عوامل خارش بینی

خارش بینی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علل خارش بینی معمولا توسط شرایط آلرژیک یا بیماری های آلرژیک که به طور مداوم در اثر ایجاد تغییرات در فصول است، ایجاد می شود. ما در این مطلب عوامل خارش بینی و درمان آن را برای شما جمع آوری کرده ایم که با یکدیگر با آن ها آشنا می شویم:

خارش بینی

همچنین بخوانید : روش هایی برای درمان گرفتگی بینی

یکی از حساس ترین قسمت های بدن انسان بینی است.گاهی اوقات به دلایل نامشخص بینی ما شروع به خارش می کند.اگر چه خارش بینی گاهی اوقات بسیار عذاب آور است اما به آسانی و سریعا درمان می شود.اولین دلیل خارش بینی آلرژی است.گرد و غبار ،تغییرات فصلی و عوامل زیادی دیگری می توانند سبب آلرژی گردند. از دیگر دلایل خارش بینی سرماخوردگی، خشکی هوا و بیماری های پوستی است.اما چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اگر چه مشکل خارش بینی ممکن است بسیار ساده به نظر برسد اما در صورت تداوم ممکن است باعث ایجاد مشکل در زندگی فرد گردد.به همین دلیل، درمان در یک زمان کوتاه برای بیمار مناسب خواهد بود. اولین حرکتی که برای درمان باید انجام شود این است که عامل ایجاد کننده را  شناسایی کنید و با توجه به آن درمان های مختلفی را در این جهت اعمال کنید.اگر دلیل خارش بینی شما آلرژی باشد باید قبل از هر چیز به دکتر مراجعه کنید و متوجه شوید دلیل آلرژی شما چیست، یا به چه چیزهایی آلرژی دارید.و سپس دلایل دیگر را بررسی کنید .

دلایل خارش بینی چیست؟

رینیت آلرژی

رینیت به تحریک و التهاب مجاری بینی گفته می شود که با علایمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و ترشح از سینوس ها به پشت گلو همراه است.رینیت مزمن در آلرژی های فصلی و برخی عوامل دیگر رخ می دهد.گربه، سگ و حیواناتی مانند همستر می توانند سبب آلرژی گردند .


همچنین بخوانید:چگونه بفهمیم سرما خورده ایم یا دچار آلرژی شده ایم ؟


آلرژی های فصلی

در اواخر بهار و اوایل تابستان امکان دارد دچار خارش بینی، آبریزش، اشک در چشمان، عطسه  شوید.دلیل خارش بینی شما احتمالا گرده های موجود در این فصل است.

آلرژی غذایی

اگر شما آلرژی غذایی داشته باشید ممکن است دچار خارش بینی شوید.علاوه بر این، محصولاتی مانند پنیر، رب گوجه فرنگی، ژامبون، سس سویا، ماهی، پیتزا، شراب قرمز و آبجو می توانند سبب خارش بینی نسبت به سایر غذاها باشند، زیرا حاوی مقدار زیادی هیستامین هستند.

سرما خوردگی

هر گونه عفونت و سرماخوردگی ممکن است سبب خارش بینی گردد.

خشکی هوا

 برای جلوگیری از خشکی هوا می توانید از دستگاه های تولید بخار استفاده کنید و بدین ترتیب هوای اطراف خود را مرطوب کنید زیرا خشکی هوا نیز یکی از دلایل خارش بینی است.

بیماری های پوست

بیماری های پوستی مانند قارچ، پسوریازیس، اگزما یکی از علل خارش بینی است.اگر شما دچار یکی از این بیماری ها هستید حتما به پزشک مراجعه کنید.

دلایل دیگر خارش بینی

خارش بینی فقط به عوامل ذکر شده محدود نمی شود.ما می توانیم بسیاری از دلایل دیگر، مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری و نوجوانی، تغییرات ناگهانی دمای هوا و رطوبت هوا، عوارض جانبی برخی داروها، برخی از عطرها و مواد شوینده یا مواد شیمیایی را جزو دلایل خارش بینی دسته بندی کنیم.


درمان خارش بین چگونه صورت می گیرد؟

قبل از هر چیز باید به پزشک مراجعه کنید و با انجام تست آلرژی دلیل خارش بینی خود را پیدا کنید و با توجه به تشخیص دکتر درمان خود را آغاز کنید.اما به طور کلی می توان خارش بینی را به طرق زیر درمان کرد :

تهویه هوا

برای درمان خارش بینی ناشی از گردو غبار می توانید هر روز هوای محیط زندگی خود را تهویه کنید و اشیای منزل خود را از گرد و غبار پاک کنید.

اسپری بینی

استفاده از اسپری های بینی می تواند درمان خوبی برای از بین بردن خارش بینی باشد.زیرا اسپری های بینی باعث تمیز و مرطوب شدن مجرای بینی می گردد.

استفاده از داروهای آلرژی

اگر چه این درمان در مدت کوتاهی باعث بهبود می شود اما می تواند مشکل را برای مدت کوتاهی درمان کند.شما می توانید این داروها از داروخانه تهیه کنید.

همچنین بخوانید: چرا همیشه خسته ام؟