شما چقدر به شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام اعتماد دارید؟

تاثیر شبکه های اجتماعی در بحران هایی مثل زلزله چگونه است؟ امروزه اکثریت مردم در شبکه های اجتماعی که محبوب ترین آنها در کشور تلگرام و اینستاگرام است، عضو هستند. حتما شما هم جزء همین اکثریت هستید، شما چقدر اخباری را که در فضای مجازی منتشر می شود باور می کنید؟

این روزها کشور عزیزمان در شرایط بحرانی و سختی به سر می برد. زلزله، سیل مشکلات اقتصادی و … اما با توجه به این شرایط، شبکه های اجتماعی برای آگاه سازی و از بین بردن وحشت  و اضطراب مردم و ایجاد جوی آرام چه می کند؟


در ادامه بخوانید :چگونه با ترس و اضطراب ناشی از زلزله مبارزه کنیم؟


تاثیر شبکه های اجتماعی در بحران

از تلاش های آن دسته از افراد که سعی در کمک و آگاهی رسانی صحیح به مردم دارند که بگذریم، می رسیم به افراد سودجویی که با تولید و انتشار محتوای زرد به دنبال منفعت شخصی شان هستند و اصلا توجه و اهمیتی به وحشت مردم ندارند. این افراد قطعا شخصیتی ضداجتماعی دارند. به عبارتی می شود گفت می خواهند از آب گل آلود هم ماهی بگیرند. در شرایطی که مردم به فکر حفظ جان و مال خود و عزیزانشان و کاهش اضطرابشان هستند، این افراد به دنبال فالوور و ممبر جذب کردن هستند.

زلزله را پیش بینی می کنند و به مردم آماده باش می دهند که تا صبح نخوابند، تیتر هایی مثل ” تهران با خاک یکسان خواهد شد” ، ” موش های زنده خوار بلای جان زلزله زدگان تهرانی می شوند” ، ” قبل از امدادرسانی زیر آوار از آتش سوزی و گاز گرفتگی خواهید مرد”  را منتشر می کنند. همان طور که مشاهده می کنید در پس این تیتر ها چیزی جز وحشت نیست. قصد این افراد دادن آگاهی و آمادگی نیست، بلکه فقط قصد دارند ترس و لرزه به جان مردم بیاندازند و شما را با ایجاد حاشیه جذب کانال هایشان کنند.

بدیهی است که مردم باید از خطرهای احتمالی آگاه باشند تا آمادگی های لازم را داشته باشند. اما آیا میان این همه ترس و وحشتی که به مردم وارد می شود، کمی دل گرمی لازم نیست؟ انتشار این محتوای زرد و حواشی دروغ به آمادگی ذهنی و روانی مردم در شرایط بحرانی لطمه می زند.در دو زلزله ی اخیری که در تهران اتفاق افتاد شاهد وحشت مردم بودیم که تنها کاری که کردند ریختن به خیابان ها و هجوم به پمپ بنزین ها بود. که اصلا رفتار هوشمندانه ای نیست و در صورت بروز اتفاق امداد رسانی را با مشکل شدید مواجه خواهد کرد و چیزی جز هرج و مرج، ترافیک شدید و … را به دنبال نخواهد داشت.

ما با شما پیشنهاد می کنیم حتما این اطلاعات را به طرز صحیح و درست از وبسایت مرکز لرزه‌نگاری کشوری و یا از طریق کانال تلگرام رسمی آنها دنبال کنید.

رسانه ها باید بیشتر به دادن آموزش ها و آمادگی های لازم توجه کنند.

این یک واقعیت است که کشور عزیزمان ایران، کشوری زلزله خیز است و از دیرباز نیاکان ما هم با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند. بلاهای طبیعی غیرقابل اجتناب هستند و نگرانی و ترس از بابت آنها امری کاملا طبیعی است ولی خوشبختانه غیرقابل اجتناب بودن بلاهای طبیعی به این معنا نیست که نمی توان از آنها جان سالم بدر برد.شما با رعایت بعضی اصول می توانید خود و خانواده تان را از خطرهای احتمالی در امان نگه دارید.

صرف گفتن احتیاط کنید و مراقب باشید نمی شود به مردم کمک کرد، باید آموزش های لازم بیشتر برای مردم بازگو شود. مسائلی که کمتر از آنها صحبت می شود مثل مجهز کردن کردن ساختمان به سیستم های هشدار دهنده ی زلزله و یا سیستم های اتوماتیک قطع گاز، آب و برق و رفع نواقص آنها در ساختمان، که از گاز گرفتگی، برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری می کند. نحوه ی درست پناه گرفتن در موقعیت های مختلف، یاد گرفتن کمک های اولیه و… به شما در کاهش دادن خطرات احتمالی کمک می کند. فقط باید آرامش خود را حفظ کنید تا در زمان بحران بتوانید کار درست را انجام دهید و تصمیم درست بگیرید.

آموزش های لازم را به کودکان و سالمندان بدهید و هنگام خواب آنها را در مکان های امن خانه بخوابانید. اگر فرزندتان به فضای مجازی و اخبار غلط دسترسی دارد، حتما او را نسبت به دروغ بودن اخبار مطلع کنید. به وحشت فرزندتان توجه کنید، او را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید. و به او قوت قلب بدهید که در صورت درست انجام دادن نحوه ی پناه گیری اتفاقی برایش نخواهد افتاد.


همچنین بخوانید : آمادگی روانی زلزله چیست و چه کاربردی دارد ؟


خانه های ما مثل خانه های بم و سرپل ذهاب، خشتی و گلی نیستند و با اسکلت فلزی و بتنی با خاک یکسان نخواهند شد.

این تیتر از اخبار که تهران با خاک یکسان خواهد شد کاملا غلط و جعلی است. در تهران بخش زیادی از خانه ها دارای حداقل استاندارد ساخت سازه هستند و همانند خانه های خشتی و گلی یا بافت فرسوده شهرستان های بم یا کرمانشاه نیستند. به جز آن درصد کمی از سازه ها که بافت فرسوده دارند، ساختمان ها فرو نمی ریزند، بلکه صدمه می بینند.پس این فکر که خانه بر سرتان فرو خواهد ریخت و شما زیر آوار خواهید ماند را از سرتان بیرون کنید چون این اتفاق نخواهد افتاد. همین امر به شما قوت قلب می دهد که به هنگام بروز زلزله به فکر خروج سریع از خانه نباشید زیرا این کار کاملا غلط است.

مکان های امن خانه ی خود را بشناسید و سریع به آنجا پناه ببرید، تا پایان زلزله همان جا بمانید و اصلا سعی در خروج سریع از خانه نداشته باشید. اگر نکات ایمنی و نحوه ی درست پناه گرفتن را رعایت کنید، تنها نگرانی شما سازه خواهد بود نه جانتان.

امیدواریم  همه ی شما عزیزان و خانواده تان در امان و سالم و سلامت باشید.