3 آموزش ایمنی برای کمک به حفظ امنیت کودکان در داخل و خارج از خانه

شما کارهای زیادی برای حفظ امنیت فرزندتان انجام می دهید، از ترفندهایی مثل گذاشتن پلاگ بر روی پریزهای برق، گذاشتن کلاه ایمنی در حین دوچرخه سواری کودکان و غیره. اما شاید این راهکارها برای زمانی که فرزند شما بسیار کوچک است مناسب باشد، اما زمانی که فرزند شما کمی بزرگ تر شود و بخاطر کنجکاوی خود را در موقعیت خطر قرار دهد، نیاز است که از قبل آموزش هایی دیده باشد که در زمان عدم حضور شما فرزندتان بتواند محتاط باشد. آموزش ایمنی به کودکان بسیار حائز اهمیت است.


همچنین بخوانید »بهترین اپلیکیشن های موسیقی و آهنگسازی برای کودکان به انتخاب مجله وارونه (بخش دوم)


دانستن خطرهای موجود برای کودکان در سن پایین کمک می کند که با آموزش مناسب سن آنها، آنچه که فرزندتان باید در موقعیت خطر انجام دهد و راه های حفظ امنیت خود در محیط را بیاموزد و به همین خاطر حتی در نبود شما می تواند خود را محفوظ نگهدارد و شما به جای دلهره و اضطراب، از عملکرد فرزندتان مطمئن باشید.

امی فریاس (Amy Frias) مدرس دانشگاه در کالیفرنیا، چند پیشنهاد مهم برای حفظ امنیت را با ما به اشتراک گذاشته است.


همچنین بخوانید »اثرات منفی کتک زدن کودکان و ۳ راهکار برای جلوگیری از آن


آموزش ایمنی به کودکان

1.چگونه با حیوانات رفتار کنند

امروزه بسیاری از خانواده ها در باغ خود یا در اطرافیان آنها کسی صاحب سگ، گربه یا حیوانات خانگی مشابه هستند و از آنها در نزدیکی کودکان نگهداری می کنند. اما معمولا آموزش های ابتدایی به بچه ها بابت نحوه برخورد با حیوانات و موقعیت های حمله آنها داده نشده است. ما باید زمان های مناسب نزدیک شدن به حیوانات و زمان هایی که آنها برای حفظ جانشان ممکن است حمله کنند را به فرزندانمان آموزش دهیم.

مهم است که به فرزندمان یاد بدهیم که به حیوان های خیابانی یا آنها که ظاهر عجیب دارند به هیچ عنوان نزدیک نشوند و یا اینکار را با همراهی یک بزرگسال انجام دهند.

  • زمان هایی که حیوان در حال غذا خوردن است بویژه زمانی که گرسنه است به او نزدیک نشوند و با غذای او بازی نکنند. زیرا حیوان ممکن است فرض کند شما می خواهید غذای او را بگیرید و بازی با غذایش را نوعی حمله حساب می کند که باعث می شود به حالت دفاعی و یا حمله وارد شود.
  • به حیوانی که تازه زایمان کرده است یا پرنده ای که تازه تخم گذاشته است با احتیاط نزدیک شوند. حیوانات در مراقبت از فرزندان تازه متولد شده خود بسیار حساس هستند و در صورت احساس خطر می توانند حمله کنند.
  • محل نگهداری حیوانات خانگی و فضاهایی از خانه که امکان آوردن حیوان در آن مجاز است را برای اعضای خانواده مشخص کنیم و همه آن را رعایت کنند. برای مثال نگهداری گربه در تخت خواب شخصی به دلیل ریزش مو یا بدن ضعیف تر و حساس تر کودکان، کار چندان مناسبی نیست و بهتر است اعضای بزرگسال خانه هم رعایت کنند تا کودک برخلاف آن رفتار نکند.

همچنین بخوانید»اسباب بازی های پلاستیکی دارای خطر مرگ برای کودکان هستند !


2. چگونه با اسلحه کار کنیم

 یکی از آموزش ایمنی به کودکان چگونگی کار و حفاظت از خود در مقابل اسلحه است. شاید در ایران چندان پراهمیت بنظر نرسد ولی در آمریکا به طور تقریبی یک سوم بزرگسالان صاحب اسلحه هستند. در ایران هم در روستاها یا خانواده هایی که به شکار علاقمند هستند یا بطور جایگزین اسلحه سرد مانند چاقو، قمه و … در منزل شان یافت می شود این آموزش ها بسیار اهمیت دارد.

در هر کشوری و در فرهنگ رایج آن نوعی از اسلحه بیشتر رایج است. شما ممکن است یک مهاجر باشید و در آمریکا زندگی کنید یا در یک کشور عربی باشید که داشتن اسلحه به عنوان بخشی از دکور منزل امری طبیعی باشد و یا در منزل ما عضوی از خانواده کلکسیون چاقو داشته باشد. اگر در ارتباط با خانواده دیگری باشید که اسلحه سرد یا گرم داشته باشند باز هم شما نیاز به این آموزش ها در حد ابتدایی دارید.

برای آموزش ایمنی به کودکان نیاز نیست مسائل پیچیده ای را به فرزندمان یاد بدهیم. کودکان ما کنجکاو هستند و بهترین کار این است که اولین کنجکاوی ها را در کنار ما و در امنیت کامل تجربه کنند. آموزش در این مرحله نشان دادن اسلحه مورد نظر است. اگر سلاح گرم در محیط وجود دارد شما با نشان دادن اسلحه واقعی (ابتدا از خالی بودن آن اطمینان پیدا کنید) در کنار اسلحه اسباب بازی، کودکان کم سن را با تفاوت های آنها آشنا کنید. اگر سن فرزند ما کم باشد و متوجه خطر اسلحه واقعی نشده باشد ممکن است زمانی که شما نیستید با اسلحه واقعی بازی کند!

شما می توانید با نشان دادن فیلم و توضیح مناسب سن آنها خطر اسلحه واقعی را بگویید و از آنها بخواهید اگر جایی یا دست کسی اسلحه واقعی دیدند سریعا به بزرگسال آشنا اطلاع دهند.


همچنین بخوانید »با اثرات روانشناختی و هیجانی سوءاستفاده ی جنسی در کودکان آشنا شوید!


در صورتیکه اسلحه سرد مانند چاقو یا قمه در محیط وجود دارد هم این آموزش ها نیاز است. مسئله مهم منع کردن کودکان به شیوه صحیح است. ترساندن و منع کردن دستوری کافی نیست. در ابتدا اجازه بدهید از نزدیک (ولی در دست شما) وسیله را ببیند و از شدت کنجکاوی اش کاسته شود. سپس شما یا فردی در منزل که کودک او را مقتدر می داند برای او قانون منع استفاده و لمس کردن آن اسلحه را بگذارد تا کودک شما با خط قرمز آشنا شود.

  • اگر در فرهنگ رایج شما استفاده از اسلحه برای شکار یا هر موضوعی امری عادی و ضروری است دقت کنید که در سن کم آموزش نحوه استفاده صحیح از آن را به او آموزش دهید.

حضور شما در ابتدای هر کاری به فرزند شما یاد می دهد که مسائل را از شما مخفی نکند و شما را فرد نزدیک و مورد اطمینان خود بداند. همچنین احساس می کند می تواند از شما در هر زمانی کمک بخواهد. ای موضوع می تواند کودک و نوجوان ما را از خطر کنجکاوی بدون مرز حفظ می کند.

3.چگونه از خیابان عبور کنیم

به هیچ عنوان اجازه ندهید که کودکان بدون آموزش به تنهایی از عرض خیابان عبور کنند. کودکان تا حدود 10 سالگی نمی توانند فاصله و سرعت وسایل نقلیه را به درستی تشخیص دهند و به همین خاطر تنها بیرون رفتن بچه ها و بویژه عبور از خیابان تا قبل از این سن بسیار خطرناک است. مگر در شرایطی که شما آموزش های ابتدایی را به او بدهید و اجازه دهید با تمرین یاد بگیرد و با اعتماد بنفس از خود مراقبت کند.

آموزش هایی مانند:

  • از کنار پیاده رو راه برود
  • فقط زمانی که چراغ راهنمایی رانندگی با رنگ سبز خود اجازه عبور می دهد می توانند از خط عابر پیاده رد شوند.
  • نگاه کردن به تمام جهت ها و عبور از خط عابر پیاده، حتی زمانی که چراغ راهنمایی برای عابرین پیاده سبز است، مسئله مهمی است.
  • کودکان به دلیل کنجکاوی و سر به هوا بودن طبیعی در سن کودکی به صورت ناگهانی از خیابان عبور می کنند. نیاز هست که موارد بالا را مثل یک قانون در منزل بصورت بازی و بصورت کاملا عملی اجرا کنید.
  • والدین زمانی که همراه فرزندشان در خیابان هستند نیز باید این قوانین را رعایت کنند. عبور از خیابان زمانی که چراغ راهنما سبز نشده است یا عدم عبور از خط عابر پیاده و پل عابر می تواند به فرزند شما این پیام را بدهد که می تواند گاهی از قوانین سرپیچی کند.
  • تفاوت رنگ چراغ ها و سرعت ماشین ها و واکنش مناسب را با فرزندمان بصورت بازی تمرین کنیم.

شما می توانید به این لیست موارد مهم دیگری نیز اضافه کنید. برای مثال نیاز هست که نحوه گرفتن شماره تلفن، رفتن به مکان امنی مانند فروشگاه های بزرگ و درخواست کمک در صورت گم شدن یا پیدا کردن پلیس راهنمایی رانندگی برای درخواست کمک را آموزش دهید. قرار دادن شماره و آدرس منزل و والدین در کیف کودکان و کمک به حفظ کردن موارد اصلی بسیار کمک کننده است.

علاوه بر آن، شماره های ضروری (والدین، دوست یا همسایه مورد اعتماد) و اورژانسی (پلیس، آتش نشانی و …) را برای کودکانتان یادداشت کنید و بر روی در یخچال یا جایی کنار تلفن و در دسترس بصورت برجسته بگذارید.

همچنین بخوانید