کلاژن نامی است که به یک نوع پروتئینی فیبری موجود در بدن انسان گفته می شود.این ماده دارای عملکردهای متفاوت در بدن است و تاثیر زیادی بر روی قسمت های مختلف بدن از جمله استخوان ها و عضلات دارد.کلاژن چیست و چه فایده ای برای بدن دارد ؟ کلاژن مهم ترین پروتئین بدن محسوب می شود و شما با دانستن فواید آن برای بدن سعی می کنید از میوه و مواد غذایی حاوی آن بیشتر استفاده کنید.

کلاژن چیست و چه فایده ای برای بدن دارد

کلاژن پروتئینی است که بر روی بسیاری از بافت های بدن عمل می کند.ماده کلاژن که متخصصان معتقدند که یکی از مهمترین بخشهای ساختار بدن است و نقش بسزایی در سلامت انسان دارد.پرسش در مورد اینکه کلاژن چیست و چه فایده ای برای بدن دارد در سال های اخیر با تبلیغ استفاده از آن در کرم ها و محصصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.ما در این مطلب تمام پرسش های شما در مورد کلاژن و فواید آن را جمع آوری کرده ایم با ما همراه باشید :

کلاژن چیست و چه فایده ای برای بدن دارد ؟

شما می توانید با کلاژن که دارای عملکردهای بسیار در بدن است ،بدنی سالم تر داشته باشید.اما کلاژن چه فایده ای برای بدن دارد ؟

باعث انعطاف پذیری بیشتر پوست می گردد.

کلاژن، ماده ای که امروزه درمحصولات  زیبایی مختلف استفاده می شود، می تواند ساختار پوست را بسیار انعطاف پذیرتر کند.

در ادامه بخوانید :لک های قهوه ای بر روی پوست شما نشان دهنده کدام بیماری ها هستند ؟

باعث کاهش چین و چروک می گردد.

کلاژن، که یک پروتئین فیبری مفید برای بدن است، باعث زیبایی پوست می شود.و از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و آن را کاهش می دهد.

باعث سلامت قلب می شود.

کلاژن که به کاهش چربی در بدن کمک می کند،بدین ترتیب است که  از سلامت قلب محافظت می کند.

تنظیم سیستم گوارش

اگر دارای مشکلاتی در سیستم گوارش هستید به شما توصیه می کنیم که از مواد غذایی حامی کلاژن استفاده کنید. کلاژن علاوهر بر تنظیم  سیستم گوارش به تعمیر روده های آسیب دیده  نیز کمک می کند.

سلامت چشم ها

 کلاژن با حفاظت از سلامت چشم، اثر محافظتی روی سلامت قرنیه دارد.

تقویت استخوان ها

در پاسخ به پرسش اینکه کلاژن چیست و چه فایده ای برای بدن دارد باید گفت که باعث تقویت استخوان ها می گردد.مصرف مواد حاوی کلاژن به افزایش تراکم استخوان ها کمک می کند.

جلوگیری از درد مفصل ها

هنگامی که شما شروع به از دست دادن کلاژن در پاها می کنید، ممکن است احساس درد در پاها بکنید.همراه با کاهش کلاژن، نشانه هایی از جمله تورم، سفتی و همچنین درد مفصلی در  ممکن است رخ دهد.با افزایش مصرف غذاهای حاوی کلاژن می توانید یک راه حل برای این مشکل پیدا کنید.

حفاظت از کبد

 گلیسین موجود در  کلاژن دارای اثری است که کبد را از مواد مضر و سموم حفظ می کند.شما می توانید سلامت کبد خود را با مصرف آب استخوان حفظ کنید.

مواد غذایی حاوی کلاژن کدامند ؟

آب استخوان

آب گوشت و استخوان خود را دور نریزید.در میان مواد غذایی حاوی کلاژن آب استخوان دارای جایگاه ویژه ای است.

گوشت و محصولات گوشتی

کلاژن در گوشت و محصولات گوشتی به وفور یافت می شود.برای تامین کلاژن بدن خود سعی کنید در هفته 3 مرتبه گوشت مصرف کنید.

ماهی

با مصرف ماهی، شما می توانید کلاژن را در سطح کافی دریافت کنید.برای کاهش مشکلات پوستی و انعطاف پذیری بیشتر پوست سعی کنید ماهی سالمون و قزل آلا مصرف کنید.

میوه های قرمز رنگ و سبزیجات

در بین مواد غذایی حاوی کلاژن نیز میوه های قرمز رنگ و سبزیجات نیز وجود دارند.شما اغلب باید سبزیجات و میوه هایی مانند سیب، توت فرنگی، چغندر قرمز را مصرف کنید.

دیگر مواد غذایی

غذاهای  حاوی کلاژن شامل کرفس، زیتون سبز، سیر، خیار، کلم و مواد حاوی ترکیبات گوگردی مانند موز، بادمجان، سبزیجات و اسفناج است.

چه عواملی باعث آسیب رساندن به کلاژن می شود ؟

شکر و محصولات تصفیه شده

شکر به عنوان یک محصول شناخته شده است که مانع تولید  کلاژن می شود.به همین دلیل، بهتر است که قندها و محصولات تصفیه شده را از زندگی خود حذف کنید.

نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش کلاژن پوست می گردد.

سیگار

کشیدن سیگار باعث کاهش کلاژن پوست می گردد.

در ادامه بخوانید :

توجه به مشکلات پوستی که ممکن است در بهار رخ دهند!

فواید ویتامین C برای پوست چیست ؟

اشتباهات رایج در مراقبت از پوست که همواره مرتکب آن ها می شویم !