“شگفتی” یا “wonder” فیلمی که همه باید آن را ببینند!

با بررسی فیلم wonder از دیدگاه روان شناسی در خدمت شما هستیم. داستان فیلم درباره ی پسربچه ای به نام آگوست یا همان آگی است که با بدفرمی صورت به دنیا آمده و مادرش تصمیم گرفته است دیگر در خانه به او درس ندهد و او را به مدرسه بفرستد. حتما دارید فکر می کنید “باز هم یک فیلم با داستانی کلیشه ای” اما اینطور نیست. در ادامه با ما همراه باشید، حتما نظرتان عوض خواهد شد!

در این فیلم به خوبی ساختار معیوب خانواده هایی از این قبیل به نمایش گذاشته شده است.

درست است که آگی محوریت داستان را در دست دارد، اما در این فیلم به خانواده ی آگی بسیار توجه شده است. مادرش هنگام زایمان او فقط یک رساله تا گرفتن مدرک هنر فاصله داشته است، اما با تولد پسرش که صورتی کاملا نابهنجار دارد، زندگی اش را وقف او می کند. و مضمون تمام نقاشی هایش پسرش است. پدرش همواره به حمایت از او می پردازد و اما در این بین خواهرش که 4 سال از او بزرگ تر است، به کلی از دایره ی توجه خارج شده است. در واقع چیزی که به نمایش گذاشته می شود معیوب شدن ساختار خانواده با تولد فرزندی ناقص الخلقه است که به دنبال آن همه ی افراد خانواده خود را فدای فرد بیمار کرده اند. همان مفهومی که “بوئن” روانشناس بزرگ نظریه ی سیستمی سعی در بیان آن داشت. این خانواده ای گرم و صمیمی اما با ساختاری معیوب است.


همچنین بخوانید: بررسی انیمیشن های روانشناسی ؛ inside out


بررسی فیلم wonder از دیدگاه روان شناسی

این اتفاقی است که در اکثر خانواده هایی که فردی بیمار یا نابهنجار دارند اتفاق می افتد. اما شخصیت قوی و شگفت انگیز آگی این داستان را از کلیشه ای بودن نجات می دهد. او آنطور که انتظار می رود ضعیف نیست و علاوه بر آن بسیار باهوش است، چیزی که هم کلاسی هایش را در مدرسه تحت تاثیر قرار می دهد.

“آگی” عاشق فیلم جنگ ستارگان است و در جریان فیلم تخیلات او درباره ی شخصیت های این فیلم و عشق او برای سفر به فضا به خوبی نمایش داده شده، او اکثر اوقات کلاه فضانوردان را به سرش می گذارد، برای مخفی کردن صورتش یا حس فضانورد بودن!

شما این داستان را از نقطه نظر های متفاوت خواهید دید!

در جریان فیلم شما از دیدگاه های متفاوت به داستان نگاه می کنید، دیدگاه خواهر  آگی(ویا) ، (جک ویل) دوستی که در مدرسه پیدا می کند، و دیدگاه تنها دوست ویا که علاوه بر مشکلات بسیاری که این خانواده دارند، آرزو دارد که ای کاش جای ویا بود تا از خانواده ی گرم و صمیمی بهرمند شود.


همچنین بخوانید: 5 تا از بهترین فیلم های خانوادگی که حتما باید ببینید! 


ویا خواهر مهربان آگی از کودکی مجبور بوده که فهمیده باشد و شرایط را درک کند، اینکه برادرش به توجه و کمک بیشتری احتیاج دارد باعث شده است که او از دایره ی توجه خارج شود و پس از از دست دادن مادربزرگ و تنها دوستش که بسیار به خانواده ی او نزدیک بود، واقعا احساس تنهایی کند.

“جک ویل”  ابتدا بخاطر توصیه ی مدیر مدرسه و کمک هزینه ی تحصیلش به آگی نزدیک می شود ولی بعد سه چیز را می فهمد: اول، به صورتش عادت می کنی. دوم، او خیلی باهوش است و سوم اینکه خیلی بامزه است.

تاثیر برخورد و دیدگاه خانواده و جامعه برای رشد این افراد به خوبی به تصویر کشیده شده است.

بدون شک رفتار و برخورد خانواده ی آگی باعث قوی شدن او می شود.همان طور که انتظار می رود او در تلاش برای عادی به نظر آمدن و همرنگ شدن با مدرسه و جامعه با مشکلات و بدرفتاری های زیادی مواجه می شود. اما خانواده ی او همیشه از او حمایت می کنند.


همچنین بخوانید: 5 تا از بهترین فیلم های دیوید لینچ برای علاقه مندان به سینما! 


پدرش به او یاد می دهد که در برابر بد رفتاری دیگران سکوت نکند، مادر به او می گوید که صورت همه ی انسان ها مشکلاتی دارد و مهم شخصیت اوست که دوست داشتنی است و همچنین خواهرش به او می گوید که او هم دوست صمیمی اش را از دست داده است و انسان ها عوض می شوند و این قوانین مدرسه و جامعه است، پس برای عادی بودن باید با آنها کنار بیاید. البته در این بین آگی با دوستان خوبی مثل جک ویل و سامر برخورد می کند و این نشان می دهد که دنیا آنقدر ها هم بی رحم و زشت نیست.

علاوه بر همه ی اینها بسیار جالب توجه است که خانواده ی پسربچه ای که در مدرسه با آگی بدرفتاری می کرد، کاملا از او حمایت می کردند و رفتار فرزندشان را اشتباه نمی دانستند. در واقع می شود گفت که این خانواده است که می تواند تصویر غلطی که از اینگونه افراد وجود دارد را پاک کند و آنها را هم جزء افرادی معمولی بداند.

ممکن است به مطالعه ی این مطالب هم علاقمند باشید: