اثرات سن بر روی خلاقیت چیست؟ وقتی بزرگتر می‌شوید، چه اتفاقی برای توانایی شما در کشف ایده‌های جدید می‌افتد؟ اوج خلاقیت شما چه زمانی است؟

برای پاسخ دادن به این سؤال ها، آلیسون گوپنیک و تام گریفیتس، پرفسورهای روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا برکلی، چندین آزمایش با همکاران خود برای تعیین اثرات سن بر روی خلاقیت انجام داده اند.

این تیم با گروهی از شرکت کنندگان در سنین مختلف آزمایش خود را آغاز کردند: پیش دبستانی های چهار و پنج ساله، کودکان شش تا 11 ساله، نوجوانان 12 تا 14 ساله و بزرگسالان.


همچنین بخوانید»

رابطه هوش و خلاقیت چگونه است؟!

روش‌های افزایش خلاقیت ؛ موفقیت را با خلاقیت به سمت خود بکشید!


محققان کشف کردند زمانی که کار به مرحله توصیف میرسد، پیش دبستانی ها به توضیح خلاقانه و غیرعادی فکر میکردند و کودکان مدرسه کمی کمتر خلاق هستند. و در نوجوان این خلاقیت افت شدیدتری پیدا کرد. نوجوانان و بزرگسالان با توضیح آشکار و مشخص به توصیف پرداختند، حتی زمانی که توصیف آنها ارتباطی با موضوع نداشت!

اثرات سن بر روی خلاقیت

با این حال، هنگامی که موضوع به مشکلات اجتماعی رسید، نوجوانان به عنوان گروه خلاق تلقی شدند. آنها با احتمال بیشتری به توضیح مسائل بصورت غیرعادی پرداختند و جواب های آنها نسبت به گروه 6 ساله و یا بزرگسالان خلاقانه تر بود.

چرا خلاقیت با گذر زمان و مسن تر شدن عموما تمایل به سقوط دارد؟ یکی از دلایل ممکن است این باشد که ما هرچه  بزرگتر میشویم، بیشتر می دانیم و اطلاعات بیشتری بدست می آوریم . که البته خود این موضوع یک مزیت است. اما همچنین ممکن است ما را به نادیده گرفتن شواهدی که با تفکرات و دانسته های ما تناقض دارد سوق دهد . و ما را برای تغییر کردن لجوج تر کند.

به نظر می رسد که در حالی که اکثرا انسان ها در دوران کودکی و نوجوانی در حال بررسی جنبه های مختلف زندگی هستند، خلاقیت  آنها در دوران بزرگسالی به علت محدودیت های شدید واقعیت و شناخت آنها از زندگی، کاهش می یابد.

نتیجه گیری : برای داشتن خلاقیت در سنین بالاتر مهمترین امر این است که شما همه مسائل را به چشم یک کودک ببینید و به جنبه های مختلف آن از دریچه دید یک کودک نگاه کنید، حتی اگر این موضوع باعث شود که آگاهی  و ضمیر خودآگاه شما به مبارزه برخیزد و به شما بگوید که طرز فکر شما احمقانه و مسخره است.

این مقاله را بصورت کامل در The New York Times بخوانید.

در ادامه بخوانید : 

سلیقه موسیقی شما در دوران نوجوانی شکل می گیرد!