تکنولوژی مانع تجربه عشق های واقعی

بسیاری فکر می کنند تکنولوژی مانع تجربه عشق های واقعی شده است. این روزها ما اغلب به جای صحبت با یکدیگر، پیام ارسال می کنیم، از فیس تایم به جای صحبت حضوری لذت می بریم و با دیگران قرارهایی آنلاین میذاریم، به همان سرعتی که سفارش پیتزا می دهیم.اما این موضوع جای سوال دارد که آیا تکنولوژی مانع تجربه عشق های واقعی و جذاب قدیمی شده است؟

بیایید صادقانه رابطه های عاطفی راه دور اینترنتی و تلفنی مان را بررسی کنیم. چه تعداد از ما در پیام ها و حرف هایمان بحث های داغ و پر از چالش داشته ایم؟ چقدر حرف هایی  که زده ایم خصوصی، صمیمی و معنی دار بوده است به جای صحبت های امن و حاشیه ای؟ چقدر از شخصیت آنلاین ما مشابه شخصیت واقعی ما است؟


همچنین بخوانید: چرا هنوز به عشق قبلی‌ام فکر می کنم؟


زمان هایی بود که شناختن آدم ها و قرارهای آشنایی ساده بود. خب، شاید بهتر باشد جمله را اصلاح کنم، این موضوع هیچ وقت ساده نبوده است ولی شاید در گذشته تنها کمی ساده تر و آسان تر بوده است. قبل از اینکه اینترنت و برنامه های تلفنی بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شوند، پیدا کردن کسی برای آشنایی و دوست داشتن، جزئی از یک فرایند طبیعی بود.

ممکن بود فردی از طریق دوستان یا خانواده تان به شما معرفی شود، کسی را سرکار خود می شناختید و علاقمند می شدید و یا ساده ترین آن کسی را جایی که فکر نمی کردید می دیدید و به او ابراز علاقه می کردید. شما یک شماره تماس داشتید (تلفن ثابت یا همراه) که دیگران در صورت تمایل می توانستند از آن طریق شما را پیدا کنند و شما به سادگی متوجه می شدید اگر شخص موردنظرتان تماس گرفت یعنی قدم اول آشنایی برداشته شده است، به همین سادگی. از این مدل هم قدیمی تر نامه های عاشقانه بود که از معشوق دریافت می کردید و تا سال ها می توانست برای شما و حتی بازماندگانتان جذاب باشد.

سپس اینترنت وارد زندگی روزمره ما شد و انقلابی در نحوه دیدن دنیا و ساختن فرصت ها ایجاد کرد که در شیوه ارتباطی ما با دوستانمان، در ارتباط ماندن با خانواده هایمان، آشنایی با افراد جدید و شکل دادن به روابط جدید ما بسیار اثرگذار بوده است.

زمانی که قرارهای آشنایی آنلاین به عنوان یک روش جدید معرفی شد، دورنمایی که آنها نشان میدادند بسیار متفاوت از موقعیت های آشنایی قدیمی بود. اگر در گذشته منتظر اتفاقات غیر منتظره ای برای حضور فرد مورد نظر در زندگی مان بودیم، بعد از اینترنت دیگر به این شکل نبود و ما بطور فعالانه به دنبال فرد موردنظرمان در فضاهای مجازی می گشتیم.


همچنین بخوانید :اعتیاد به بازی های ویدیویی به عنوان اختلال روانپزشکی


قرارهای آشنایی در قرن بیست و یکم

توضیح شما برای وضعیت رابطه تان هر چیزی که باشد مثل؛ در رابطه، مجرد، در حال آشنایی یا هر چیز دیگه ایی، این روابط با تعریف آنها در گذشته تفاوت هایی دارد که ناشی از تغییرات ایجاد شده توسط تکنولوژی در الگوی رابطه های عاشقانه ما و ساختن فرم جدیدی برای عشق های مدرن این روزها است.

امروزه، در ارتباط ماندن با فرد موردنظرمان کار سختی نیست، این تناقض عجیبی است که شما بگویید بدست آوردن فرصت برای ایجاد ارتباط دشوار است یا وضعیت شخص موردنظرتان مشخص نیست. درحالیکه با وجود حضور پررنگ تکنولوژی در زندگی روزمره، می توان فعالیت های روزانه و شرایط او را بطور آنلاین و به روز در فضاهای مجازی او دید.

برای مثال، شما نمی توانید بهانه بیاورید که سرتان بسیار شلوغ بوده است و زمانی برای تماس یا جواب دادن به پیام دیگران (بویژه فرد موردنظر) نداشته اید، درحالیکه همه می توانند فعالیت شما و قرار دادن پست در اینستاگرام یا توئیرتان و چک کردن فیس بوک تان را ببینند. در حقیقت، ارتباطات بسیار سریع و آسان شده است و شما دیگر منتظر “شانس” برای ایجاد ارتباط و بیان حرف هایتان نیستید که همین موضوع می تواند به نوعی رمانتیک بودن رابطه را از بین ببرد.

در فضاهای مجازی ما می توانیم توئیت کنیم، دایرکت بدهیم یا به هر روشی پیامی برای ایجاد ارتباط با کسی بفرستیم که تا به حال ندیده ایم. ما ویژگی های افراد را در فعالیت های مجازی شان بررسی می کنیم و به شایستگی هایشان امتیاز می دهیم بدون آنکه در ارتباط واقعی آنها را سنجیده باشیم، علاقمندی های آنها را از فعالیت های گذشته شان و عکس هایی که گذاشته اند می شناسیم و در ایجاد ارتباط با آنها از این دانسته ها استفاده می کنیم و روش امن، بدون ریسک و هیجانی را برای ایجاد فرصت های آشنایی یا قرارهای بعدی ایجاد می کنیم.


همچنین بخوانید: چرا عشق اول فراموش نمی شود؟ از دل نرود هرآنکه از دیده برفت!


اما در این بین ویژگی ها، شرایط و حرف هایی باقی میمانند که ما در فضاهای مجازی شخصی مان مطرح نمی کنیم و در این نوع ارتباط ها بویژه در ابتدای آشنایی درنظر گرفته نمی شوند. شما به خیال شناختن تمام جزئیات زندگی فرد در زندگی آنلاین او، تلاشی برای شناخت بیشتر او، ارتباط گرفتن با بخش های خجالتی شخصیت او یا حرف هایی که فقط می تواند به امن ترین فرد در دنیای رابطه اش بزند نمی کنید و به همین خاطر رابطه عاشقانه ای شکل می گیرد که ناقص است. در این حالت شما بیشتر دو شخصیت آنلاین هستید که با هم در ارتباطید، با همان ویژگی ها و محدودیت هایی که شخصیت های مجازی می توانند داشته باشند.

اما ما چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، این مسیر جدید برای آشنایی با فرد مورد علاقه مان و در ارتباط ماندن با اوست. مسیری که روش های قدیمی تر را کنار زده است و شما با عبارت های آن مثل “شما فیس بوک دارید؟” ، ” من را توئیت کن” با دیگران وارد ارتباط می شوید و به نوعی علاقمندی خود به او را ابراز می کنید.

برای بازگرداندن عشق به رابطه هایمان چه کاری انجام دهیم؟

تکنولوژی نقش چندگانه ای در روابط ما دارد. از طرفی این فضای مجازی، می تواند فرصتی برای شناخت افراد جدید و داشتن رابطه با افرادی ایجاد کند که بدون اینترنت امکان پذیر نبود و بخش دیگر ماجرا دادن توهم ایجاد رابطه است. ساختن و نگهداشتن یک رابطه واقعی نیاز به تلاش بسیار زیادی دارد. شاید فضای مجازی باعث آسان شدن مرحله آشنایی و وارد رابطه شدن شده باشد، اما مهم است که این رابطه ادامه پیدا کند و با تلاش شما عشق بخشی از آن شود، زیرا عشق چیزی است که در رابطه به دنبال آن بوده اید.

هر زمان که شخصی را بطور آنلاین پیدا کردید که رویاهای شما را به خود مشغول کرد، مدت زمان زیادی صرف رد و بدل کردن پیام های اینترنتی نکنید. شما نباید درگیر یک بازی رفت و برگشت پیامکی شوید که باعث درجا زدن در رابطه می شود.

شاید این روش کمی وسوسه کننده باشد تا شما را از اضطراب اولین قرار حضوری نجات دهد و شما را در نقطه امن نگهدارد، اما اینکار را انجام ندهید. دقت کنید که آشنایی و قرارهای آنلاین تنها گام اول رابطه هستند و شما با درجا زدن در آن مرحله، برداشتن گام بعدی را برای خود سخت تر می کنید. شما در گام بعدی باید از حالت آنلاین خارج شوید و رابطه را بصورت آفلاین و در دنیایی واقعی ادامه دهید. شما نمی توانید با ابراز عشق های مجازی و فرستادن استیکرهای قلب و لبخند، ابراز محبت های متقابل را دریافت کنید و لبخند معشوقتان را ببینید.


همچنین بخوانید: هر آنچه درباره ی جنون عشق یا اروتومانیا (Erotomania) باید بدانید!


عشق در روابط امروز نمرده است، بلکه ما از آن غافل شده ایم و به روش های جایگزین اشتباه آن را به یکدیگر ابراز می کنیم. پیشنهاد ما این است که از مادربزرگ و پدربزرگ های خود، از هر عاشق و معشوق قدیمی از روزهای آشنایی و نحوه ابراز هیجانات و عاشقی هایشان بپرسید، کتاب های عاشقانه بخوانید و به هر روشی با عاشقانه های قدیمی به طور زنده آشنا شوید تا بتوانید تفاوت رابطه های قدیمی با روابط بدون عمق خود را بیابید.

احتمالا هنگام شنیدن یا خواندن عاشقانه ها در ذهن خود اولین هایتان را با داستان ها مقایسه می کنید و برایتان تعجب آور خواهد بود که چرا زمانی که اولین بار دست معشوق خود را گرفتید بیش از لذت بردن از تجربه، در فکر گرفتن اولین عکس سلفی تان بوده اید تا بتوانید شب آن را پست کنید و در کپشن از عشق و تجربه دست های گرم معشوق بنویسید !

عاشقانه هایی که شنیده اید را برای روزهای سخت زندگی مشترک نیز حفظ کنید. از بین شنیده هایتان، روش هایی که برایتان جذاب بوده است را نگهدارید تا بعد از یک روز کاری و در اوج خستگی یا بعد از تنش های زندگی مشترک بتوانید از تجربه عاشقانه ساده خود لذت ببرید.

یافتن کسی برای دوست داشتن، رابطه دوستانه یا حتی روابط کاری امروزه از اولویت همه ماست که مثل سایر کارها با اینترنت انجام می شود، اما مرحله بعدی نگهداشتن این روابط است. برای داشتن رابطه های عمیق و لذت بخش دوستانه یا عاشقانه نیاز به یادگیری است. یادگیری روش هایی که حتی اجرای آنها لذت بخش است و می تواند شما و دیگران را به ادامه رابطه با تمام سختی های آن دلگرم کند.

در ادامه بخوانید :