بهترین کارت صدا کدام است ؟؟؟

این سوالی است که همیشه افراد برای تهیه کارت صدا می پرسند، بهترین کارت صدا کدام است؟ حتی اگر مقدار هزینه که برای خرید کنار گذاشته اید مشخص شود باز هم مسائل دیگر در خرید کارت صدا اهمیت دارند که بدون دانستن آنها نمی توان گفت بهترین کارت صدا برای شما چیست!

برای مثال کارت صدای مناسب برای یک آهنگساز الکترونیک بسیار متفاوت تر از کارت صدای است که یک گروه راک نیاز دارد! شخصی که می خواهد پادکست خود را ضبط کند نیاز کاملا متفاوتی نسبت به یک موزیسین دارد. همچنین انتخاب های شما بسته به بودجه شما بسیار متفاوت خواهد بود.

در این مقاله ما سعی می کنیم تا مشخصه های اصلی و مهمی را که برای خرید یک کارت صدا بسته به نیازتان وجود دارد را برای شما معرفی کنیم تا شما بتواند با این اطلاعات بهترین کارت صدای ممکن برای خود را تهیه کنید.

با ما در مجله وارونه همراه باشید.

مهمترین سوالی که برای خرید یک کارت صدای مناسب باید از خود بپرسید این است که : چه چیزی را می خواهید ضبط کنید؟

این سوال مشخص خواهد کرد که شما به چند ورودی و خروجی برای تولید اثر صوتی خود نیاز دارید، حتی اگر این موضوع را نیز نمی دانید هیچ نگران نباشید در ادامه به توضیح همه این مشخصه ها خواهیم پرداخت.

خواننده / موزیسین کامپیوتری / ضبط کننده های پادکست به چه کارت صدایی نیاز دارند؟

اگر شما می خواهید اجرای زنده خود یا پادکست (صوتی و تصویری) و یا صدای خود به همراه گیتار یا یک اینسترومنت دیگر را ضبط کنید، شما به احتمال زیاد فقط نیاز به دو ورودی بر روی کارت صدای خود دارید. اکثر کارت صداهای موجود در بازار حتی ارزانترین آنها دارای دو ورودی تطبیق پذیر برای اتصال میکروفون، اینسترومنت و سیگنال های خطی هستند.

در نتیجه شما براحتی می توانید برای اکثر فعالیت های خود از این نوع کارت صدا ها استفاده کنید. پس به دنبال کارت صدایی باشید که دارای خروجی با کیفیت بالا است نه کارت صدایی با تعداد ورودی بالا!!!

اگر شما معلم هستید و می خواهید مطلب آموزشی تولید کنید و یا مصاحبه کننده هستید که به دنبال تولید پادکست هستید، کارت صدا هایی با یک ورودی و یا دو ورودی برای شما کفایت می کند، این ست آپ برای اشخاصی که می خواهند یک کنفرانس را نیز ضبط کنند مناسب است.

ممکن است فکر کنید برای ضبط یک پادکست یا یک کنفرانس نیاز به چند میکروفون دارید، اما این فکر شما همیشه درست نیست، داشتن یک میکروفون که در جای مناسب قرار گرفته ممکن است بهتر از داشتن چند میکروفون باشد (البته این موضوع با بودجه شما نیز ارتباط مستقیم دارد)

اگر شما آهنگسازی هستید که از سینت ها مجازی (پلاگین) و سمپل برای ساخت آهنگ های خود استفاده می کنید شاید شما اصلا نیازی برای ضبط هیچ چیزی نداشته باشید به همین دلیل کارت صدا با دو ورودی یا ورودی مینیموم با خروجی قدرتمند برای شما کفایت می کند، در نتیجه در آینده نیز قابلیت اضافه کردن یک سینت آنالوگ به استودیو خود را خواهید داشت و یا اتصال میکروفون برای ضبط صدای خواننده و یا صدای خودتان !

یک گروه موسیقی به چه کارت صدایی نیاز دارد؟

یک بند یا گروه موسیقی که متشکل از چند نوازنده (گیتار/ کیبورد/درام) و یک یا چند خواننده است به یک کارت صدا با مینیموم 8 ورودی نیاز دارد! و همچنین در کنار کارت صدا نیاز به یک میکسر نیز دارند که البته امروزه به لطف نرم افزار هایی نظیر ابلتون شما دیگر نیازی به خرید سخت افزار میکسر ندارید با این حال ممکن است بخواهید از سخت افزار میکسر استفاده کنید در این صورت به خاطر داشته باشید میکسری را تهیه کنید که بیش از یک خروجی استریو داشته باشد تا بعدا برای میکس آهنگ خود بازه وسیع تری در اختیارتان وجود داشته باشد.

دی جی ها به چه کارت صدایی نیاز دارند؟

اما کارت صدای دی جینگ چیست و چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟!  کارت صدای Djing برای افرادی است که می خواهند برای اجراهای خود از لب تاپ استفاده کنند. از آنجایی که لب تاپ نهایتا یک ورودی و یک خروجی دارد شما برای اتصال های دیگر و خروجی برای اجراهای زنده نیاز به کارت صدای اکسترنال یا کارت صدای Djing دارید.

برای این امر و در اجراهای زنده شما به کارت صدایی با مینیموم دو ورودی و مینیموم دو خروجی استریو ( 4 خروجی مونو) نیاز دارید. برای مثال برای اتصال میکروفون و یا ترن تیبل به نرم افزار دی جینگ خود نیاز به ورودی دارید و برای اتصال هدفون و یا میکسر اکسترنال نیاز به خروجی دارید.


تا اینجا به بررسی نیاز شما به کارت صدا با توجه به فعالیتتان و میزان ورودی و خروجی های مورد نیاز پرداختیم در ادامه به معرفی مشخصه های دیگر که برای خرید کارت صدا مهم هستند می پردازیم.

فرمت اتصال

شما باید در نظر بگیرید که با چه نوع اتصالی می خواهید کارت صدا را به کامپیوتر و یا لب تاپ متصل کنید. کارت صدا ها با فرمت های مختلف اتصال همانند : USB، FireWire و Thunderbolt به فروش می رسند در نتیجه کارت صدای مناسب خودتان را با توجه به این فرمت ها انتخاب کنید.

خروجی و ورودی بیشتر (input/output)

در قسمت اولیه مقاله مقدار ورودی و خروجی های مورد نیاز با توجه به نوع فعالیت شما را مشخص کردیم اما این موضوع به شما بستگی دارد که به چه میزان خروجی و ورودی نیاز دارید برای مثال شاید شما به ورودی بیشتری برای ضبط استریو هر ساز نیاز داشته باشید و یا شما برای ضبط توسط میکروفون به پری امپ احتیاج دارید و یا شما آهنگسازی هستید که در استودیو خود به جای استفاده از یک جفت اسپیکر مانیتورینگ از دو جفت برای دریافت صدای بهتر استفاده می کنید در نتیجه نیاز به کارت صدا با خروجی بیشتر دارید.

ورودی و خروجی دیجیتال Digital i/o

ورودی / خروجی دیجیتال برای بسیاری از موزیسین ها مهم است، زیرا به آنها اجازه می دهد تا تجهیزات استودیویی سازگار را بدون نیاز به اتصال های معمولی که طی آن فرآیند تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و بازگشت آن صورت می گیرد، و باعث افت کیفیت می شود ، به کارت صدا متصل کنند. برای مثال کانکتور هایی نظیر S/PDIF ،AES، ADAT که برای اتصال افکت ها دیسک پلیر و یا سی دی پلیر ها و … مورد استفاده قرار می گیرد و حضور آنها بر روی کارت صدا با توجه به نیاز شما می تواند مفید باشد.

ورودی و خروجی میدی MIDI i/o

امروزه اکثر میدی کیبورد و میدی کنترلر ها برای اتصال از USB استفاده می کنند در نتیجه خرید کارت صدایی که از ورودی و خروجی میدی پشتیبانی می کند چندان مورد نیاز شما نیست. اما فرض را بر این می گذاریم که شما سینت یا کیبورد یا پیانوی دیجیتالی دارید که دارای خروجی میدی است در نتیجه شما باید کارت صدایی را خریداری کنید که از ورودی و خروجی میدی پشتیبانی می کند.

خروجی هدفون

خروجی هدفون اختصاصی در پنل جلویی کارت صدا یکی از مسائلی است که برای بسیاری از آهنگسازان و موزیسین ها مهم است زیرا از آن می توانند برای مانیتور کردن صدای خود هنگام خواندن و یا گوش کردن به ترک ساخته شده زمانی که اسپیکر مناسب ندارند بهره ببرند.

برخی از کارت صدا ها با بیشتر از یک یا دو جک خروجی هدفون عرضه می شوند که برای اجراهای لایو بسیار مناسب است البته لازم به ذکر است که گروه های موسیقی می توانند از خروجی های پشت دستگاه نیز برای اتصال هدفون استفاده کنند. اما برای دی جی ها این قابلیت حیاتی است چرا که آنها برای ست کردن CUE های ترک نیاز به یک خروجی هدفون اختصاصی دارند.

پردازش دیجیتالی سیگنال (DSP)

برخی از کمپانی های تولید کننده کارت صدا، دیوایس های خود را با قابلیت DSP روانه بازار می کنند. اما DSP چیست و چه کاربردی دارد. به بیان ساده DSP یا پردازش دیجیتالی سیگنال قابلیتی است که شما بعد از اعمال افکت بر روی ترک در حال ضبط می توانید آن را بدون لتنسی گوش کنید.برای مثال این قابلیت به خصوص در ضبط اجراهای زنده کاربرد دارد، زمانی که شما بخواهید اعضای گروه صدای اجرای خود را همراه با افکت و بدون تاخیر(لتنسی) مانیتور کنند.

قیمت

قیمت برای برخی افراد یکی از مهمترین فاکتور ها است اما برای به نظر من این مسئله در مرحله آخر قرار دارد. شما می توانید در ابتدا با توجه به بودجه تان یک کارت صدای مقرون به صرفه و مناسب را خریداری کنید و سپس به مرور زمان کارت صدای خود را ارتقاء دهید.

بعد از خواندن این مقاله و پی بردن به نحوه انتخاب مناسب یک کارت صدا شما نیاز به اسپیکر مانتیور مناسب برای استودیو خود دارید برای این منظور مطلب مرتبط با انتخاب بهترین اسپیکر مانیتورینگ با توجه به نیاز استودیو شما را مطالعه کنید.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید