار آکنه و 12 درصد در شرکت کنندگان بدون آکنه بدست آمد.

در تحقیقات، افرادی که آکنه داشتند بیشتر احتمال دارد فاکتورهای زن، جوان، غیر سیگاری و با شرایط اقتصادی و اجتماعی بالا بودن را داشته باشند و کمتر احتمال دارد الکل مصرف کرده یا چاق باشند.

در ادامه تحقیقات با کنترل و تنظیم این فاکتورها، دانشمندان متوجه شدند افزایش احتمال ابتلا به افسردگی اساسی تنها برای 5 سال ابتدایی ابتلا به آکنه وجود دارد. احتمال ابتلا به افسردگی اساسی در گروهی که آکنه دارند در سال اول بالاترین میزان را دارد و نسبت به گروه افراد بدون آکنه 63 درصد افزایش احتمال ابتلا به افسردگی را نشان می دهد.

نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که آکنه تنها یک مسئله مرتبط با پوست و ظاهر آن نیست، بلکه تاثیر آن چیزی فراتر بوده و بر سلامت روانی فرد تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید : راهکارهای طبیعی برای از بین بردن جوش های ناحیه کمر و گردن