مستاجرین در هنگام نگارش اجاره نامه چه نکاتی را باید رعایت کنند.!

در این مقاله به مهمترین نکات قرارداد اجاره به زبانی ساده خواهیم پرداخت.

1- قرارداد اجاره برای آنکه از برخی امتیازات حقوقی و قانونی برخوردار باشد، لزوماً باید به امضای دو شاهد رسیده باشد. یکی از این امتیازات آن است که میتوان بدون مراجعه به دادگاههای عمومی و به صرف ارائه اجاره نامه ی ممضی به امضای شهود و طرفین قرارداد به شورای حل اختلاف محل، از شورای مزبور دستور تخلیه مورد اجاره را بدون جری تشریفات قضایی خاص و در سریعترین وقت ممکن اخذ نمود.

لازم به ذکر است درصورت نقص در این خصوص و حتی در صورت وجود امضای یک شاهد در اجاره نامه، امکان برخورداری از امتیاز فوق برای طرفین وجود نخواهد داشت.لذا همانطور که شاهد هستید رعایت نکات قرارداد اجاره بسیار لازم و ضروری می نماید.

2- جهت برخورداری از مزایای قانونی و قضایی اجاره نامه و با در نظر گرفتن نکات قرارداد اجاره ، لزوما نیازی به تنظیم آن در آژانسهای املاک و یا اخذ کد رهگیری نیست. و طرفین قرارداد اجاره حتی می توانند به طور دستی و بدون مراجعه به آژانس های املاک نیاز خود را در این خصوص برطرف سازند.

3- چنانچه شما به عنوان مستاجر قراردادی را امضا می کنید حتما در نظر داشته باشید که برای عدم استرداد به موقع مبلغ قرض الحسنه یا همان ودیعه از سوی موجر یک ضمانت اجرای کاربردی مقرر کنید. به دیگر سخن، نوعی خسارت قراردادی که میتواند به صورت روزانه یا کلی باشد تعیین کنید. البته درنظر داشته باشید این نوع از خسارت را متناسب با اجاره ماهانه و عرفی مقرر کنید. چراکه بعداً در دادگاه قابلیت استناد داشته باشد.

4- همواره موجودیت و سلامت تمامی آنچه طبق قرارداد به عنوان ملحقات مورد اجاره آمده است را چک کنید. مانند کولر و تلفن واز این قبیل ملزومات.

5- بدون هیچگونه رودربایستی در جلسه عقد قرارداد اجاره ضمن درخواست ارایه اسناد هویتی، از موجر بخواهید که اصول تمامی مدارک مالکیتی خود را به شما ارایه نماید. چرا که این موضوع بسیار با اهمیت می باشد. و از مهمترین نکات قرارداد اجاره است که جلوی سوء استفاده اشخاص فاقد سمت را خواهد گرفت.

6- هزینه های اساسی مورد اجاره مانند تعمیر ایزوگام و به طور کلی هزینه ی رفع نقص های آن باید توسط موجر پرداخت گردد، لذا حتما این موضوع را بررسی کنید؛ به علاوه اینکه به تهاتر این هزینه ها با مبلغ اجاره نیز در قرارداد اشاره کنید تا در صورت عدم پرداخت از ناحیه موجر، خود بتوانید از محل اجاره بها آن را پرداخت نمایید، تا موجر در آینده از این بابت ادعایی نداشته باشد.

7- به طور کلی به یاد داشته باشید، هیچگاه قرارداد اجاره را بدون مطالعه امضا نکنید. ، حتی قسمت های تایپی که جزیی از فرمت قرارداد است را هم ببینید. به علاوه همواره در نظر داشته باشید چنانچه تعهدی را از ناحیه موجر در قرارداد ذکر نمودید در مقابل حتما یک ضمانت اجرا یا همان خسارت قراردادی عدم انجام تعهد نیز برای آن مقرر کنید.