طول عمر خود را بیشتر کنید !

آیا شما نیز با نگاه کردن به تردمیل احساس می کنید 10 سال به سن شما افزوده شده و از آن فراری هستید؟ خوب چاره کار در تمرینات ضد پیری است. تمرینات اینتروال با شدت بالا (HIIT). در حالی که ممکن است به نظر برسد که شما با افزایش سن نباید شدت تمرینات خود را افزایش دهید!!، اما یک تاثیر بسیار مهم و موثر در این جنون وجود دارد.

این تمرین های سرعتی و شدید که نیازمند فعالیت شدید هوازی (کاردیو) و دوره استراحت زمانی کم است، می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد، سطح قند خون را کنترل کرده و مقدار زیادی کالری را در زمان کمی بسوزاند. و حالا طبق مطالعات جدید مشخص شده است که این نوع تمرین در واقع می تواند روند پیری سلول های شما را معکوس کند.

محققان کلینیک مایو اقدام به آزمایش بر روی 72 نفر داوطلب با تحرک کم با میانگین سنی 18 تا 80 سال کردند. در این آزمایشات  آنها به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه یکی از 3 تمرین زیر را به مدت 12 هفته انجام دادند : چرخه تمرینات اینتروال با شدت بالا ، تمرینات قدرتی با وزنه، و ترکیب دو تمرین اینتروال و وزنه.

 در طول مطالعه، تیم تحقیقاتی پیشرفت داوطلبان را از طریق پیشرفت قدرت عضلات پا، توده عضلانی بدون چربی، ظرفیت اکسیژن و حساسیت به انسولین بررسی کردند. حتی از ران این داوطلبان نمونه بافتی گرفته و بررسی شد.

محققان گزارش دادند که هر سه گروه تمرینی تا پایان جلسه 12 هفته ای، بهبود در ظرفیت بافت عضلات و ظرفیت هوازی خود نشان دادند. با این حال، تنها کسانی که در گروه تمرینات اینتروال شدید (HIIT) حضور داشتند بیشترین مزیت را در عملکرد میتوکندری خود و یا توانایی سلول برای تبدیل اکسیژن به انرژی به دست آوردند!!!

این نتیجه باعث بهبود این توانایی تا 49 درصد در افراد جوان تر و تا 69 درصد در افراد مسن تر در این گروه بود. این در حالی است که هیچ کدام از افراد گروه تمرینات قدرتی با وزنه بهبودی در عملکرد میتوکندری خود نداشتند! و در گروه تمرینات ترکیبی تنها افراد جوانتر بهبود کمی در عملکرد میتوکندری خود داشتند.

اما چرا این نتایج برای افزایش سن مهم است؟

میتوکندریا و ریبوزومها اندامهای از بدن هستند که برای متابولیسم و تناسب اندام هوازی اهمیت دارند، اما با افزایش سن افراد این ارگان ها دچار اختلال می شوند.” به گزارش مجله Health : “سالم نگه داشتن این ساختارها می تواند از کاهش سن و انزوال در سلول ها جلوگیری کند” در نتیجه شما با اضافه کردن این نوع تمرینات می توانید باعث جلوگیری از افزایش سن سلولی و پیری شوید.

با این حال، تنها یک مشکل برای این نوع تمرین ضد پیری ، معجزه آسا وجود دارد: این تمرینات بسیار سرگرم کننده نخواهد بود.

Panteleimon Ekkekakis، استاد حرکت شناسی (کینزیولوژی) در دانشگاه ایالت آیووا، می گوید: “اگر یک ساعت تمرین را در یک دقیقه فشرده کنید، شما باید هزینه این کار را نیز پرداخت کنید.” این هزینه غیر قابل انکار است و تجربه شما ناخوشایند خواهد بود در نتیجه شما از فشار زیاد این تمرینات زده و فراری خواهید شد.

برای جلوگیری از این اتفاق و برای تقویت حرکت و اراده شما (و جلوگیری از دل زدگی!) محققان به شما پیشنهاد می کنند که شدت تمرینات را با سرعت تدریجی در طول زمان افزایش یا کاهش دهید. برای مثال سعی کنید با تمرین 15 دقیقه ای شروع کنید که به شدت شروع می شود و با گذر رمان به آرامی از شدت تمرین کاسته می شود. مطالعه Ekkakakis نشان داد که بزرگسالانی که این روال را انجام دادند احتمال بیشتری برای لذت بردن در طول و بعد از تمرین داشتند و همچنان تا یک هفته پس از آن به عنوان یک تجربه مثبت از تمرین یاد می کردند.

 

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید.