دلایل احساس خستگی و بی حالی چیست ؟

 بنا به گفته دکتر امین اونوور استاد بهداشت و بیماری های کودکان، احساس خستگی و بی حالی ناشی از کمبود ویتامین D است .او همچنین توضیحات قابل توجهی در مورد کمبود ویتامین D و دلایل کمبود آن بیان کرده است که در این مطلب با آن ها آشنا می شویم :

احساس خستگی و بی حالی

ویتامین D چیست ؟

ویتامین D یکی از ویتامین های لازم برای بدن است ویکی از ویتامین های محلول در چربی است.که به رشد و استحکام استخوان ها کمک می کند.در ادامه بخوانید :۱۰ راه مفید برای دریافت ویتامین D بدون نیاز به خورشید!

 این ویتامین با افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین ،شیر و تخم مرغ، نور آفتاب است، بطوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تأمین می‌کند. کمبود این ویتامین همچنین باعث  پوکی استخوان در کهنسالی می‌گردد.


همچنین بخوانید : کارشناسان هشدار می دهند: مصرف مواد غذایی موثر در سلامت مغز را فراموش نکنید !


به ویژه زنان و کودکان برای برطرف کردن نیاز های روزانه باید از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. و این ویتامین نقش ویژه ای در سلامت آن ها دارد.یکی دیگر از نشانه های کمبود ویتامین D ضعف سیستم ایمنی بدن است.طبق آمار گرفته شده در سال های اخیر از هر 10 نفر 9 نفر دچار کمبود ویتامین D هستند.که این موضوع در بانوان در کشورهای اسلامی به دلیل داشتن حجاب بسیار بیشتر است.

گرچه ایران کشوری است که از نور خورشید برخوردار است ،اما در فصول پاییز و زمستان به دلیل اینکه اشعه آفتاب مستقیم نمی تابد نمی توان ویتامین D را به طور کامل از این منبع طبیعی دریافت کرد.همان طور که در بالا اشاره کردیم از هر 10 نفر 9 نفر دارای کمبود ویتامین D هستند.بر اساس تحقیقات انجام شده ، کمبود ویتامین D در زنان 93٪ بیشتر از مردان است.در ادامه بخوانید » یائسگی را بهتر بشناسیم !

احساس خستگی و بی حالی

دلایل کمبود ویتامین D چیست ؟

1- مصرف نکردن مواد غذایی حاوی ویتامین D 

2-عدم جذب ویتامین D در برخی از بیماری های گوارش 

3-بیماری های کلیوی و کبدی 

4-مصرف بعضی از داروها 

5-قرار نگرفتن در مقابل اشعه خورشید

کمبود ویتامین D در بدن باعث احساس خستگی و بی حالی می شود. از دیگر علائم کمبود ویتامین D می توان به پوکی استخوان در کهنسالی ،افسردگی ،سردرد و سرگیجه ،ضعف سیستم ایمنی بدن ،بیماری های عفونی ،مشکلات گوارشی ،ریزش موها و مشکلات پوستی ،تعرق بیش از حد ، اشاره کرد.

دکتر انوور همچنین در ادامه می گوید :”این کمبود ویتامین می تواند به عنوان یکی از علل اصلی ضعف عضلانی و درد عضلات نشان داده شود.به خصوص در زنان کمبود این ویتامین سبب کم خونی می گردد.همچنین ممکن است بر روی بافت عصبی محیطی عضلات تاثیر بگذارد.کمبود ویتامین D یکی از عواملی است که می تواند تأثیر منفی بر سندرم های درد مزمن و مکرر داشته باشد.

مصرف ویتامین D می تواند خطر ریسک ابتلا به سرطان سینه و روده را کاهش دهد.در ادامه بخوانید : علائم سرطان سینه چست و چگونه آنها را در منزل تشخیص دهیم ؟

احساس خستگی و بی حالی

همچنین وی در ادامه می گوید :مصرف ویتامین D نه تنها بر روی عضلات و استخوان ها تاثیر مثبت دارد بلکه در درمان بسیاری از بیماری ها نیز بسیار مهم است.همچنین یک عامل مهم در پیشگیری از سرطان سینه و روده و پوکی استخوان است.

چگونه کمبود ویتامین D را جبران کنیم 

شما با انجام یک آزمایش ساده به راحتی می توانید از کمبود این ویتامین آگاه شوید.و برای جبران آن می توانید از مواد غذایی شامل ویتامین D ، مانند (زرده تخم مرغ ،ماهی ،پنیر ،محصولات لبنی ،جگر گوساله ،غلات )استفاده کنید. همچنین می توانید از مکمل های ویتامین D طبق دستور پزشک استفاده کنید. علاوه بر آن سعی کنید درهفته 3 روز به مدت 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید.