دروغ گفتن رفتاری نسبتا مشترک بین همه ی کودکان است.

آیا تا به حال به علت دروغ گفتن کودکان توجه کرده اید؟ واقعا چرا کودکان دروغ می گویند؟ دلیل دروغگویی کودکان چیست؟ در ادامه به شما توضیح خواهیم داد. آیا به جز غیر اخلاقی بودن دروغ گفتن به جنبه های دیگرش فکر کرده اید؟ کودکان دروغ گفتن را تقریبا از همان زمانی که توانایی صحبت کردن پیدا می کنند یاد می گیرند، یعنی تقریبا از 2 سالگی و هرچه بزرگ تر می شوند در این کار ماهر تر می شوند.

از حدود 7 یا 8 سالگی کودکان دستخوش تغییر در مهارت های شناختی شان می شوند، نه فقط در درک و تفسیر بهتر قوانین اجتماعی بلکه در حافظه ی کاری شان، که شامل توانایی به یاد آوردن و پردازش اطلاعات است.


در ادامه بخوانید »چه کلماتی نباید هرگز به کودکان گفته شود !


دروغ گفتن نیازمند تلاش و تفکر سریع است. همینطور مستلزم داشتن اطلاعات مختلف و متعدد در ذهن و پردازش آنهاست. شما باید آنچه را که گفته اید (چیزی که بقیه می دانند) و آنچه که می خواهید بگویید را به خاطر بسپارید. و همچنین حواستان باشد که وقتی بعدا از شما درباره ی آن پرسیدند، چه باید بگویید.

حافظه ی کاری یکی از فرایند های مهم شناختی است و می تواند در هوش تاثیر گذار باشد.

در پژوهشی که اخیرا به انجام رسیده است، کودکان 6 تا 7 ساله مورد مطالعه قرار گرفته اند. در مرحله ی اول حافظه ی کاری آنها، در واقع توانایی آنها در این که چقدر اطلاعات می توانند به یاد بیاورند، سنجیده شد. سپس “رفتار دروغ گفتن” را با استفاده از پارادایم مقاومت وسوسه اندازه گیری کردند، به این صورت که موقعیت وسوسه انگیزی برای کودکان فراهم کردند، تا آنها را در موقعیت مناسب برای دروغ گفتن قرار دهند.

از کودکان سوالات متعددی پرسیده شد و برای هر پاسخ درست به آنها پاداش داده شد. اما سوال آخر مربوط به یک کارتون خیالی بود که هیچ کدام ندیده بودند، “نام شخصیت کارتون spaceboy چیست؟”  پاسخ صحیح روی کارتی نوشته شده بود، محقق به کودک گفت که کارت را بر نگرداند تا جواب را ببیند و سپس اتاق را ترک کرد. کودک از طریق دوربین مورد مشاهده بود.


همچنین بخوانید: با کودک لجباز چه باید کرد؟


همانطور که انتظار میرود کودکان نتوانستند در برابر وسوسه مقاومت کنند و همه ی آنهایی که کارت را برگردانده بودند، درباره ی آن به محقق دروغ گفتند. با این تفاوت که کودکانی که در مرحله ی اول حافظه ی کاری بهتری از خود نشان دادند، بهتر دروغ گفتند.

این کودکان توانستند دروغ های خودشان را با تظاهر به اینکه به حرفشان باور دارند بپوشانند. مثلا گفتند ” اوه، این کارتون مورد علاقه ی من است، من هر شنبه این کارتون را نگاه می کنم”.  همینطور کسانی که حافظه ی کاری ضعیفی از خود نشان داده بودند، چیزی زیر لب زمزمه می کردند، مثل ” نمی دونم، من فقط فکر کردم” . 

از نتایج این تحقیق بر می آید که قدرت حافظه ی کاری در مهارت دروغ گفتن نقش بسزایی دارد و علت دروغ گفتن کودکان می تواند نشانه ای از هوش آنها باشد!!!

توصیه ای برای والدین

با این حال حتی اگر کودکتان جزء آن دسته از کودکان باهوش است که به خوبی می تواند دروغش را پوشش بدهد، شما باید حواستان باشد که این کارش را تقویت نکنید و با استفاده از یکسری راهبرد سعی در کاهش رفتار دروغ گفتن فرزندتان داشته باشید. چنانچه کودکتان به میزان زیادی رفتار دروغ گفتن را بروز می دهد، حتما برای کاهش این رفتار به یک روانشناس کودک مراجعه کنید و این مسئله را جدی بگیرید.

در ادامه بخوانید :