چه چیزی هایی به زندگی معنا می دهد؟

این سوالی است که قدمت زیادی دارد، و حداقل از زمان فلاسفه یونان باستان بحث شده است. اما در تحقیقات جدید مشخص شده است که رابطه ی جنسی به زندگی معنا می بخشد. در واقع موضوع بر این سوال متمرکز است که کدام یک برای تکمیل کردن زندگی مهم تر است، لذت جسم؟ یا لذت ذهن؟

کسانی که به هدونیسم یا لذت گرایی معتقدند، شادی را در تجربه لذت و فقدان درد می دانند. بنابراین یک زندگی معنادار پر از لذت های جسمانی است. پس نوشیدنی ها و غذاهای خوشمزه، فعالیت های بدنی مثل ورزش و بازی، رقصیدن و لذت بردن از موسیقی و رابطه ی جنسی اجزای جدایی ناپذیر یک زندگی خوب هستند.

اما در فلسفه ی یونان باستان، استدلال دیگری وجود دارد که به دنبال معنای زندگی است و با نام Eudaimonia (به معنای روحیه ی خوب) شناخته می شود. افرادی که این استدلال را دارند، اهمیت لذات جسمانی را کاهش می دهند و لذت ذهن را مهم تر تلقی می کنند. و نکته اینجاست که اکثر لذت های معنوی از فعالیت ذهن ناشی می شوند، نه بدن.


همچنین بخوانید: ۴ چیز درباره ی عادت ماهانه (پریود) که از آن بی خبر هستید!


کسانی که به Eudaimonia معتقد هستند، دقیقا این استدلال را ندارند که زندگی باید در انزوا و ریاضت گذرانده شود. با این حال، آنها معتقدند زندگی که در آن یادگیری و تفکر وجود داشته باشد، نسبت به زندگی پر از لذت های جسمانی، در دراز مدت بیشتر معنی دار است. بنابراین آنها برای معنا دادن به زندگی، یک مکالمه ی عمیق با دوستی قابل اعتماد را پیشنهاد می کنند. مجددا شایان ذکر است که این به معنی اجتناب از لذت های جسمانی نیست، بلکه فقط باید الویت هایتان را مشخص کنید.

در چند دهه گذشته، محققان روانشناسی مثبت گرا، این پرسش قدیمی که چه چیزی یک زندگی خوب را تشکیل می دهند، را مورد توجه قرار داده اند. اما به جای بحث در مورد این مسئله، آنها تلاش می کنند تا از روش های علمی برای یافتن پاسخ استفاده کنند.

روانشناس Todd Kashdan و هم کارانش در دانشگاه جورج میسون، معتقد هستند: هنگامی که به سوالات جنسی در زندگی روزمره برمی خوریم به جنبه های منفی و آزارنده ی آن می نگریم. مطالعات زیادی درباره ی رابطه ی جنسی منتشر شده اند، اما همه ی آنها تمایل به تمرکز به نقاط منفی آن دارند. مثل روابط نامشروع، اثرات سوءاستفاده ی جنسی و تجاوز و … قطعا این ها مسائل مهمی هستند و اگر بتوانیم راه های موثری برای مقابله با آنها پیدا کنیم، می توانیم به رفع درد و رنج بی حد و حصر ناشی از آنها کمک کنیم.


همچنین بخوانید: چرا از رابطه جنسی لذت نمی برم ؟


با این حال، Kashdan و همکارانش در عوض به جنبه های مثبت رابطه ی جنسی نگاه می کنند و جرأت می کنند این سوال را بپرسند: آیا درگیر شدن در فعالیت جنسی باعث افزایش معنا در زندگی می شود؟

برای این مطالعه، محققان 152 دانشجوی کالج را انتخاب کردند، تا هر شب قبل از رفتن به رختخواب به مدت سه هفته به نظرسنجی پاسخ دهند. آنها قبل از شروع مطالعه، اطلاعات زیر را در مورد خود ارائه دادند:

  • وضعیت رابطه: حدود 64 درصد از پاسخ دهندگان، گزارش کردند که به رابطه ای متعهد هستند.
  • روابط نزدیک: همچنین کسانی که رابطه ی متعهدانه ای داشتند، به این سوال هم پاسخ دادند که چقدر با شریک شان احساس نزدیکی می کنند؟
  • طول مدت رابطه: آنها همچنین مشخص کردند که چه مدت در رابطه بوده اند، بیشترین گزارش ها دامنه ای از یک تا پنج ساله را داشتند.

هر شب قبل از خواب، شرکت کنندگان به سوالاتی که مسائل زیر را دربر می گرفت، پاسخ می دادند:

  • معنای زندگی: شرکت کنندگان به سوال امروز چقدر زندگی تان معنا دار بود؟ از مقیاس 1 (اصلا) تا 7 (خیلی زیاد) پاسخ دادند.
  • تأثیر مثبت و منفی: با استفاده از همان مقیاس 7درجه ای، شرکت کنندگان سطوح چهار خلق مثبت (اشتیاق، شادی، رضایت و هیجان) و همچنان سطوح چهار خلق منفی (خجالت، ناامیدی، اضطراب و ناراحتی) را گزارش دادند.
  • فعالیت جنسی: شرکت کنندگان گزارش دادند که آیا در آن روز رابطه ی جنسی داشته اند یا نه. و اگر داشته اند، باید احساسات خود را از لذت و صمیمیت ارزیابی می کردند.

همچنین بخوانید: در چه شرایطی باید از رابطه جنسی خودداری کنیم؟ 


این اصلا جای تعجب ندارد که Kashdan و همکارانش دریافتند، فعالیت جنسی با خلق مثبت و معنای زندگی در ارتباط است. با این حال، همبستگی نشان نمی دهد که کدام یک دلیل دیگری است. به عبارت دیگر 2 احتمال وجود دارد: اول اینکه افرادی که رابطه ی جنسی با کیفیتی دارند، بیشتر احساس تکامل و خوشبختی می کنند. دوم اینکه افراد خوشحال که زندگی پرمعناتری دارند، بیشتر از بقیه رابطه ی جنسی دارند.

 محققان برای پاسخگویی به این سوال که آیا رابطه ی جنسی به زندگی معنا می بخشد یا خیر، مطالعات طولی را ترتیب داده اند. آنها بررسی کردند که آِیا این خلق مثبت و احساس معنادار بودن زندگی در روز بعد از داشتن رابطه ی جنسی هم باقی می ماند یا خیر، که البته پاسخ مثبت بود. در مرحله ی بعد بررسی کردند که آیا داشتن رابطه ی جنسی، احساس معنادار بودن زندگی و خلق مثبت را 2 روز بعد از داشتن رابطه ی جنسی، پیش بینی می کند یا نه؟ که پاسخ منفی بود.


همچنین بخوانید: 9 مورد از مضرات نداشتن رابطه جنسی که شما را شوکه خواهند کرد!


به عبارت دیگر مطالعات طولی نشان دادند که رابطه ی جنسی، باعث ایجاد خلق مثبت و معنا در زندگی فرد می شود که تا روز بعد ادامه پیدا می کند. این یافته با سایر مطالعات که نشان می دهند، بازتاب رابطه ی جنسی تنها یک یا دو روز پس از انجام آن ادامه پیدا می کند سازگاری دارد. محققان این احتمال را رد نمی کنند که افراد خوشحال، بیشتر رابطه ی جنسی دارند. در عوض آنها به سادگی می گویند که افرادی که رابطه ی جنسی با کیفیتی دارند، زندگی پرمعنا تری دارند و خوشحال اند.

یکی از مهمترین و مؤثرترین یافته های روانشناسی مثبت گرا، این است که روابط اجتماعی معنادار برای داشتن حس خوشبختی و هدف در زندگی ضروری است. وقتی دیگران به ما علاقه و اهمیت نشان می دهند، ما احساس ارزشمند بودن می کنیم.به همین ترتیب زمانی که ما هم علاقه و اهمیت را به دیگران عرضه می کنیم، حس می کنیم که زندگی مان معنا دار است.

 به هرحال، همانطور که Kashdan و همکارانش مطرح کردند: لذت داشتن رابطه ی جنسی تنها بخاطر لذت جسمی نیست، بلکه این یک عمل اجتماعی است.و زمانی که ما به رابطه ی جنسی به این چشم نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که چرا باعث بالا رفتن خلق و دادن معنا به زندگی می شود.

ممکن است خواندن این مطالب هم علاقمند باشید: