اگر مهم‌ترین مهارت برای مذاکره “آمادگی” باشد، مهم‌ترین بخش در این مهارت آمادگی خودمان است.

با ادامه مباحث اصول مذاکره موفق در خدمت شما هستیم. در هفته های گذشته به معرفی مهارت های اصلی مذاکره پرداختیم و در ادامه با برنامه ریزی برای مذاکره آشنا می شویم.

برای استفاده اثرگذار از مهارت های مذاکره به برنامه‌ای کلی نیاز داریم. این برنامه کلی همان استراتژی ما برای رسیدن به خواسته ها و آرزوهایمان است.

هدف‌گذاری و تعیین اهداف:

اگر بخواهیم در زندگی شخصی و کاری موفق باشیم، باید درباره هدف هامان فکر کنیم. اگر نتوانیم تجسم کنیم که دوست داریم آینده‌‌مان چگونه باشد، هدفی از زندگی کردن نخواهیم داشت.

  1. تجسم آینده:

    کسانی که هدف‌هایشان را برای آینده یادداشت می‌کنند، به احتمال خیلی زیاد به این هدفها می رسند. هنگامی که تصویر آینده را مجسم می کنیم، محدودیت های گذشته یا منفی بافی های دیگران را فراموش کنیم.

  2. تعهد دادن:

    تعهد دادن یعنی موظف کردن خودمان، پیمان بستن و قول دادن. باید آن قدر برای رسیدن به هدف هایمان متعهد باشیم که کارهای سخت و لازم برای رسیدن به آنها را انجام بدهیم.

  3. شناسایی ارزش‌هایمان:

    ارزش‌های ما اصول و استانداردهایی هستند که مطابق آن ها زندگی می کنیم. این ارزش ها دیدگاهمان را نسبت به دیگران و نوع رفتارمان تعیین می کنند. به شکل استعاره ای ارزش ها نشان می دهند که می خواهیم به کجا برسیم و چگونه دوست داریم این مسیر را طی کنیم. هرچه ارزشهایمان روشن تر باشد، آنچه برایمان مهم است را روشن تر در ذهن تجسم خواهیم کرد.
    برای اینکه مذاکره کننده خوبی باشیم باید بتوانیم هر روز صبح به چشم هایمان در آینه نگاه کنیم و بدانیم که مطابق استانداردها، ارزش ها، هدف ها و محدود‌ای که برای خود تعیین کرده‌ایم، زندگی خواهیم کرد.

تصمیم گیری درباره اینکه چگونه می خواهیم به هدفمان برسیم.

هدف داشتن و آگاهی از ارزش‌هایمانعالی است اما باید بدانیم که چگونه می خواهیم به هدف هایمان برسیم. باید راهی برای خودمان در نظر بگیریم که با ارزش هایمان هماهنگی داشته باشد.

  1. برنامه سه ساله

    برنامه سه ساله ابزاری است مناسب برای برنامه ریزی زندگی شخصی و کاریمان. شاید در سه سال آینده به تمامی آنچه برنامه ریزی کرده ایم نرسیم، اما اگر درباره تمام چیزهایی که می خواهیم در سه سال آینده به آن ها برسیم فکر نکنیم، شانس و فرصت رسیدن به بسیاری از آن ها را نخواهیم داشت.

  2. بزرگ فکر کنیم

    گام اول برای رسیدن به نتایج بزرگ، بزرگ فکر کردن است. در هر بخش از مذاکرات و برنامه ریزیهایمان بزرگ فکر کنیم.این بزرگی ماست.

  3. جسورانه فکر کنیم

    علاوه بر بزرگ فکر کردن لازم است جسورانه هم فکر کنیم. هنگامی که هدف هایمان دور به نظر می رسد و راه رسیدن به آن ها سخت است، باید از خلاقیت و نوآوری کمک بخواهیم.
    فیلم “اِد وود” ساخته تیم برتون می تواند در این زمینه جالب باشد.

  4. از عبارات مناسب استفاده کنیم

    هنگام برنامه ریزی از عبارات ناامیدکننده استفاده نکنیم. برنامه سه ساله کاملا روشن است و باید حتما خوش بینی در آن گنجانده شود.

عملی کردن این برنامه:

پس از اینکه هدف هایمان به روشنی مشخص شدند، باید برای رسیدن به این هدف ها گام برداریم و برنامه ای طرح ریزی کنیم. در اینجا چند توصیه برای طرح ریزی این برنامه آورده ام:

  • هدف هایمان را الویت بندی کنیم.
  • گام های مورد نیاز برای رسیدن به هر هدف را فهرست بندی کنیم.
  • افرادی را که لازم است برای رسیدن به هر هدف به ما کمک کنند، شناسایی کنیم.
  • موانع بالقوه‌ی رسیدن به هدف‌ها را شناسایی کنیم.
  • تاریخ رسیدن به هر هدف را تخمین بزنیم.

حالا نوبت آن رسیده که خودمان را برای رسیدن به مذاکره آماده کنیم، برای این موضوع پیشنهاد من به شما، مطالعه مقاله بعدی در این زمینه‌ست.

 

در ادامه بخوانید :