همیشه باید میان راحتی ِ امنیت و ریسک ِ ناراحتی‌ها برای رسیدن به آنچه می خواهیم، یکی را انتخاب کنیم.

ابتدا بخش اول اصول مذاکره : چگونه مذاکرات موفق‌تری داشته باشیم را مطالعه کنید. در هفته گذشته به معرفی بخش های مهم از اصول مذاکره پرداختیم در ادامه با مهارت های اصلی مذاکره آشنا می شویم.

شش مهارت اصلی در مذاکره وجود دارد:

  1. آمادگی کامل

    آمادگی بستر، رسیدن به موفقیت در مذاکرات است. در هر مذاکره باید سه حوزه زیر آمادگی کسب کنیم:

    • آمادگی درباره خودمان: اگر ندانیم برنامه ریزی طولانی مدت برای رسیدن به هدف مورد نظرمان چیست، نمی دانیم درباره چه چیزهایی باید در زندگی مذاکره کنیم.
    • آمادگی درباره دیگران: هنگامی که به آگاهی فرد مقابل برسانیم که درباره‌اش تحقیق کرده‌ایم و چیزهایی از او می‌دانیم، امتیازی را به نفع خودمان ذخیره کرده‌ایم.
    • آمادگی درباره بازار: درباره صنعت موردنظر تحقیق کنیم، به‌ همین سادگی!
  2. توانایی هدف گذاری و تعیین مرزها و محدودیت ها

    تنها راه رسیدن به آنچه می‌خواهیم هدف‌گذاری است. ساده ترین و سریع ترین راه برای به یاد آوردن هدف هایمان نوشتن آن ها روی کاغذ است. در صورتی که مرزی نداشته باشیم دیگران آنقدر از ما سو استفاده می کنند که دیگر چیزی برای بخشیدن نداریم.

  3. مهارت های خوب گوش دادن

    گوش دادن یکی از مهمترین مهارت ها در مذاکره است. همیشه چیزی با ارزش در حرف های طرف مقابل وجود دارد. هنگامی که به حرف های طرف مقابل گوش می دهیم، اگر نکته مبهمی وجود دارد درباره اش سوال کنیم.

    ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید

  4. شفافیت در ارتباط کلامی

    باید مطمئن باشیم که رفتارمان، زبان بدن، لحن و کلام‌مان همگی یک پیام واحد را منتقل کنند. مذاکره کننده خوب، کسی است که به سادگی با دیگران ارتباط برقرار می کند و احساس، رفتار و افکار دیگران را درک می کند.

  5. دانستن اینکه کجا و چگونه دکمه توقف را فشار دهید

    به‌ شکل های مختلف می توان از این دکمه استفاده کرد. چند دقیقه استراحت در حین مذاکره ای پرهیجان یا لحظه ای سکوت، هنگامی که با نظر کسی موافق نیستیم. هنگامی که در جلسه مذاکره از دکمه توقف استفاده می کنیم،از به زبان آوردن مواردی که بعدا ممکن است باعث تاسف مان شود خودداری کنیم.

  6. دانستن اینگه چگونه به توافق برسید

    گاهی با وجود اینکه دو طرف درباره موارد مهم موافق هستند، به نظر می رسد رسیدن به توافق نهایی مشکل است. گاهی دلیل این اتفاق این است که فردی در جلسه مذاکره مشکل سازی می کند. تا جایی که مشکلی ایجاد نمی کند، جلسات مذاکره را قطع کنیم و اجازه بدهیم همه استراحت کنند.

تا اینجا با شش مهارت اصلی مذاکره آشنا شدیم. حال باید بدانیم چه می خواهیم و برای رسیدگی به آن آماده شویم. برای رسیدن به این مهم، منتظر بخش بعدی باشید. برای درک بهتر موارد گفته شده، پیشنهاد من به شما تماشای فیلم «بعد از ظهر سگی» هست که در آن تمامی این ۶ اصل مو به مو رعایت شده و قابل مشاهده است.

در ادامه بخوانید » اصول مذاکره : چگونه مذاکرات موفق‌تری داشته باشیم – بخش سوم

لطفا نظرات خودتان را در ارتباط با اصول و مبانی مذاکره با ما به اشتراک بگذارید