این تکنیک می تواند به توسعه سیستم های تحویل دارو در بدن کمک کند!

بدن ما خانه ارگانیزم های کوچکی به نام میکروب است، که نقش مهمی در سلامت ما دارند. به تازگی دانشمندان روش جدیدی برای ردیابی آنها کشف کرده اند. استفاده از صدا برای ردیابی ارگانیزم های کوچک در بدن! محققان تا کنون از این تکنیک بر روی موش ها استفاده کرده اند، اما این روش می تواند یک روز برای بهبود درمان بیماری های روده و سرطان استفاده شود.

استفاده از صدا برای ردیابی ارگانیزم های کوچک

در پستانداران، میکروبیوم شامل یک اکوسیستم از باکتری ها و قارچ های مختلف است که در داخل بدن ما زندگی می کنند. و بیشتر تحقیقات نشان می دهد که میکروب ها بر روی همه چیز  از هضم شدن تا عفونت و حتی تولد تأثیر می گذارند. یکی از برنامه های امیدوار کننده، طراحی میکروب های خاص برای فرستادن دارو به داخل بدن است!

در یک مطالعه که در مجله Nature منتشر شد، مشخص شده دانشمندان میکروبهایی را طراحی کرده اند تا صداهای خاصی را در هنگام تماس با امواج سونوگرافی از خود تولید کنند. در نتیجه این موضوع باعث می شود که این میکروب ها به راحتی ردیابی شوند، که این مسئله بسیار مهم و مفید است، زیرا این ویژگی کمک می کند تا پزشکان متوجه شوند که مکان مناسب برای تزریق دارو کدام است.


همچنین بخوانید:هوش مصنوعی در پزشکی، تحولی عظیم در درمان بیماری ها!


برای استفاده از میکروب جهت ارسال دارو، شما باید دقیقا بدانید که این موجودات در کجا قرار دارند. این یک چالش است، زیرا میکروب ها عموما در اعماق بدن ما زندگی می کنند و تکنیک های تصویربرداری معمولا از نور برای تصویربرداری استفاده می کنند که نمی تواند بافت های عمیق بدن را نمایش دهد.

یک جایگزین سونوگرافی است که با ارسال امواج صوتی و تجزیه و تحلیل اکو های بازگشت کار می کنند. (انعکاس های بازگشتی بر اساس ضخامت بافت متغیر هستند و شما از طریق الگوهای مختلف بازگشتی توانایی تشخیص را خواهید داشت.)

بعضی از باکتریها دارای ساختارهای توخالی در داخل پوسته گاز هستند. این پوسته ها موج و امواج صوتی مخصوص را به طور ویژه ای پراکنده می کنند، بنابراین می توان با استفاده از سونوگرافی مکان این ارگانیزم ها را ردیابی کرد. امروزه دانشمندان پوسته های گاز را به سلولهایی که به طور معمول آنها را ندارند اضافه می کنند. محققان این باکتری های مهندسی شده را در روده موش قرار دادند و به طور جداگانه نیز در تومور موش تزریق کردند. در هر دو مورد، آنها توانستند با اولترا ساند و سونوگرافی این باکتری ها را ردیابی کنند.


همچنین بخوانید:روند تکنولوژی پس از اتمام ویروس کرونا و پیش بینی هایی در مورد آن!


مطالعه اخیر نشان می دهد که این تکنیک امکان پذیر است،  همچنین از این روش می توان برای نظارت بر تحویل دارو در بیماران مبتلا به سرطان استفاده کرد.، متخصصان زیست شناس Ricard Solé و Nuria Conde-Pueyo اعلام کرده اند: این روش می تواند ما را به مطالعه کلی اسرار میکروبیوم و شاید حتی از بدن فراتر برود، و برای مطالعه اکوسیستم های میکروب ها در محیط زیست استفاده شود.

در ادامه بخوانید :