تاثیرات استرس بر بدن

آیا از تاثیرات استرس بر بدن مطلع هستید؟ آیا می دانید استرس چه تاثیراتی روی بدن می گذارد؟ در این مطلب هرآنچه باید در این مورد بدانید را برایتان شرح می دهیم، با ما همراه باشید. گاهی اوقات احساس می کنیم که بسیار ناراحت و غمگین هستیم. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این می تواند ناشی از استرس باشد؟ آیا شما از تاثیرات استرس آگاه هستید؟ اگر این مسئله شما را آزار می دهد وقت آن رسیده که این موضوع را جدی بگیرید و به فکر سلامت خود باشید. استرس تاثیراتی بسیار منفی برای بدن دارد که همه ما تا حدودی با آن ها آشنا هستیم. در این مطلب می خواهیم تاثیرات پنهان استرس بر بدن شما را بازگو کنیم.


همچنین بخوانید: استرس بر روی کدام عضو از بدن تاثیر می گذارد ؟


کنترل وزن

گاهی ممکن است با انجام تمرینات ورزشی و رژیم های غذایی بازهم به وزن دلخواه خود نرسیم. اما دلیل آن چیست؟ شرایط ناشی از استرس اغلب باعث تولید هورمون کورتیزول می شود. اگر این هورمون در بدن افزایش یابد سبب می شود که فرد دچار افزایش اشتها شود و در نتیجه باعث افزایش وزن نیز می گردد. در بعضی موارد نیز استرس سبب کاهش وزن در افراد می گردد و این مورد نیز به دلیل افزایش آدرنالین در بدن است. آدرنالین باعث افزایش متابولیسم اما کاهش سوخت و ساز چربی ها در بدن می گردد.

سرماخوردگی های مکرر

همانطور که قبلا گفته ایم، استرس باعث تولید کورتیزول می شود که می تواند باعث التهاب شود. با این حال، اگر فرد از استرس مزمن رنج می برد، سیستم ایمنی بدن او آسیب پذیرتر می شود و منجر به عفونت های جدی تر در بدن وی می گردد. استرس سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد بنابراین فرد دچار سرما خوردگی های مکرر می شود.


همچنین بخوانید: نشانه های خاموش استرس که شما را بیمار می کنند را بشناسید!


اختلالات دستگاه گوارش

تاثیرات استرس بر اختلالات دستگاه گوارش ثابت شده است. در برخی موارد دارو نیز این اختلال را بر طرف نمی کند. در این موارد بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید و اختلالات  گوارشی ناشی از استرس را هر چه سریع تر حل کنید.

عدم تمرکز

افرادی که برای مدت طولانی در معرض استرس قرار می گیرند دچار عدم تمرکز می گردند. هر موقع که احساس کردید در تمرکز دچار مشکل شده اید وقت آن رسیده که کمی استراحت کنید تا به آرامش برسید و تمرکز شما به حالت نرمال بازگردد.


همچنین بخوانید: آیا استرس باعث سفید شدن مو می شود؟


ریزش مو

بر اساس تحقیقات دانشمندان، استرس می تواند شما را تا حد طاسی پیش ببرد. اگر دچار ریزش شدید مو هستید و دلیل آن کمبود ویتامین نیست، پس می تواند یکی از مهم ترین دلایل آن استرس باشد. اگر موهای خود را دوست دارید پس سعی کنید که استرس را از خود دور کنید.

سر درد

سر درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. استئوکندروزی ،موقعیت شما هنگام خواب، بی قرار بودن، فشار خون پایین یا بالا، سینوزیت، حاملگی و بسیاری از علل دیگر باعث سردرد  می شوند.اما گاهی استرس ناشی از محیط کار و یا منزل نیز می تواند سبب سردرد شود. شما برای رهایی از آن می توانید از دارو استفاده کنید اما بهترین راه درمان استرس است.


همچنین بخوانید: درمان طبیعی سردرد: 18 روش موثر!


کاهش میل جنسی

افرادی که در معرض استرس قرار دارند اغلب دچار کاهش میل جنسی هستند. به گفته کارشناسان، اگر مدت زمان طولانی با همسرتان رابطه جنسی نداشته اید، دلیل آن استرس است باید هر چه زودتر این مشکل را برطرف کنید. شاید یکی از راه حل های این موضوع رفتن به یک مسافرت دو نفره باشد.

مشکلات خواب

استرس می تواند سبب مشکلات خواب شود. اگر به مدت طولانی در معرض استرس بوده اید، احتمالا دچار کم خوابی خواهید شد. اگر به اندازه کافی نخوابید، نمی توانید مسائل روزمره خود را حل کنید. پس بهتر است مشکلات خواب خود را در اسرع وقت بررسی کنید و برای درمان آن اقدام کنید.

بیماری های قلبی عروقی

قلب ما درتمام شرایط خوب و بد زندگی همراه ماست. استرس بر روی قلب تاثیر منفی می گذارد. کارشناسان معتقدند که استرس سبب بیماری های قلبی و عروقی می گردد. کار سخت، عدم تمایل به کار، زندگی در فقر و مشکلات در خانه می تواند وضعیت را بدتر کند.

در ادامه بخوانید :