قسمت هشتم : جری گلدسمیت

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. جری گلدسمیت متولد ۱۰ فوریهٔ ۱۹۲۹ در آمریکا است و در ۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۰۴ درگذشت.او آهنگساز و رهبر ارکستر بود و علاقه زیادی به ساخت موسیقی های کلاسیک و ارکسترال داشت ولی بیشتر بخاطر موسیقی های متن خیره کننده اش مشهور شد.

گلدسمیت به‌ عنوان یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان فیلم قرن بیستم شناخته شده‌است. او در دوران زندگانی هنری‌اش ۱ جایزهٔ اُسکارو ۵ جایزهٔ اِمی دریافت کرد. ۱۷ نامزدی جایزهٔ اسکار، ۵ نامزدی جایزۀ گرَمی، ۴ نامزدی جایزهٔ بفتا و ۹ بار نامزدی گلدن گلوب از دیگر افتخارات اوست، گرچه این ۳۳ جایزهٔ آخر را هیچ‌گاه دریافت نکرد.

ساخته‌های گُلدسمیت در ژانرهای مختلف سینمایی و تلویزیونی بودند اما بیشتر آثار قابل‌توجه او در ژانرهای علمی/تخیلی، فانتزی و وحشت بودند.

او  از ۶ سالگی شروع به نواختن پیانو کرد و در ۱۴سالگی به فراگیری دانش هارمونی، کنترپوان و آهنگسازی پرداخت. این امکان نیز برای او مهیا شد تا در کلاس‌های درس آهنگسازی «میکلوش روژا» موسیقیدان افسانه‌ای سینما در دانشگاه کالیفرنیا حاضر شود و البته نشان داد که یگانه شاگرد موفق وی بوده‌است.

گلدسمیت علاقهٔ بسیار زیادی به موسیقی ارکسترال داشت و تا مدت‌ها آهنگساز کنسرت‌های بزرگ بود اما به دلیل نبودن امکان برگزاری کنسرت‌های متعدد و عدم ارضای روح تشنه‌اش که تمایل به آهنگسازی شبانه‌روزی داشت، تصمیم گرفت هرچه سریع‌تر حرفهٔ کاری خود را تغییر دهد و وارد دنیای موسیقی متن فیلم شد .

جری گلدسمیت
جری گلدسمیت در استودیو ابی رود

در سال ۱۹۴۵ تحت تأثیر صحبت‌های میکلوش روژا و «اینگرید برگمن» ستارهٔ سینمای هالیوود قرار گرفت و شروع به آهنگسازی فیلم کرد. در سال ۱۹۵۰ کار رسمی خود را در سی‌بی‌اس آغاز کرد؛ ابتدا به‌عنوان کارمند عادی و خیلی زود به‌عنوان آهنگساز برنامه‌های رادیویی.

در ادامه بخوانید » معرفی هنرمند ؛ محمدرضا علیقلی‬‎ پدر خوانده موسیقی متن فیلم ایران 

او تا سال ۱۹۶۰ در CBS ماند و موسیقی «منطقه تاریک و روشن» را نوشت و سپس به استخدام استودیوهای روو (Revue studios) درآمد تا موسیقی مجموعه‌های «هیجان‌انگیز» را بنویسد.

در اینجا بود که او با موسیقیدان متنفذ فیلم، آلفرد نیومن (Alfred Newman) آشنا شد و او گلدسمیت را برای خلق موسیقی فیلم «شجاعان تنها هستند» استخدام کرد و به این ترتیب نخستین اثر سینمایی مهم گلد اسمیت به وجود آمد.

گلدسمیت تجربه‌گرا، پیوسته مرزهای موسیقی فیلم را پشت سر گذاشت و در موسیقی فیلم «سیاره میمونها» با استفاده از شیوه‌ها و کلارینهای متعدد، ملودیهای حیرت‌انگیز را خلق کرد. استفاده از صداها و سازهای الکترونیک از نظر او کار دشواری نیست، هر چند از آنها به خاطر خود آنها، استفاده نمی‌کند.

گلدسمیت، ساختن موسیقی برای فیلم گلادیاتور را نپذیرفت.

جری گلدسمیت گاهی کارهای عجیبی می‌کند، از جمله آنکه در هنگام رهبری ارکستر برای اجرای موسیقی سیاره میمونها، ماسک میمون بر چهره داشت. او پنج فرزند دارد که مشهورترین آنها جوئل گلد اسمیت (Joel) است.

او می‌گوید: «اگر موسیقی ما زنده بماند، که من مطمئنم می‌ماند، به خاطر این است که موسیقی خوبی است.» 

موسیقی فیلم‌هایی مانند «پاپیون» و «محلهٔ چینی‌ها» که در ایران مورد استقبال فراوان قرار گرفتند نیز از آثار این آهنگساز بزرگ است.

جری گلدسمیت

گلدسمیت توانست بیش از ۸۰ جایزه برای ساخته‌های خود به دست آورد و در سال ۱۹۷۶ جایزهٔ اسکار بهترین موسیقی را برای فیلم طالع نحس نصیب خود کند.

از جمله مهم‌ترین آثار او می‌توان به: فرار از سیاره میمونها، طالع نحس، فرار لوگان، کاپریکورن یک، بیگانه، نبرد نهایی، کاشفان، فضای درون، همیشه جوان، رستاخیز، نیروی هوایی یک، مارشال های آمریکایی، مامی، شکار، مرد تو خالی و مزد همه ترسها اشاره کرد.

در ادامه میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.