قسمت بیست و دوم : آلن منکن

 با قسمتی دیگر از مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. آلن منکن متولد ۲۲ ژوئیهٔ ۱۹۴۹ آهنگساز و پیانیست آمریکایی است که شهرت خود را برای آهنگسازی انیمیشن های محبوب والت دیزنی کسب کرده است.از انیمیشن هایی که او آهنگسازی کرده می توان به : پری دریایی کوچوک (1989) ، دیو و دلبر (۱۹۹۱) ، علاءالدین (۱۹۹۲) ، پوکاهانتس (۱۹۹۵) که هر یک از این انیمیشن ها موفق به کسب جایزه اسکار برای آلن منکن شدند.

او همچنین برای آثاری موزیکالی نظیر : فروشگاه کوچکی از وحشت (1986) ، گزارشگر (1992) ، گوژپشت نتردام (۱۹۹۶)، هرکول (۱۹۹۷)، خانه‌ای در مزرعه (۲۰۰۴)، افسون‌زده (2007)، گیسو کمند یا ژولیده (2010)، مهمانی سوسیسی (2016) و … آهنگسازی کرده است.

آلن منکن همچنین برای ساخت آثار موزیکال برای تئاتر موزیکال برادوی شهرت دارد.

او در یک خانواده تقریبا هنرمند به دنیا آمد پدرش یک دندان پزشک و نوازنده پیانو بود و مادرش بازیگر و پرفورمر و طراح رقص بود. او از سنین کم آموختن پیانو و ویولن را آغاز کرد و آهنگسازی را نیز از سن 9 سالگی شروع کرد. پس از گذراندن دوران نوجوانی، منکن وارد دانشگاه شد و در سال 1971 موفق به کسب مدرک موسیقی شناسی از دانشگاه Steinhardt School شد.

“او می گوید قبل از ورود به دانشگاه من برای رویای خود یعنی باب دیلن بعدی شدن موسیقی می نوشتم”

اما بعد از فارغ التحصیل شدن او به استخدام BMI Lehman Engel Musical Theatre Workshop درآمد و از 1974 تا 1978 در آنجا فعالیت کرد و آهنگ های مختلفی را تولید کرد همچنین به عنوان کارگردان موسیقی در آنجا فعالیت کرد.

آلن منکن پس از آشنایی با هاوارد اشمن (ترانه سرا و نمایشنامه نویس) شروع به همکاری با یکدیگر کردند و تئاترهای موزیکال مختلفی را در تئاتر موزیکال برادوی به نمایش گذاشتند.

در سال 1982 آنها جدیدترین اثر خود، فروشگاه کوچکی از وحشت را تولید کردند که این اثر منجر به موفقیت جهانی این دو شد و باعث شد اولین نامزدی اسکار برای آهنگ Mean Green Mother From Outer Space را بدست آورند.

موفقیت چشمگیر تئاتر موزیکال (فروشگاه کوچکی از وحشت باعث شد) تا والت دیزنی این دو را برای ساخت موسیقی برای پری دریایی کوچوک (1989) استخدام کند. که نتیجه آن برنده شدن اسکار برای بهترین موسیقی متن در سال 1989برای آلن منکن و اسکار بهترین آهنگ برای Under the Sea برای  اشمن و منکن بود.

آلن منکن
آلن منکن و هاوارد اشمن برنده اسکار برای انیمیشن پری دریایی کوچک

اشمن و منکن در ادامه بر روی موسیقی دیو و دلبر (۱۹۹۱)  همکاری کردند که منجر به کسب اسکار برای بهترین موسیقی متن برای منکن و نامزدی برای بهترین آهنگ برای هر دوی آنها شد، بعد از آن آنها ساخت موسیقی برای  علاءالدین را آغاز کردند که در هنگام تولید موسیقی اشمن درگذشت در نتیجه منکن برای ادامه کار با  Tim Rice همکاری کرد که این همکاری نیز موفق به کسب اسکار بهترین آهنگ برای موسیقی متن و اسکار بهترین آهنگ شد. همکاری او با والت دیزنی ادامه داشت و او برای بسیاری از انیمیشن های این کمپانی آهنگسازی کرد.

آلن منکن

فعالیت های او به عنوان آهنگساز منجر به کسب 8 جایزه اسکار برای وی شد ( برای بهترین آهنگ و بهترین موسیقی متن) که این تعداد، او را در جایگاه سوم بیشتر دریافت کننده جایزه اسکار بعد از آلفرد نیومن با 9 جایزه و والت دیزنی با 22 جایزه قرار می دهد. او در حال حاضر دارنده عنوان بیشترین اسکار برای هنرمند زنده است. همچنین در سال 2001 کمپانی والت دیزنی به او لقب افسانه دیزنی را اعطا کرد.

 میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.

در ادامه بخوانید : معرفی هنرمند ؛ آلن سیلوستری آهنگساز تمامی فیلم های رابرت زمیکس