قسمت شانزدهم : الکساندر دسپلا

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. الکساندر دسپلا متولد ۲۳ آگوست ۱۹۶۱، پاریس) موسیقی‌دان و رهبر ارکستر اهل فرانسه است. او موفق به دریافت جایزه اسکار برای آهنگسازی فیلم هتل بزرگ بوداپست شده و 7 بار دیگر نامزد این جایزه شده است او همچنین 8 بار نامزد جایزه سزار ( که دوبار موفق به کسب آن شده ) هفت بار نامزدی جایزه بفتا ( که دوبار موفق به کسب آن شده)، هفت بار نامزدی گلدن گلوب ( که یک بار موفق به کسب آن شده) و شش بار نامزده جایزه گرمی (که دوبار موفق به کسب آن شده است.

الکساندر دسپلا

او آهنگسازی فیلم های موفقی چون ؛ دختری با گوشواره های مروارید (2003)، ملکه (۲۰۰۶)، قطب‌نمای طلایی (2007)، مورد عجیب بنجامین باتن (2008)، یک پیامبر (2009)، آقای فاکس شگفت‌انگیز (2009)، هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول و دوم  (2010)، سخنرانی پادشاه (2010)، قلمرو طلوع ماه (2012)، درخت زندگی (2011)، سی دقیقه پس از نیمه‌شب (2012)، آرگو (2012)، بازی تقلید (2014) را بر عهده داشته است.

الکساندر دسپلا در سن پنج سالگی، شروع به نواختن پیانو کرد. او همچنین در نواختن ترومپت و فلوت نیز تخصص پیدا کرد.  او در کنار موسیقیدانان بزرگی نظیر Claude Ballif، Iannis Xenakis در فرانسه و Jack Hayes در ایالات متحده آمریکا شروع به فراگیری موسیقی کرد. در نتیجه دسپلا  هم به عنوان نوازنده و هم به عنوان آهنگساز صاحب مهارت شد.

او به سبک های مختلفی علاقه داشت ، از گوش دادن به ترکیبی از سمفونیگران فرانسوی مانند راول و دبوسی، گرفته تا جاز و حتی موسیقی ملل، او همچنین تحت تاثیر هنرمندان آمریکای جنوبی و آفریقایی نیز قرار گرفت که در میان آنها Carlinhos Brown و Ray Lema از هنرمندان مورد علاقه وی بودند.

او علاقه زیادی به تماشای فیلم و سینما داشت همین امر باعث شد تا او اقدام به تولید موسیقی متن فیلم کند. در سال 1986 او اولین فیلم خود با نام  Le souffleur را آهنگسازی کرد. در ادامه او فیلم های مختلفی را آهنگسازی کرد تا در سال 2003 و با ساخت موسیقی متن فیلم دختری با گوشواره های مروارید نامزد جایزه بفتا آن سال شد که برای او شهرت جهانی به همراه آورد.

الکساندر دسپلا

الکساندر دسپلا همچنین برای تئاتر نیز موسیقی نوشته است، از جمله قطعه ای که در Comédie Française اجرا شد. ساخته های او توسط ارکستر های مطرح جهان نظیر ارکستر سمفونیک لندن، ارکستر فیلارمونیک سلطنتی و ارکستر سمفونیک مونیخ به رهبری خودش اجرا شده است.

سال 2014 سال بزرگی برای دسپلا بود او به عنوان داور هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده بود و از سویی دیگر او برای آهنگسازی دو فیلم نامزد اسکار شده بود یکی برای فیلم بازی تقلید و دیگر برای هتل بزرگ بوداپست که او موفق شد با هتل بزرگ بوداپست برای اولین بار جایزه اسکار را دریافت کند. بعد از 1978 که جان ویلیامز برای دو فیلم نامزد اسکار شده بود، این اولین باری بود که یک هنرمند موفق به دریافت دو نامزدی برای اسکار در یک سال می شد.

در ادامه میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.

در ادامه بخوانید : معرفی هنرمند ؛ دنی الفمن آهنگساز فیلم های تیم برتون و مجموعه سیمپسون ها