تحقیقات انجام شده روی کرم های ضدآفتاب و سرطان پوست پیچیده تر از چیزی است که فکرش را می کنید!

این یک سوال بحث برانگیز است: آیا کرم ضدآفتاب واقعا باعث جلوگیری از سرطان پوست می شود؟ هر ساله بیش از 3 میلیون آمریکایی مبتلا به سرطان پوست می شوند.

دانش ما از اینکه چگونه افراد دچار سرطان پوست می شوند، محدود است. تنها استراتژی پزشکی شناخته شده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، جلوگیری از آسیب پوست توسط خورشید است. چندین راه برای انجام این کار وجود دارد: در وسط روز از خانه بیرون نروید، لباس ها و کلاه هایی بپوشید که آفتاب به پوست تان نتابد و البته که از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

اما اینکه کرم ضدآفتاب چطور از پوست در برابر سرطان محافظت می کند، بحث برانگیز است.چرا که مطالعه ارتباط بین آفتاب گرفتن، استفاده از کرم های ضد آفتاب و سرطان پوست دشوار است. زیرا آفتاب در طول عمر انسان همیشه به پوست او می تابد و زمانی که شرکت کننده ای در یک مطالعه ثبت نام می کند، ممکن است آسیب ناشی از تابش آفتاب قبلا اتفاق افتاده باشد. از طرفی هم مطمئن بودن از اینکه شرکت کننده به خوبی ضدآفتاب استفاده می کند یا نه مشکل است.


همچنین بخوانید: صحیح ترین روش برای آبرسانی پوست چیست ؟


محققان سرطان پوست را به دو نوع اصلی تقسیم می کنند: ملانوما و غیر ملانوم. برخی از داده ها نشان می دهد که کرم های ضد آفتاب در جلوگیری از سرطان پوست غیر ملانوم مفید هستند. شواهد محدودی نیز وجود دارد که نشان می دهد آفتاب و آفتاب سوختگی خطر ابتلا به ملانوم، مرگبار ترین شکل سرطان پوست را افزایش می دهد. اما مطالعات بسیاری نیز وجود دارد که کرم ضد آفتاب خطر ابتلا به هر نوع سرطان پوست را کاهش نمی دهد.

علی رغم شواهد متناقض، آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه می کند که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اما چه ضدآفتابی ایمنی بیشتری برای پوست دارد و بهتر است؟

چند توصیه ی کارآمد برای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب

  • با SPF بالا فریب نخورید: محصولاتی که SPF بالا دارند، نسبت به محصولاتی که SPF پائین تری دارند، تنها کمی بیشتر از پوست محافظت می کنند. به عبارت دیگر یک کرم ضد آفتاب با SPF 60 دو برابر بیشتر از کرمی با SPF 30 از پوست محافظت نمی کند، بلکه فقط کمی محافظت بیشتری دارد.
  • بسیاری از کرم های ضد آفتاب حاوی یک افزودنی ویتامین A هستند که ممکن است باعث سرعت ایجاد سرطان پوست شود: صنعت ساخت کرم ضدآفتاب یک نوع از ویتامین A به نام رتینیل پالمیتات را به برخی از محصولات ضدآفتاب اضافه می کند که به جلوگیری از پیری کمک می کند. اما مطالعات نشان می دهد که ممکن است باعث ایجاد تومور و ضایعات پوستی شود.
  • کرم ضد آفتاب پوست را از انواع دیگر آسیب های خورشید محافظت نمی کند: اشعه ماوراء بنفش خورشید به غیر از آفتاب سوختگی باعث ایجاد آسیب های دیگر می شود که باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود و به سلول های پوست آسیب می رساند.
  • برخی از مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب روی تولید هورمون اثربگذارند و در نتیجه باعث آلرژی شوند: کرم های ضد آفتاب برای نفوذ به پوست طراحی شده اند ولی این فرایند معمولا به طول می انجامد، و این گاهی به این معنی است که توسط بدن جذب می شوند. مطالعات نشان می دهد برخی از مواد تشکیل دهنده ممکن است تولید هورمون را مختل کند یا باعث آلرژی های پوستی شود.

ممکن است به مطالعه ی این مطالب هم علاقمند باشید: