با معرفی ویژگی های جدید نسخه 10 محبوبترین نرم افزار آهنگسازی جهان با ما همراه باشید !

تقریبا پنج سال از آخرین بروز رسانی بزرگ ابلتون لایو یعنی لایو نسخه 9 می گذرد، در این مدت این کمپانی با ارائه بروز رسانی های مختلف و تغییرات کوچک اقدام به بهبود نرم افزار محبوب خود کرد. اما همه طرفداران این DAW قدرتمند منتظر انتشار نسخه جدید بودند. خوشبختانه انتظار ها به پایان رسید امروز ابلتون لایو 10 با ویژگی های خیره کننده معرفی شد و قرار است در سال 2018 روانه بازار شود. 

با معرفی ویژگی جدید نسخه 10 ابلتون لایو همراه ما باشید.

ابلتون لایو 10 شامل ویژگی های خیره کننده ای است که از انتشار نسخه 7 آن در سال 2007 شاهد آن نبودیم. نسخه 10 ابلتون شامل یک سینت قدرتمند جدید با نام Wavetable، سه افکت جدید، تغییرات بسیار در نحوه سریعتر ساختن موسیقی به همراه طراحی مجدد بخش لایبرری، طراحی کلی نرم افزار نیز دچار تغییرات شده است.

Live 10 عملکرد کنترل کننده نسل دوم ابلتون پوش را نیز تغییر داده ، ویژگی نمایش نوت ها در استپ سیکونسر پوش حالا بر روی نمایشگر این دستگاه ممکن شده است. این عملکرد باعث می شود تا بعد از 2 سال پوش همچنان بتواند با نسل سوم کنترلر ماشین رقابت کند.

با این حال، مهمترین تغییر این است که حالا Max for Live به طور کامل با Live ادغام شده است. Max for Live جعبه ابزاری است که به کاربران ابلتون لایو امکان ساخت سینتی سایز، افکت و غیره را می دهد این ویژگی از سال 2009 بصورت اختیاری به لایو اضافه شد. اما ادغام این دو کمپانی با هم بدین معنا است که حال این دو یکپارچه هستند در نتیجه سرعت بارگذاری سریعتر شده و از قدرت CPU کمتری برای اجرا استفاده خواهد کرد.

در ادامه ویدیو معرفی ابلتون لایو 10 و ویژگی ها جدید آن را تماشا کنید تا در ادامه به بررسی آنها بپردازیم

[aparat id=”kuw0v”]

 

طراحی جدید

شاید در ابتدا کاملا مشخص نباشد اما با نگاه دقیق تر متوجه خواهید شد که طراحی و چهره لایو 10 شامل تغییرات جزئی اما جالبی شده است. برای مثال فونت نوشته ها تغییر کرده و همانند فونت استفاده شده در ابلتون پوش 2 شده است. همچنین تم های جدید تری به لایو اضافه شده تا در موقعیت های مختلف دید بهتری داشته باشید درست همانند تم Dark زیر 

اینسترومنت و افکت های جدید

مهمترین بروز رسانی در دیوایس های لایو 10 اضافه شدن سینت Wavetable است و همانطور که از نامش مشخص است این دیوایس یک سینتی سایزر Wavetable است که از شکل موج های سینت آنالوگ و سایر اینسترومنت ها برای تولید صدا بهره می برد. این سینت شامل سیستم مدولاسیون داخلی آنالوگ با فیلترهای آنالوگ است. 

سینتی سایزر های آنالوگ و اپراتور حالا دیگر نسبتا قدیمی هستند، اما این سینت جدید به نظر می رسد خصوصیات و ویژگی های سینتی سایزر های مدرن را دارا است و می تواند رقیبی برای سینت های NI و Serum از کمپانی  Xfer باشد.

سینت Wavetable به همراه افکت Echo

در کنار سینت جدید یک افکت جدید به نام Echo نیز به ابلتون 10 اضافه شده است که به نظر می رسد یک پلاگین افکت تجربی (اکسپریمنتال) با کیفیت دیجیتال و آنالوگ باشد و برای استفاده بر روی : درام بیس، یک ابزار یکپارچه برای اضافه کردن گرما و عمق به درام، تنظیم پاسخ گذرا، ویژگی پدال : که از مدار شبیه ساز مجازی برای بوجود آوردن افکت پدال گیتار overdrive distortion و fuzz استفاده میکند استفاده کرد. ابلتون می گوید این افکت را می توان بر روی سینت ووکال و … نیز استفاده کرد.

تولید سریع تر موسیقی

هر نسخه جدیدی از هر DAW وظیفه اصلی اش اصلاح محیط کاربری و بهبود آن است، اما Live 10 دارای یک ایده است که به نظر بسیار جذاب است: Capture، یک ویژگی جدید است که پس از نواختن و پلی کردن ، یک ایده لایو 10 آن را به یاد می آورد و آنرا تبدیل به یک کلیپ MIDI به همراه FeeL و groove آن می کند.

[aparat id=”3KCkf”]

در این کلیپ بخشی از این بهبود محیط کاربری به نمایش گذاشته شده است ولی این بهبود در بخش های دیگری نظیر ارنجمنت ویو ، کلیپ ادیت و … نیز وجود دارد.

ابلتون لایو 10
Session view در لایو 10

بهبود میکسینگ

برای افرادی که هنوز به کیفیت موتور صوتی ابلتون شک دارند نیز باید گفت ابلتون 10 چند بهینه سازی نیز در این بخش انجام داده است. در این بخش ابلتون به بهبود رنج گین، اضافه کردن ویژگی Bass Mono در افکت Utility، افزایش دامنه فرکانس های پایین در EQ 8 ، قابلیت Split Stereo Pan که در میکسینگ کنترل دقیق تر را فراهم می سازد، پرداخته است.

کتابخانه صوتی جدید (New sound library)

برای کسانی که دسترسی به کالکشن صدا و سمپل های کمپانی NI ندارند، سمپل های موجود در ابلتون لایو همیشه یک جایگزین ارزشمند به شمار می روند. Live 10 یک نسخه با طراحی مجدد از هسته صوتی ابلتون را شامل صداهای غنی تر و متفاوت تر  در اختیار شما قرار می دهد همچنین جستجوی این سمپل ها نیز حالا ساده تر از قبل شده است.

این بروز رسانی شامل 4 پک صوتی جدید متشکل از صداهای سینت، پیانوهای الکتریک و درام است. همچنین یک پک دسته بندی شده با نام Curated Collections نیز وجود دارد که سمپل ها را با استایل و مشخصه های مختلف دسته بندی کرده است همانند این ویژگی در  لایبرری ماشین نیز وجود دارد.

افزایش قابلیت های ابلتون پوش در لایو 10

بعد از انتشار  Maschine MK3 در ماه گذشته ابلتون پوش دیگر جدیدترین کنترلر یکپارچه موسیقی در بازار به شمار نمی آید. Maschine با اضافه کردن نمایشگر جدید نه تنها فیدبک تصویری همانند پوش را به ارمغان آورد بلکه قابلیت نمایش نوت ها در یک سیکونس را نیز به نمایشگر خود اضافه کرد. حالا ابلتون نیز برای رقابت با رقیب خود و اثبات برتری، در لایو 10 ویژگی نمایش نوت ها در استپ سیکونسر پوش را بر روی نمایشگر این دستگاه اضافه کرده است.

ابلتون لایو 10

البته تا زمان انتشار ابلتون لایو 10 و بررسی دققی این قابلیت بر روی پوش نمی توان گفت که این ویژگی در پوش بهتر است یا در ماشین! اما چیزی که مشخص است وجود 64 پد در پوش این کنترلر را به دیوایس بهتری نسبت به ماشین تبدیل می کند و حالا با اضافه شدن این ویژگی جدید به نظر می رسد که پوش همچنان در صدر باقی خواهد ماند.

ابلتون لایو 10

بروز رسانی های دیگری نیز برای صاحبان پوش در ابلتون لایو 10 وجود دارد که از آنها می توان به نمایش رابط کاربری دیوایس هایی مانند Wavetable، Echo، EQ 8  و کمپرسور در نمایشگر پوش، و بهبود کارایی در طرح بندی، ساخت و گسترش الگوهای و کنترل کلیپ ها اشاره کرد.

Max for Live

به نظر می رسد ادغام Max for Live با ابلتون لایو یک حرکت بسیار مثبت و قدرتمند باشد که این ادغام در سال جاری و با به خدمت گرفتن توسعه دهندگان Cycling ۷۴ توسط ابلتون صورت گرفت. ابلتون بر این عقیده است که دادن امکان ساخت ابزار تولید موسیقی به کاربران به اندازه تولید خود موسیقی ارزشمند است.

یکی دیگر از پیشرفت های بزرگ برای Max for Live یک کانال صوتی جدید چند کاناله برای اجرای صدای فراگیر (surround) است. قابلیتی که باعث می شود موزیسین ها  و کسانی که بر روی چیدمان های صدا و تئاترها فعالیت می کنند به شدت از آن استقبال کنند. همچنین بروز رسانی هایی دیگری نیز برای دیوایس های Max for Live نظیر درام سینت وجود دارد همچنین قابلیت مپ کردن و مدولاسیون نیز بهبود یافته است.

و سرانجام قابلیت ارسال و دریافت داده های SysEx فراهم شده در نتیجه حالا می توان سخت افزار های پیشرفته میدی را به راحتی به لایو متصل کرد. این بدان معنی است که مواردی نظیر تهیه نسخه پشتیبان پیش فرض و کنترل های پارامتر روی سخت افزار سینت شما راحتتر از قبل می شود. همچنین شما می توانید با استفاده از Max for Live برای ساخت کنترلر های مجازی برای کنترل سخت افزار ها خارجی استفاده کنید.

ابلتون لایو 10

قیمت

قیمت ابلتون لایو 10 همانند نسخه 9 این نرم افزار خواهد بود یعنی 99 دلار برای نسخه اینترو ، 349 دلار برای نسخه استاندارد و 599 دلار برای نسخه سوئیت که این قیمت ها برای نسخه های دانلودی هستند.

اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که علاقه به خرید نرم افزار ها بصورت پکیج دارند، در نتیجه می توانید نسخه Live Intro را به قیمت 119 دلار، نسخه Live Standard را به قیمت 399 دلار و نسخه Live Suite را به قیمت 649 دلار خریداری کنید.

همچنین اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که تا حالا نسخه اصلی ابلتون را خریداری نکرده اید الان بهترین موقعیت برای انجام این کار است چرا که کمپانی ابلتون همینک نسخه 9  ابلتون لایو را با 20 % تخفیف و قابلیت آپدیت رایگان به ابلتون لایو 10 بفروش می رساند.

زمان انتشار

ابلتون در وب سایت خود اعلام کرده است که نسخه 10 لایو قرار است در 3 ماهه نخست سال 2018 منتشر شود در نتیجه زمان دقیق هنوز مشخص نیست. ما هم همانند شما بی صبرانه منتظر انتشار Live 10 هستیم

 

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید