مجسمه Skyscraper معروف به نهنگ بروج از 5 تن زباله پلاستیکی، جمع آوری شده از سواحل هاوایی ساخته شده است !

Skyscraper مجسمه نهنگ ساخته شده از 5 تن زباله پلاستیکی بازیافتی که، در حال حاضر درون یک کانال آب در بلژیک به عنوان بخشی از سه سالانه 2018 شهر بروژ قرار دارد. این مجسمه توسط تیم معماری و طراحی شرکت STUDIOKCA طراحی شده است. هدف از طراحی و ساخت این مجسمه جلب توجه انسان ها به میلیون ها تن پلاستیک موجود در اقیانوس ها است!


همچنین بخوانید : بستنی یخی هایی که از ۱۰۰منبع مختلف آب های آلوده تولید شده اند !!!


Skyscraper مجسمه نهنگ ساخته شده از 5 تن زباله پلاستیکی !!!

تم و موضوع رویداد سه سالانه 2018 بروژ “شهر مایع” / liquid city نام داشت. که کمپانی بروکلینی STUDIOKCA با ساخت مجسمه خود مفهوم شهر مایع (اقیانوس) را به خوبی به نمایش گذاشتند.

تیم سازنده در توصیف پروژه می نویسد: “ما پیشنهاد کردیم که از اقیانوس ها به مدت 4 ماه تا می توانیم زباله پلاستیکی جمع آوری کنیم تا بتوانیم آنها را به Skyscraper تبدیل کنیم، یک نهنگ بزرگ تقریبا به اندازه یک ساختمان 4 طبقه که از یکی از کانال های اصلی شهر بروژ بیرون بر آمده و همانند کمانی بر روی میدان تاریخی یان ون ایک در مرکز شهر قرار گرفته است.” 

Skyscraper مجسمه نهنگ ساخته شده از 5 تن زباله پلاستیکی !!!

شرکت STUDIOKCA در همکاری با  صندوق حیات وحش هاوایی، اقدام به جمع آوری زباله از سواحل این شهر کردند و موفق شدند در مدت 4 ماه 5 تن زباله پلاستیکی را جمع آوری کنند.


همچنین بخوانید : اینستالیشن های سورئال با استفاده از کتاب و لامپ در جنگل های نروژ


Skyscraper مجسمه نهنگ ساخته شده از 5 تن زباله پلاستیکی !!!

این نخستین پروژه از تیم STUDIOKCA با استفاده از ضایعات پلاستیکی نیست. اینستالیشن سال 2013 به نام سر در ابرها / Head in the Clouds یک غرفه بزرگ به شکل ابر ساخته شده از 53780 بطری پلاستیکی بازیافت شده بود. این حجم بطری برابر با مقدار زباله های پلاستیکی تولید شده در شهر نیویورک به ازای هر یک ساعت است. همچنین پروژه 2015 که در سن پائولو ساخته شده است از معادل هشت دقیقه ضایعات پلاستیکی تولید شده در برزیل ساخته شده است!


همچنین بخوانید : طراحی خودروهای آینده توسط کودکان ۱۱ ساله شما را متعجب خواهد کرد


Skyscraper مجسمه نهنگ ساخته شده از 5 تن زباله پلاستیکی !!!

طرح جدید نهنگ Skyscraper بدون شک بهترین تحقق اهداف شرکت تا به امروز است. بیش از 37.1612 متر مربع از ضایعات پلاستیکی تمیز، مرتب شده و برای ساخت بدنه نهنگ و نصب آن بر روی شاسی ساخته شده از آلومینیوم و فولاد مصرف شد. این مجسمه در ابتدا در بروکلین ساخته شد، سپس به 107 قسمت تقسیم شد و برای بازسازی در محل به بروژ منتقل شد.

Skyscraper مجسمه نهنگ ساخته شده از 5 تن زباله پلاستیکی !!!علاوه بر اینکه این نوع مجسمه و اینستالیشن ها جاذبه های زیبایی شناختی با مهندسی هوشمندانه دارند، این آثار هنری به طور گسترده ای می توانند به کاهش سطح ضایعات پلاستیکی در اقیانوس ها و محیط زیست کمک کنند! تخمین زده می شود که در حال حاضر بیش از 150 میلیون تن زباله های پلاستیکی در اقیانوس های ما وجود دارد!

نظر شما راجع به ساخت آثار هنری از ضایعات پلاستیکی چیست ؟ به نظر من این امر می تواند در کشور ما نیز تحقق یابد! با یکبار سفر به شمال و مشاهده دریای خزر می توان به عمق فاجعه پی برد!!!

 

در ادامه نگاهی نزدیکتر به این مجسمه مفهومی و زیبا در گالری مجله وارونه داشته باشید. برای بزرگ شدن عکس ها بر روی آنها کلیک کنید!