دلایل و درمان اختلال پارافیلیا

دلایل و درمان اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) چیست؟ از آنجایی که در جامعه با موارد بسیاری از آزار و اذیت های جنسی مواجه هستیم، شناخت ریشه ی این مشکلات و علت ایجاد این اختلالات جنسی در افراد و درمان آنها بسیار ضروری است. 

در ادامه با شرح دلایل و درمان اختلال پارافیلیا با ما همراه باشید!

دلایل ایجاد اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی)

اینکه چه چیزی باعث ایجاد این اختلال در افراد می شود هنوز کاملا مشخص نیست. روانکاو ها معتقدند که فرد مبتلا به اختلال پارافیلیا در حال تکرار یا بازگشت به رفتار جنسی ای است که در اوایل زندگی اش اتفاق افتاده است.

رفتارگرایان اظهار می دارند که این اختلال در اثر فرایند شرطی سازی ایجاد می شود. به این صورت که اگر محرک های غیرجنسی یا غیرتحریک زا مکررا با فعالیت های لذت بخش جنسی همراه شوند، به محرک های تحریک زا و جنسی تبدیل خواهد شد. یا رفتارهای جنسی خاص (مثل: دیدزدن یا به نمایش گذاشتن و یا وحشی گری) که لذت شدید و خاصی را ایجاد می کنند، باعث می شوند که بیشتر فرد به انجام آن رفتارها راغب شود.در بعضی موارد هم به نظر می رسد یک عامل زمینه ساز مثل مشکل در ایجاد روابط فردی می تواند نقش داشته باشد.


همچنین بخوانید : نگرانی های زنان در رابطه جنسی چیست؟


مدل های یادگیری رفتاری نشان می دهند، کودکانی که قربانی یا ناظر رفتارهای جنسی نامناسب هستند، یاد می گیرند که آن رفتارها را تقلید کنند. مدل دیگر نشان داده است که این افراد از ارتباطات جنسی عادی اجتماعی محروم شده اند، بنابراین در رفتارهای کمتر قابل قبول اجتماعی به دنبال لذت می گردند. مدل های فیزیولوژیکی بر رابطه هورمون ها، رفتار و سیستم عصبی مرکزی (با توجه خاص به نقش پرخاشگری و هورمون های جنسی مردانه) متمرکز هستند.

درمان اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی)

رویکردهای درمانی شامل روانکاوی سنتی، هیپنوتیزم و تکنیکهای رفتار درمانی است. به تازگی، از داروهای آنتی آندروژنتیک که در کاهش میزان تستوسترون بسیار موثر اند، در کنار فرم های دیگر درمان استفاده می شود. این دارو باعث کاهش میل جنسی در مردان و فرکانس های تصور ذهنی از صحنه های تحریک کننده ی جنسی می شود. و همچنین باعث می شود که فرد کاملا بر مشاوره متمرکز شود و ذهنش به وسیله ی افکار پارافیلیک از مشاوره منحرف نشود.  خوشبختانه شواهد حاکی از آن است که ترکیب دارو درمانی با درمان رفتاری شناختی می تواند موثر باشد.

با توجه به دارو درمانی انجام شده، سطح میل جنسی افراد ارتباطی به رفتار پارافیلیا ندارد. علاوه براین سطوح بالای تستوسترون، مردها را مستعد انجام رفتارهای پارافیلیایی نمی کند. در واقع هورمون هایی مانند “مدروکسی پروژسترون استات  (Depo-Provera)” و  “سیپروترون استات” باعث کاهش سطح تستوسترون و در نتیجه باعث کاهش میل جنسی و پرخاشگری می شود.این هورمون ها باعث کاهش فرکانس نعوظ، فانتزی های جنسی و شروع رفتارهای جنسی، از جمله خودارضایی و رابطه جنسی می شوند. هورمون ها به طور معمول در کنار روش های رفتاری و شناختی استفاده می شوند. داروهای ضد افسردگی هم مانند فلوکستین (Prozac) موفق به کاهش میل جنسی شده اند، اما فانتزی های جنسی را به طور موثری هدف قرار نداده اند.


همچنین: چرا مدام به رابطه جنسی فکر می کنم؟ حقایقی درباره ی اعتیاد به رابطه جنسی


تحقیقات نشان می دهد که مدل های شناختی – رفتاری در درمان پارافیلیا موثر هستند.به طور مثال:

  • شرطی سازی اجتنابی از محرک های منفی برای کاهش یا حذف رفتار مورد نظر استفاده می کند.
  • تکنیک حساسیت زدایی پنهان با آرام کردن بیمار باوسیله ی تکنیک های ریلکسیشن، از بیمار می خواهد که صحنه های رفتار انحرافی را تجسم کند. در ادامه محرک منفی و نامطلوبی را به بیمار ارائه می کند. مانند اینکه از بیمار می خواهد تصور کند که آلت تناسلی اش در زیپ شلوارش گیر کرده است. هدف از این کار این است که بیمار آن رفتار انحرافی را با محرک ناخوشایند همراه بداند و برای اجتناب از آن محرک ناخوشایند، از آن رفتار هم اجتناب کند.
  • حساسیت زدایی تهاجمی مثلا با نشان دادن ویدیوهایی از رفتارهای انحرافی مورد نظر و عواقب آنها (مثل قربانی هایی که در پی انتقام جویی هستند) و یا ویدیوهایی از انجام عمل اختگی سعی در کاهش یا حذف رفتار انحرافی فرد دارند.

همچنین روش های شرطی سازی مثبت هم وجود دارند که ممکن است متمرکز بر آموزش مهارت های اجتماعی و رفتار های متناوبی باشد که بیمار می تواند به طور مفیدتری آنها را به کار بگیرد.

  • تکنیک های بازسازی برای ارائه بازخورد فوری به بیمار است به طوری که رفتار مورد نظر به درستی تغییر کند.به عنوان مثال، فرد ممکن است به یک دستگاه بیوفیدبک پلاتیزموگرافی متصل شود که به نور متصل است. به فرد آموزش داده می شود که نور را در محدوده خاصی از رنگ نگه دارد، در حالی که در معرض تصاویر تحریک کننده جنسی قرار گرفته است.

درمان های شناختی شامل تجدید ساختار شناختی منحرف و آموزش انتقال افکار است.

  • تجدید ساختار شناختی منحرف شامل تصحیح اعتقادات غلط توسط بیمار می شود که ممکن است به اشتباهات در رفتار منجر شود. مانند دیدن یک قربانی و ساختن منطق اشتباه که قربانی سزاوار این است که بخشی از رفتار انحرافی و خشن مورد نظر باشد.
  • آموزش انتقال افکار شامل این است که به متجاوز آموزش داده می شود که از دید قربانی به موقعیت نگاه کند و دیدگاه او را هم در نظر بگیرد، او را بشناسد و متوجه آسیب هایی که ممکن است به او وارد کند باشد.

ممکن است به خواندن این مطالب هم علاقمند باشید: