آیا شبکه های اجتماعی باعث افسردگی می شوند؟

امروزه اکثر افراد در شبکه های اجتماعی مختلف حساب کاربری دارند. اما آیا شبکه های اجتماعی باعث افسردگی می شوند؟ طبق مطالعات انجام شده در انگلستان، اینستاگرام برنامه ی انتشار عکس و ویدیو که متعلق به فیس بوک است و دارای بیش از 700 میلیون کاربر در سراسر جهان است، به احتمال زیاد باعث می شود جوانان احساس افسردگی، اضطراب و تنهایی کنند.

 اکثر جوانان اینستاگرام را با ویژگی های منفی و اعتماد به نفس کمتر مرتبط می دانند وآن را دلیل بدشکل انگاری بدن و بی خوابی شان می دانند. همچنین snapchat به عنوان پیام رسان تصویری رقابت نزدیکی با اینستاگرام دارد و به احتمال زیاد باعث می شود افراد احساس کنند مورد انتقاد قرار گرفته اند یا توسط همسالانشان طرد شده اند.


همچنین: با ۶ فایده شبکه های اجتماعی آشنا شوید!


اینستاگرام امتیازهایی را هم برای اطلاع رسانی و ابراز وجود افراد دارد. بسیاری با انتشار عکس ها و ویدیو هایی از توانایی ها و اطلاعاتشان سعی در ابراز وجود یا اطلاع رسانی دارند که به نوع خود قابل تحسین و مفید است. اما تاثیر این تصاویر پر زرق و برق از توانایی ها، زیبایی ها و زندگی های شاد و مرفه در جوانان عادی چیست؟ 

کدام شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر منفی را دارند؟

  • اینستاگرام
  • اسناپ چت
  • فیس بوک
  • توییتر
  • یوتیوب

اینستاگرام مدعی شده است که این پلتفرم را به صورت اختصاصی برای کاربرانش امن و حمایتی حفظ می کند و همچنین افزود که با همکاری کارشناسان در ارتقای برنامه برای حمایت از سلامت روان کاربرانش تلاش می کند.

در همین حال، یوتیوب که متعلق به گوگل است، بیشترین احتمال را برای ارتقاء ی ویژگی های مثبت دارد. آگاهی رسانی، ارتقای توانایی ابراز وجود و اثبات خود در جوانان همراه با حمایت عاطفی از مزیت های یوتیوب است. با این حال این شبکه ی اجتماعی برای الگوی خواب افراد بسیار زیان آور شناخته شده است. همچنین توییتر و فیس بوک هر دو برای ارتقای توانایی ابراز وجود و ایجاد یک اجتماع، مثبت انگاشته می شوند. اما با این حال هردوی آنها باعث ایجاد حس مورد انتقاد و تحکیم قرار گرفتن و افسردگی می شوند.

در استفاده از شبکه های اجتماعی برای خود محدودیت بگذارید!

ما در عصر ارتباطات و تکنولوژی زندگی می کنیم و نمی توانیم به راحتی اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی دیگر را به طور کل از زندگی مان حذف کنیم. به شما پیشنهاد می کنم برای گشت زدن در شبکه های اجتماعی برای خود محدودیت بگذارید. سعی کنید صفحاتی را دنبال کنید که در حوزه های مختلف به شما کمک می کنند. مثلا صفحات بهداشت و تغذیه و یا ورزش یا فعالیت مورد علاقه تان را دنبال کنید. حواستان به زمانی که صرف گشت زدن در شبکه های اجتماعی می کنید باشد.  در غیر این صورت مطمئنا دچار مشکلات ذهنی خواهید شد که حتی ممکن است خودتان به سادگی متوجه آن نباشید.

ممکن است به مطالعه ی این مطالب هم علاقمند باشید: