رفتارهای والدین در ارتباط با تحصیل فرزندانشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مطلب شما را با اشتباهات والدین در تحصیل فرزندشان آشنا خواهیم کرد. درست است که هوش تاثیر زیادی در موفقیت تحصیلی دارد ولی تاثیری که محرک های محیطی در موفقیت تحصیلی و حتی در بهبود سطح هوش دارد غیرقابل انکار است.

بسیاری از والدین اصرار به باهوش شدن فرزندشان دارند و یا اگر باهوش هم هست اصرار به نخبه شدنش دارند. اشتباهات والدین در تحصیل فرزندشان گاهی تاثیر آسیب زایی در موفقیت تحصیلی آنها دارد. در ادامه 4 اشتباه بزرگ والدین که انگیزه ی یادگیری فرزندانشان را نابود می کند را برای شما شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.


همچنین بخوانید : افراد باهوش چه مشکلاتی دارند؟


از بین بردن کودکی فرد به بهای گرفتن نمره ی 20

اغلب این رفتار از سوی والدین کمال گرا و یا وسواسی مشاهده می شود. آنها کودکشان را از بازی محروم می کنند تا حتما همه ی مطالب درس را تمام و کمال یادگرفته باشند. کودک حتما باید همه ی تکالیفش را انجام دهد، درس هایش را کاملا از بر باشد تا بتواند بازی کند. اگر کودک به خانه بیاید و نمره ی 19 گرفته باشد با تحسین رو به رو نخواهد شد، چون یک نمره کم گرفته است، کودک همواره باید برای راضی کردن والدین سخت تلاش کند و این باعث انزجار کودک از درس و تحصیل خواهد شد.


همچنین بخوانید: چگونه رفتار خوب کودکمان را افزایش دهیم؟


ثبت نام کودک در کلاس های متفرقه ی مختلف برخلاف میل کودک

بسیاری از والدین اصرار زیادی برای ثبت نام کودکشان در کلاس های متفرقه یا تقویتی دارند. حتی اگر کودکشان هیچ تمایلی نداشته باشد او را در کلاس های زبان های خارجی یا … ثبت نام می کنند و انتظار عملکرد خوب از کودکشان را دارند. کودک مجبور است انرژی اش را صرف مطالبی کند که علاقه ای به آنها ندارد، اینکار به نوعی کودک را زده و خسته می کند. برای یادگیری زبان دوم به فرزندتان فشار نیاورید. سعی کنید ابتدا علاقه و نیاز به یادگیری را در او ایجاد کنید.


همچنین بخوانید : SnapType راهی آسان برای انجام تکالیف کودکان با اختلال یادگیری


رقابت در ثبت نام کودک در مدارس خاص

بعضی از والدین با فرزندانشان بین هم رقابت می کنند و فکر می کنند اگر فرزندشان به مدرسه ی عادی برود بد می شود و برای آنها کسر شان است. یا چون خودشان در مدارس خاص درس خواندن حتما کودکشان هم باید همین روال را طی کند. اینها تفکراتی کاملا اشتبا و آسیب زا هستند فرزند شما در مدارس عادی هم می تواند پله های موفقیت را طی کند و حتی اگر فرزندتان با تلاش فراوان وارد مدارس خاص شود امکان دارد که ماندن در آن مدرسه برایش بسیار سخت باشد و اعتماد به نفسش آسیب جدی ببیند.


همچنین بخوانید : ۵ نکته برای یادگیری سریع مطالب و مهارت های جدید


اصرار به جهشی خواندن پایه ها

زمانی که به اصرار شما کودکتان جهشی پایه ای را می گذراند، امکان دارد هماهنگی رشدی اش دچار اختلال شود. به طور مثال درست است که به لحاظ ذهنی پیشرفت خواهد کرد و مثل فرد 11 ساله خواهد شد ولی به لحاظ هیجانی و اجتماعی کودکی 9 ساله خواهد ماند. همچنین او مجبور است دوست هایش که در آن پایه همراهی اش می کنند را رها کند و امکان دارد موفق به دوست شدن با کسانی که بزرگتر از خودش هستند نشود. به این ترتیب از مدرسه متنفر خواهد شد. شاید به نظر شما یکسال یا دو سال تفاوت سنی تاثیرچندانی در احساسات، افکار و در نهایت دوست یابی کودکان نداشته باشد ولی دقیقا برعکس است.

ممکن است به خواندن این مطالب هم علاقمند باشید: