تمرینات تی آر ایکس “TRX”

اولین چیزی که در ارتباط با TRX باید بدانید این است که TRX یک ورزش یا رشته ورزشی نیست بلکه نمونه ای از تمرینات مبتنی بر وزن بدن (body weight exercises) است که به اشتباه در بسیار از مجلات یا وب سایت های داخلی به عنوان ورزش معرفی می شود. در ادامه باید به شما بگوییم که تمرینات تی آر ایکس از سری تمرینات معلق (Suspension training) مبتنی بر وزن بدن است که خود این وسیله و تمرینات آن کپی یا الهام گرفته شده از حلقه های ژیمناستیک (gymnastic rings)  و تمرینات ژیمناستیک است.

تمرینات تی آر ایکس “TRX” یا Total Resistance eXercise چیست؟

همانطور که خیلی از شماها ممکن است با این نوع تمرینات آشنا باشید باید بگویم تی آر ایکس یا مجموعه تمرینات مقاومتی، متشکل شده از دو طناب محکم و ضخیم که به دو دستگیره متصل شده است. این وسیله اولین بار توسط Randy Hetrick یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا طراحی شد. او به دنبال روشی برای تمرینات متفاوت و تمرینات با بازدهی بالا بود که بتواند از آنها را در هرمکانی استفاده کند، در نتیجه بوسیله کمربندهای جوجیتسو و دسته های چتر این وسیله را با الهام از حلقه های ژیمناستیک طراحی کرد.

همچنین بخوانید » راهنمای خرید بهترین هدفون های ورزشی وایرلس 

حقایق ناگفته در ارتباط با تمرینات تی آر ایکس "TRX"

فواید تمرینات تی آر ایکس “TRX”

و اما فواید تمرینات تی آر ایکس یا هر گونه تمرینات تعلیقی مبتنی بر وزن بدن چیست؟

این نوع تمرینات باعث افزایش تحرک و ثبات، افزایش قدرت و پایداری هسته مرکزی بدن، افزایش متابولیسم، ساخت عضلات و افزایش قدرت کاربردی بدنمی شود. شما می توانید از این بندها در هر کجا استفاده کنید و از دایره وسیعی از تمرینات مبتنی بر وزن بدن استفاده کنید (که خوب تی آر ایکس و تمریناتش یکی از انواع تمرینات مبتنی بر وزن بدن است و تمرین های متفاوت و کاربردی بسیار زیادی به غیر از تی آر ایکس نیز موجود می باشد.)

همچنین بخوانید : مشهورترین رژیم های غذایی جهان که باعث کاهش وزن می شوند

حقایق ناگفته در ارتباط با تمرینات تی آر ایکس "TRX"

مضرات تمرینات تی آر ایکس “TRX”

شاید یکی از نکاتی که متاسفانه در ارتباط با تمرینات تی آر ایکس به شما گفته نمی شود مضرات و صدمات بالای این نوع تمرینات است!!! تمرینات تعلیقی یا معلق مبتنی بر وزن بدن نیاز به آمادگی و قدرت بسیار بالا دارد مخصوصا در هسته مرکزی(کمر،ستون فقرات،شکم) زیرا این نوع از تمرینات برای افراد متوسط یا حرفه ای طراحی شده نه برای افراد آماتور!!!

اگر شما آمادگی لازم برای تمرینات تی آر ایکس یا معلق را نداشته باشید می توانید صدمات بسیار جدی و جبران ناپذیری به ستون فقرات ، مفصل ها و تاندون های خود وارد کنید. همانطور که در بالا ذکر کردم این نوع تمرینات از تمرینات حلقه های ژیمناستیک الگو برداری شده و برای استفاده از این نوع تمرینات بخصوص در ناحیه مرکزی شما نیاز به یاد گیری اصول نگه داشتن حالت درست کمر و شکم و قدرت بخشیدن به این عضلات و سپس تمرینات تعلیقی دارید!!! برای مثال ژیمناست ها برای مدت ها تمرین بر روی عضلات میانی را انجام می دهند و سپس اقدام به تمرینات معلق یا تعلیقی با حلقه می کنند.

همچنین بخوانید » آیا تمرینات ورزشی بر روی استخوان ها تاثیر می گذارد ؟

حقایق ناگفته در ارتباط با تمرینات تی آر ایکس "TRX"
فرم صحیح قرار گرفتن در بسیاری از تمرینات تعلیقی hollow position که از آسیب دیدن ستون فقرات جلوگیری می کند. این فرم در تمامی حرکاتی که فشار بر روی ستون فقرات و کمر است باید رعایت شود.

تمرینات تی آر ایکس برای چه افرادی است؟

تمرینات تی آر ایکس برای افرادی طراحی شده که در وضعیت متوسط و بالاتر از لحاظ قدرت بدنی و انعطاف پذیری قرار دارند، به یاد داشته باشید خالق این نوع تمرینات خود یک مامور دوره دیده نیروی دریایی آمریکا بوده است!!!

همچنین بخوانید » آیا موسیقی با صدای بلند هنگام ورزش کردن برای گوش های شما مضر است؟

پس گول دروغ هایی را که در گوش شما می خوانند نخورید! شاید برای حرکات بالا تنه و بخصوص بازو بتوان از این نوع تمرینات برای افراد مبتدی نیز بهره برد (البته احتمال آسیب دیدگی مفاصل و تاندون ها بسیار بالاست) اما برای سایر حرکات مخصوصا حرکات میان تنه که در اصل تی آر ایکس برای تقویت عضلات همین ناحیه شناخته می شود نیاز به تمرین و آمادگی بالای بدن دارید. تی آر ایکس به هیچ وجه برای افراد مبتدی توصیه نمی شود.

یکی از دیگر از باورهای غلط این است که افراد بواسطه تبلیغات دروغین به این باور می رسند که مجموعه تمرینات مقاومتی TRX باعث لاغری آنها می شود !!! باید خدمت شما دوستان عزیر اعلام کنم که خیر این نوع تمرینات صرفا برای تقویت عضلات و افزایش آمادگی بدن استفاده می شود نه برای کاهش اضافه وزن!!! و شما برای لاغر شدن نیاز به رژیم غذایی و مجموعه ای از تمرینات هوازی و غیر هوازی دارید.


همچنین بخوانید

از آنجایی که TRX خود یک محصول است که به ثبت رسیده نه یک نوع تمرینات ورزشی خاص در نتیجه تمریناتی که بوسیله آن صورت می گیرد یا تمریناتی بوده که از سایر حرکات الهام گرفته شده یا به نوعی نو آورانه بوده در هر صورت منظور این است که انجام صحیح حرکت نیازمند قدرت بالای فیزیکی و راهنمایی مربی است البته مربی که خود متبهر است.

متاسفانه در کشور ما مربی تایید شده این نوع تمرینات بسیار کم است و اکثرا مربی های تی آر ایکس خود به درستی حرکات را انجام نمی دهند و سواد کافی و علم مناسب برای آموزش را ندارند… برای فهمیدن این قضیه فقط کافی است چند نمونه این تمرینات را توسط افراد ماهر در یوتوب ببینید و آن را با مربی باشگاه خود مقایسه کنید.

امیدوارم توانسته باشم شما دوستداران علاقه مند به ورزش و تناسب اندام را راهنمایی کرده باشم ، لطفا سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید