ورزشگاه کازان آرنا میزبان بازی ایران مقابل اسپانیا در جام جهانی 2018 است. این بازی در تاریخ 30 خرداد 1397 ساعت 22:30 به وقت تهران برگزار می شود.

این ورزشگاه در بخش شرقی شهر کازان در ساوینوو قرار دارد. ورزشگاه کازان به عنوان خانه جدید تیم لیگ برتری روبین کازان کلید خورد. ساخت ورزشگاه تنها در 3 سال انجام شده است که مدت زمان بسیار خوبی برای ساخت این سازه عظیم است. شروع پروژه از سال 2010 بوده و در سال 2013 به پایان رسیده است.

ورزشگاه کازان آرنا میزبان بازی ایران مقابل اسپانیا

در زمان ساخت این ورزشگاه در کشور روسیه تورم سنگینی بوجود آمد و این اتفاق باعث تاخیرهای زیاد برای ادامه کار شد. به دلیل تورم، هزینه 155 میلیون یورویی پیش بینی شده در آغاز به سرعت افزایش پیدا کرد و در نهایت با هزینه ای بالاتر از 455 میلیون یورو به پایان رسید.

از طرفی، نمای ظاهری ورزشگاه یکی از بخش های پرهزینه ساخت بود. در ابتدای طرح در نما یک پوسته نورانی قرار داشت، اما در ادامه به روکشی شیشه ای و نصب یکی از بزرگ ترین صفحه نمایش های HD در نوع خود تغییر پیدا کرد. این نما شامل 3 پانل پلاسمایی با اندازه 4200 متر مکعب است.

ورزشگاه کازان آرنا میزبان بازی ایران مقابل اسپانیا

گنجایش ورزشگاه به طور تقریبی 45 هزار نفر می باشد، اما به دلیل استانداردهای لازم برای مسابقات جام جهانی ظرفیت را کاهش خواهند داد.

ورزشگاه کازان آرنا میزبان بازی ایران مقابل اسپانیا

استادیوم کازان آرنا، ورزشگاه خانگی باشگاه فوتبال روبین کازان در لیگ برتر فوتبال روسیه می باشد. اولین بازی در این ورزشگاه در آگوست سال 2013 برگزار شد و دو تیم روبین کازان و لوکوموتیو مسکو به تساوی 1-1 رسیدند.

این ورزشگاه علاوه بر مسابقات فوتبال طیف وسیعی از سرگرمی ها، کنسرت و مراسم های فرهنگی را نیز میزبانی می کند.

ورزشگاه کازان آرنا در جام جهانی 2018، چهار بازی از مرحله گروهی، یک بازی از مرحله یک شانزدهم و یک بازی از مرحله یک چهارم نهایی را میزبانی می کند.

طراحی

 

ورزشگاه کازان آرنا میزبان بازی ایران مقابل اسپانیا

طراحی این استادیوم توسط گروه معماری پوپولوس (Populous) انجام شده است. این گروه طراح و مجری ورزشگاه “ومبلی” و ورزشگاه “امارات” شهر لندن نیز بوده است.

طراحی یکپارچه و منحصر به فرد این ورزشگاه، آن را به یکی از چشم اندازهای شهر کازان تبدیل کرده است.

ورزشگاه روبین کازان در سال 2015 میزبان مسابقات جام جهانی شنا شد که دو استخر شنا 50 متری برای این رویداد در داخل ورزشگاه ساخته شد.

شعار “شهر در شهر”

این شعار به دلیل فضاهای مختلف فرهنگی، تجاری و تفریحی موجود در ورزشگاه طراحی و گذاشته شده است. این ورزشگاه دارای امکانات بی نظیری است، نمونه ای از امکانات عبارتند از:

  1. اسکای باکس (SkyBox): اسکای باکس یک کابین بزرگ و راحت با نمای پانورامایی از زمین بازی است. این کابین مانند کابین هایی طراحی شده در ورزشگاه ها فوتبال آمریکایی یا دیگر ورزشگاه ها، علاوه بر امکان تماشای بازی به تماشاگر اجازه می دهد در حین بازی در جلسات کسب و کار و مذاکرات خود نیز شرکت کند. 
  2. صندلی های VIP: 72 صندلی VIP در بخش شرقی و غربی ورزشگاه در طبقات چهارم و پنجم قرار داده شده است. ویژگی این صندلی ها دید بهتر آنها نسبت به سایر قسمت های ورزشگاه است. خریداران بلیط های بازی می توانند با پرداخت مبلغ بیشتر به مهمان ویژه تبدیل شوند. 
  3. کافه: کافه مجهز طراحی شده در ورزشگاه دارای سیستم های تصویری با وضوح بالاست که تماشاگران حاضر در کافه می توانند از سر میزهای کافه و با سیستم های تصویری موجود در کافه در کنار امکانات کولر و اینترنت وای فای لذت بیشتری از بازی ببرند. 
  4. رستوران: در طبقه بالای ورزشگاه رستورانی با بهترین غذاها و خدمات ساخته شده است که در تمام مدت حضور تماشاگرهای بازی خدمات رسانی می کند.

امکانات در اطراف ورزشگاه کازان آرنا

ورزشگاه کازان آرنا میزبان بازی ایران مقابل اسپانیا

ورزشگاه در منطقه بازسازی شده در ساحل رودخانه کازانکا قرار گرفته است که عمدتا شامل بلوک های آپارتمانی است. در اطراف ورزشگاه می توان رستوران های محلی پیدا کرد ولی برای رفتن به رستوران های بهتر باید به مرکز شهر کازان بروید.

مجتمع Riviera بعد از عبور از سد لنینسکی در فاصله 20 دقیقه ای از کازان آرنا قرار داد و شامل امکانات مختلفی از جمله هتل، سینما، پارک آبی، مغازه و رستوران می باشد.

تعدادی خوابگاه خوب مانند Urbis Hostel,Move Hostel و آپارتمان های اجاره ای در نزدیکی ورزشگاه وجود دارند.

تورهای بازدید از ورزشگاه کازان آرنا

این ورزشگاه مانند بسیاری از ورزشگاه های مهم دنیا امکان بازدید از قسمت های مختلف را در قالب تورهایی برای عموم فراهم آورده است. بازدید کننده ها در این تور از زمین بازی، جایگاه VIP، اتاق رسانه، رختکن، سالن کنفرانس و … دیدن می کنند. این بازدید 60 دقیقه و با هزینه 300 روبل انجام می شود.

چگونه به ورزشگاه کازان آرنا برویم؟

این ورزشگاه در شمال شرقی شهر کازان و در سمت غربی رودخانه کازانکا واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر 6 کیلومتر است.

برای رفتن به ورزشگاه می توانید از تراموا 5 یا 6 استفاده کنید. تراموا 5 از ایستگاه اصلی Passazhirsky در مرکز کازان حرکت می کند که در نزدیکی کرملین کازان قرار دارد. تراموا 6 ، کازان آرنا را به بخش های شمال کازان متصل می کند که شما می توانید در توقف در کازان آرنا از آن پیاده شوید.

همچنین می توانید از اتوبوس ترولی (برقی) شماره 7 که از مرکز کازان می گذرد برای رفتن به ورزشگاه استفاده کنید.

همچنین بخوانید