بتمن نینجا به راحتی می تواند یکی از بهترین انیمیشن های DC و سال 2018 باشد !

با بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja در خدمت شما هستم.بخش انیمیشن کمپانی DC  در سال های اخیر با ساخت عنوان های غیر جذاب، و عدم داستان پردازی و شخصیت پردازی مناسب در انیمیشن هایش محبوبیت خود را در این عرصه از دست داده . اما در اقدامی جالب این کمپانی تصمیم گرفت تا  در همکاری مشترک با کمپانی وارنر از انیمیشن سازان ژاپنی کمک بگیرد و برای این مهم آنها تصمیم گرفتند بتمن محبوب ترین شخصیت DC را به سفری در زمان بفرستند و او وارد دنیای سامورایی ها در ژاپن کنند.

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

انیمه سینمایی Batman Ninja محصول مشترک کمپانی برادران وارنر (ژاپن) و کمپانی ِDC هستش که این دو کمپانی برای اولین با در ایونت COMIC CON در ماه اکتبر ۲۰۱۷ از این انیمه رونمایی کردند.

نکته بسیار جالب در ارتباط با انیمه بتمن نینجا حضور بزرگان دنیای انیمه برای تولید آن است. فیلنامه توسط کازوکی ناکاشیما  (نویسنده انیمه جذاب Tengen Toppa Gurren Lagann) نوشته شده است. طراحی شخصیت های انیمه هم بر عهده تاکاشی اوکازاکی بوده است، هنرمند خلاق و با استعدادی که برای طراحی شخصیت های انیمه محبوب Afro Samurai مشهور است.

کارگردانی اثر نیز بر عهده جونپی میزوساکی است. او برای کارگردانی انیمه سریالی JoJo’s Bizarre Adventure شهرت دارد. آهنگسازی این انیمه نیز بر عهده یوگو کانو یکی از مشهورترین آهنگسازان انیمه های ژاپنی است. او پیش از این آهنگسازی انیمه های مشهوری همچون Psycho-Pass و Ajin و JoJo’s Bizarre Adventure و بسیاری دیگر را بر عهده داشته است.

داستان انیمه Batman Ninja در ارتباط با حضور بتمن و سایر شخصیت های محبوب این کمیک نظیر جوکر، رابین، کت وومن و هارلی کوئین، گوریلا گراد، پویزن ایو، بین و حتی آلفرد (پیش خدمت محبوب بتمن) در دنیای فئودال ژاپن است. این شخصیت ها همه با هم و توسط ماشین زمانی که توسط گوریلا گراد ساخته شده وارد دنیای سامورایی ها می شوند. جایی که گجت های فوق پیشرفته بتمن کارایی ندارند و او و همدستانش باید به سبک سامورایی ها به مبارزه با جوکر بپردازند، زیرا او قصد دارد تا تاریخ ژاپن و آینده این کشور را تغییر دهد.!

من سعی می کنم تا بصورت خلاصه به بررسی نقات قوت و ضعف این انیمه بپردازم چرا که اعتقاد دارم که محتوا باید کم و گزیده باشد. در ابتدا با نکات منفی شروع می کنم و سپس به نکات قوت انیمه اشاره می کنم.پس با بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja همراه ما باشید.

دیالوگ های بسیار ضعیف

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

من نسخه انگلیسی زبان این انیمه را تماشا کردم و نمی دانم دیالوگ ها در بازگشت از ژاپنی به انگلیسی دچار تغییر شده و یا کلا دیالوگ های مناسبی برای انیمه نوشته نشده است. فکر می کنم این موضوع را بعد از تماشای نسخه ژاپنی زبان مجددا بررسی کنم. اما با توجه به نسخه انگلیسی دیالوگ های بتمن نینجا بسیار ضعیف و کلیشه ای همانند سایر آثار DC هستند.

با توجه به اختلالات روانشناختی شخصیت جوکر و دیالوگ های فلسفی انیمه های ژاپنی من به شخصه انتظار دیالوگ های بسیار جذابتری را داشتم و از نویسنده ای همچون کازوکی ناکاشیما انتظار بیشتر…

عدم هماهنگی دوبله با حرکت لب ها

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

یکی دیگر از مشکلات بتمن نینجا دوبله بسیار ضعیف است تا جایی که در برخی از صحنه ها هیچ رابطه ای بین می میک صورت و دیالوگ برقرار نیست. شاید یکی از دلایل این اتفاق عجله کمپانی برای ارائه این اثر بصورت انگلیسی بوده چرا که در اولین تریلر منتشر شده زبان اصلی این انیمه ژاپنی بود و صدا و حرکت لبها با شخصیت ها بسیار هماهنگ بودند. 

[aparat id=”nBql5″]

هرج و مرج و از هم گسیختگی داستان

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

حضور بتمن و سایر تبهکارهای گاتم در دنیای فئودال ژاپن می تواند جذاب باشد. اما نه زمانی که شما اصول پایه، داستان نویسی را فراموش می کنید، در بتمن نینجا ما با انیمه ای سر و کار داریم که همه اتفاقات به سرعت در حال رخ دادن هستند. از همان ابتدای ورود بتمن به دنیای فئودال ژاپن درگیری او با جوکر آغاز می شود و تا انتهای داستان دائما ادامه دارد.

عدم پرداختن ناکیشما به زوایای جانبی داستان و فرهنگ سنتی ژاپن و تاثیر آن بر روی بتمن باعث شده تا روایت داستانی بر خلاف تکنیک ساخت انیمیشن که به زیبایی ژاپن فئودال را به تصویر می کشد کمی باعث دلسردی شود مخصوصا وقتی در نبرد انتهایی داستان شما با ربات های غول پیکر دقیقا به سبک انیمه Tengen Toppa Gurren Lagann مواجه می شوید! با خود می گویید به نظر می رسد ناکاشیما همه داستان را در یک شب نوشته و حتی زحمت بازخوانی آن را به خود نداده.!

موسیقی نه چندان دلچسب

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

با اینکه من یکی از طرفداران یوگو کانو هستم، اما باید به شما بگوییم موسیقی متن بتمن نینجا یکی از ضعیف ترین آثار کانو است و به شدت بوی بد موسیقی های کلیشه ای فیلم های ابر قهرمانی را میدهد. به نظر من زمانی که قرار است یک ابر قهرمان آمریکایی مثل بتمن را وارد ژاپن فئودال کنید، پس بهتر است موسیقی آمریکایی را نیز وارد داستان کنید. بله از موسیقی وو تانگ کلن و RZA سخن می گویم آهنگسازی که موسیقی جذاب افرو سامورایی را تولید کرد و کلا او و گروه وو تانگ علاقه شدیدی به فرهنگ ژاپن و سامورایی ها دارند.

وقتی از تاکاشی اوکازاکی در خواست طراحی شخصیت می کنید پس بهتر است از آهنگساز افرو نیز درخواست همکاری کنید.

خارج از مواردی که در بالا ذکر کردم انیمه بتمن نینجا را می توان انقلابی در انیمیشن های غربی بخصوص کمپانی دی سی و وارنر دانست. تصمیمی هوشمندانه برای آغاز تحولی جدید!!! در ادامه به مهمترین نقات قوت انیمه اشاره می کنم.

گرافیک و تکنیک های مختلف انیمیشنی

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

انیمه سینمایی بتمن نینجا از 3 تکنیک مختلف برای نمایش داستان بهره می برد و این موضوع را مدیون تاکاشی اوکازاکی هستیم. جزئیات فوق العاده، طراحی و باز آفرینی شخصیت ها، استفاده از تکنیک های طراحی مختلف همه و همه بتمن نینجا را تبدیل به یک شاهکار گرافیکی کرده است.

در ابتدای داستان 20 دقیقه ای طول می کشد تا بفهمید آسمان در ژاپن فئودال دارای تکسچری به سبک نقاشی های سنتی ژاپنی است، که از اواسط انیمه و بعد از درآوردن نقاب بتمن و استفاده از تکنیک های سامورایی برای مبارزه این تکسچر از بین می رود.

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

در ادامه وقتی بتمن به سراغ جوکری می رود که خود را هیپنوتیزم کرده و دچار فراموشی شده مجددا شاهد تغییر گرافیک، طراحی همچنین تکنیک انیمیشن هستیم. که این تغییر به نظر من به شدت زیبا و بی شک یکی از جذابترین آثار گرافیکی که اخیرا تماشا کردم. نقاشی های که هر فریم آن یک اثر هنری است.

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninjaبررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninjaبررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

بررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

همچنین زمانی که نایت وینگ در حال شرح وضعیت ژاپن به بتمن است انیمه مجددا تغییر سبک می دهد. و به حالت اینفوگرافی سنتی ژاپنی به تشریح وضعیت می پردازد

داستان جاه طلبانهبررسی انیمه سینمایی بتمن نینجا Batman Ninja

با این که فیلمنامه مشکلات خاص خود را دارد اما داستان بتمن نینجا و حضور بتمن در دنیای سامورایی ها یکی از جذابترین نسخه های انیمیشن بتمن تا به امروز است بتمن نینجا به راحتی می تواند آغاز کننده راهی برای قرار دادن ابرقهرمان های دی سی در داستان های عجیب و غریب باشد. 

البته سکانس درگیری نهایی بتمن و جوکر به شدت شبیه به درگیری این دو در فیلم شوالیه تاریکی است. حتی کلماتی که در لحظه آخر از دهان جوکر بیرون می آید نیز همانند نسخه شوالیه تاریکی است.

 

نبرد آرایی و Choreography

گرچه صحنه های نبرد و درگیری جوکر و بتمن را نمی توان با سایر نبردهای محبوب در انیمه های جذابی نظیر افرو سامورایی یا بلیچ و … مقایسه کرد .اما بتمن نینجا توانسته به خوبی از پس صحنه های نبرد بر بیاید. مخصوصا مبارزه بتمن و جوکر در نبرد پایانی نقطه عطف این موضوع است.

لطفا شما نیز نظرات خود را در ارتباط با این انیمه با ما به اشتراک بگذارید

 

در ادامه بخوانید :