روز زن و روز مادر را به همه شیر زنان کشور عزیزمان تبریک می گوییم

لیستی از قدرتمندترین زنان جهان که توسط یکی از مشهورترین مجله های اقتصادی جهان، مجله فوربز (Forbes) تهیه شده است زنانی در سن، نژاد و مشاغل مختلف را معرفی می کند که هر کدام به تنهایی برای زنان بسیاری می توانند الگو باشند. و شاید به جرات بتوان آنها را قدرتمندترین زنان جهان دانست.

8 ماه مارس روز جهانی زن نامگذاری شده است که در گذشته روز زنان کارگر نامیده میشد. این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی در میان احزاب سوسیالیست آمریکا، آلمان و اروپای شرقی آغاز شد، اما امروز مناسبتی جهانی در تقویم میلادی جهان است. این رویداد در بخش های مختلف دنیا به شیوه های مختلف برگزار می شود. هر نقطه از جهان و هر قشر از جامعه این روز را به بهانه متفاوتی جشن می گیرند، برخی به عنوان دفاع از حقوق زنان، برخی برای قدردانی و ابراز عشق به زن و گروهی برای برگزاری جشن به مناسبت دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان جامعه.

در برخی از کشورها و یا برای مردم عادی گاهی این روز معادل روز زن، روز مادر و ولنتاین (روز عشق) و زمانی برای ابراز علاقه و عشق است، به همین خاطر رنگ و بوی سیاسی تاریخی این روز کمرنگ شده است. اما در کشورهای زیادی، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده ست، با قدرت اجرا می شود. حتی گاهی هر دو استفاده از این عنوان در یک کشور دیده می شود، بخشی از آن برای ابراز احساسات و برخی دیگر برای آگاهی دادن سیاسی و اجتماعی از حقوق زنان و مبارزات اجتماعی استفاده می کنند.


همچنین بخوانید: نه به خشونت روحی علیه زنان !


سازمان ملل متحد از سال 1977 این روز را به عنوان “روز حقوق زنان و صلح بین المللی” به رسمیت می شناسد. با وجود تلاش های سازمان ملل متحد و سازمانی های حامی حقوق زنان، اما همچنان در این تاریخ در بسیاری از کشورها تظاهرات و اعتراض های حقوقی، سیاسی و اجتماعی زنان به خشونت و دستگیری فعالان منجر می شود. با وجود این، داشتن روز ویژه زنان و دفاع از حقوق اجتماعی شان در تقویم سالیانه بسیار ارزشمند است و می تواند راهی برای پیشرفت های حقوقی زنان در تمام ابعاد زندگی اجتماعی شان در هر دوره تاریخی و فرهنگی فراهم سازد.

داشتن روزی به نام زنان به منظور برتری جویی زنان و ساختن جامعه ای زن سالار نیست، اما برای داشتن جامعه ای انسانی نیاز هست که زنان و مردان با تفاوت های صحیح انسانی شان و نه با محدودیت های ایجاد شده با کلیشه های جنسیتی شناخته شوند.


همچنین بخوانید :با سندرم “مردانگی سمی” که حاصل القای کلیشه های جنسیتی در مردان است آشنا شوید!


بسیاری از کشورها در یک دوره تاریخی از این روز بین المللی نمادی برای مبارزات خود ساخته و اهمیت این روز را برجسته تر کرده و به نمادی ملی برای قدردانی از زنان تبدیل کرده اند. برای مثال پس از تاسیس جمهوری خلق چین در 1949، شورای دولتی اعلام کرد که روز 8 مارس مناسبتی رسمی است و به زنان نصف روز مرخصی داده خواهد شد.

برای شناخت بخشی از تغییرات و اصلاحات انجام شده در حوزه زنان در جامعه جهانی امروز، می توان به مقام زنان در جایگاه های اجتماعی شان و شغل هایی که در اختیار دارند پرداخت. مجله فوربز با بررسی های انجام شده در مشاغل مختلف و ارزشگذاری فعالیت های زنان در حوزه های مختلف، لیست 100 نفره ای از قدرتمندترین زنان جهان ارائه کرده است.

شما می توانید با خواندن اسامی، سن و حوزه فعالیت این زنان، به رشد اجتماعی و اهمیت زنان در جامعه امروز پی برده و به عنوان زنان و مردان رشد یافته در این دوره تاریخی به خودتان و جهان امیدوارانه تر نگاه کنید.

اسامی 10 نفر اول از لیست مجله فوربز:

  1. آنگلا مرکل (Angela Merkel) – حوزه فعالیت: سیاست – 63 ساله
  2. ترزا می (Theresa May) – حوزه فعالیت: سیاست – 61 ساله
  3. ملیندا گیتس (Melinda Gates) – حوزه فعالیت: فعالیت های بشر دوستانه وNGO – 53 ساله
  4. شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg) – حوزه فعالیت: تکنولوژی – 48 ساله
  5. مری بارا (Mary Barra) – حوزه فعالیت: صنعت خودرو – 56 ساله
  6. Susan Wojcicki – حوزه فعالیت: تکنولوژی – 49 ساله
  7. Abigail Johnson – حوزه فعالیت: امور مالی و سرمایه گذاری – 56 ساله
  8. Christine Lagarde – حوزه فعالیت: اقتصاد – 62 ساله
  9. Ana Patricia Botin – حوزه فعالیت: امور مالی و سرمایه گذاری – 57 ساله
  10. Ginni Rometty – حوزه فعالیت: تکنولوژی – 60 ساله

برای مطالعه سایر اسامی موجود در لیست می توانید وب سایت مجله فوربز را مطالعه نمایید.

زنان وتکنولوژی روز جهان

در بخش جذاب تکنولوژی هم می توان لیست زنان قدرتمندی را دید که رتبه های خوبی در لیست 100 نفره دارند. هرچند هنوز بهترین زمان حضور زنان در تکنولوژی روز جهان با داشتن فقط 24% مشاغل در بخش علم کامپیوتر نیست، اما تغییرات در این بخش امیدبخش است.


همچنین بخوانید :راهنمایی برای خودباوری زنان


بعد از اخراج “جیمز دیمور” از گوگل بخاطر بیانیه ای که مبنی بر پایین تر بودن زیست شناختی زنان ارائه داد و اتهامات “اوبر” از آزار و اذیت جنسی و تبعیض جنسیتی موجود در دنیای فناوری روز دنیا، می توان تلاش های زنان برای ندیده گرفتن این موانع و پیشروی در بخش های مختلف بویژه تکنولوژی را مشاهده کرد.

18 زن لیست شده در بخش تکنولوژی فوربس، جایگاه های قدرتمندی برای ایجاد تغییر در دنیای تکنولوژی برای زنان دارند. اسامی این زنان عبارتند از:

1: Sheryl Sandberg, COO, Facebook

2: Susan Wojcicki, CEO, YouTube

3: Ginni Rometty, CEO, IBM

4: Meg Whitman, CEO, HP

5: Angela Ahrendts, Senior VP, Apple

بررسی کلی لیست 100  نفره زنان قدرتمند جهان:

  • آمریکا بیشترین عضو را در لیست 100 نفره به خود اختصاص داده است.
  • تیلور سویفت، خواننده آمریکایی با 28 سال زن جوانترین عضو این مجموعه است.
  • متاسفانه در این لیست 100 نفره نام هیچ زن ایرانی دیده نمی شود که در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی، خلیج فارس و کشورهای جهان سوم دیگری مثل بنگلادش بسیار ناراحت کننده است. علت آن البته می تواند سیاست جهانی، عدم انتشار اخبار فعالیت این زنان و یا حوزه محدود فعالیت و تاثیر تلاش آنها باشد.
  • از جمله کشورهای آسیایی موفق، کشور هند و هنگ کنگ هستند که زنان موفقی بویژه در بخش صنعت معرفی کرده اند.
  • افراد شناخته شده موجود در این لیست برای مردم عادی خارج از حوزه کاری مشابه، خانم آنگلا مرکل، ایوانکا ترامپ، بیانسه، نیکی هیلی و خانم سندبرگ هستند.
  • در آسیا، زنان با قدرت در حال پیشروی در حوزه های مختلف اجتماعی و صنعتی هستند و تغییرات چشمگیری در جایگاه زن در جامعه خود ایجاد کرده اند.
  • زنان در بخش کارآفرینی، تکنولوژی و فعالیت های اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک شاخص اجتماعی معتبر هستند. بنا به تحقیقی در این زمینه، نیمی از استارتاپ های اینترنتی کشور چین توسط زنان اداره می شود. بهتر ین نمونه از این زنان خانم جین لیو (Jean Liu) است که در لیست فوربس رتبه 40 قدرتمندترین زنان جهان را از آن خود کرده است. “Jean Liu” تنها یک نمونه از الگوی زن قدرتمند و موفق در بخش تکنولوژی در آینده است.

  • خواندن زندگی نامه و یا بخشی از تلاش های هر یک از 100 نفر موجود در لیست برای ایجاد تغییر در دنیای زنان می تواند به شما الگویی برای تلاش در جهت رشد و تغییر دهد. منظور از الگو قرار دادن این افراد الزاما قدم برداشتن در مسیر مشابه آنها نیست، شما با خواندن و یا شنیدن تجربه های این افراد می توانید از داشتن تجربه شکست های مشابه شان نجات پیدا کنید.
  • داشتن نمونه های موفق و در حال تلاش در دوره تاریخی مشابه، می تواند ما را به امید نتایج موفقیت آمیز به تلاش بیشتر و دقیق تر ترغیب کند.

شما زنان موفق آینده هستید، تلاش کنید و با خودباوری شگفتی بیافرینید.

 در ادامه بخوانید:

10 فیلم در مورد قدرت زنان که حتما باید ببینید!