سخت کار کن و سخت بازی کن!

طبق تحقیقات انجام شده، خوشگذارانی، نشاط و سرزندگی در محل کار واقعا مفید واقع می شود و به هر چه بیشتر سازنده و مولد بودن کمک می کند. حتما دلیلی وجود دارد که بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا، میز پینگ پنگ و سرگرمی های دیگر در دفتر کارشان دارند! در ادامه با پاسخ به این سوال که چگونه بازیگوشی در محل کار شما را مولد تر و سازنده تر می کند با ما همراه باشید.

آیا روزهای کاری تان به شما حس یک راهپیمایی طولانی و خسته کننده را می دهند؟ کار کردن در یک محیط جدی ممکن است بعضی اوقات باعث استرس شود. ولی دانشمندان دریافته اند که نشان دادن جنبه ی بازیگوش مان، باعث تغییر بزرگی در دیدگاه ما به شغل مان و سطح استرسی که تجربه می کنیم می شود. در این باره فکر کنید: ما دوست داریم بازی کردن بچه ها و حیوانات را ببینیم، برای اینکه این قسمت مهمی از تحول شان است.ولی اغلب انتظار داریم زمانی که بزرگ می شویم این رفتارهای بچگانه را کنار بگذاریم، به هر حال این ممکن است یک اشتباه باشد.


همچنین بخوانید:راز موفقیت مدیران موفق و کارآمد چیست؟ “بخش اول”


“دکتر رنه پرویر” از دانشگاه مارتین لوتر هاله-ویتنبرگ در آلمان، 12 سال گذشته را در مطالعه روی بازیگوشی در بزرگسالان گذرانده است.در مطالعه خود که در نشریه “شخصیت و تفاوت فردی” (آوریل 2017) منتشر شده است، دکتر پرویر چهار نوع اساسی بازیگوشی بالغ را مشخص می کند:

  • بازیگوشی با هدایت دیگران: بازی کردن با دوستان و فامیل و هم کاران.
  • بازیگوشی با نشاط: بازی کردن با توجه به بسیاری از جنبه های زندگی.
  • بازیگوشی هوشمندانه: بازی کردن با فکر ها و ایده های جدید
  • بازیگوشی غریزی: علاقه مند به جنبه های عجیب و غریب زندگی، توجه به رویدادهای کوچک روزمره

چگونه رفتار بازیگوشانه یا نشاط و سرزندگی در محل کار به شما کمک خواهد کرد؟

دکتر پرویر می گوید: اگر به بازیگوش بودن فکر می کنیم، ابتدا باید تفکرمان درباره ی اینکه چه چیز را بازی به حساب می آوریم را دوباره شکل دهیم.از آنجایی که ما از لحاظ ذهنی بیشتر از کودکان رشد کرده ایم، می توانیم به شیوه های مختلف نیز بازی کنیم. اما این مهم است که بازیگوشی را با داشتن حس شوخ طبعی اشتباه نگیریم، اگر چه قطعا یک همپوشانی وجود دارد.


همچنین بخوانید: چه عواملی در موفقیت شغلی تاثیر گذارند ؟


تحقیقات مشخص کرده اند که بازیگوشی در محل کار دارای تاثیر مثبتی است. افراد بازیگوش در مشاهده کردن خوب هستند و می توانند از بازیگوشی شان برای جذاب ساختن کار های یکنواخت استفاده کنند.آنها همچنین در برخورد با مسائل از دیدگاه های مختلف خوب هستند که آنها را در حل مشکلات موفق می سازد. این افراد می توانند استرس و فشار را روی خود و دیگران کاهش دهند. با داشتن یک رویکرد راحت می توانید به دیگران کمک کنید که کمتر نگران باشند و آرام باشند.همکاران می توانند از بازیگوشی برای از بین بردن تنش در یک جلسه ی مبهم یا برای بهتر کردن روحیه در پایان روز کاری استفاده کنند.


همچنین بخوانید:اختلال بیش فعالی (ADHD) در بزرگسالان چگونه است؟


البته که بازیگوشی در هر شرایطی مناسب نیست و دکتر پرویر درباره ی استفاده ی آن به عنوان راهبردی برای همه ی موقعیت ها هشدار می دهد و می گوید ” من فکر نمی کنم این دستورالعملی است که برای همه ی استرس ها و برای همه ی افراد مناسب است” شما باید مرز ها را بشناسید و احتیاط بسیار مهم است.

ممکن است به مطالعه ی این مطالب هم علاقمند باشید: