به نظر شما شرایط اجتماعی زنان در دوره ای که آنها یائسگی را تجربه می کنند می تواند تاثیرات مثبت یا منفی بر این تجربه داشته  باشد؟

یائسگی” به معنای پایان قاعده شدن ماهیانه است و بطور متوسط در 51 سالگی اتفاق می افتد. یائسگی پایان ظرفیت باروری یک زن است و تغییرات جسمانی گسترده ای آن را همراهی می کنند. اما به راستی تاثیر شرایط اجتماعی زنان بر تجربه یائسگی چیست؟

در ادامه تاثیر شرایط اجتماعی زنان بر تجربه یائسگی را بررسی می کنیم.

شرایط اجتماعی زنان در دوران یائسگی می تواند شامل عواملی مانند: روابط اجتماعی، نقش اجتماعی، مسئولیت های اجتماعی، اتفاقات رایج در سن میانسالی و نوع نگاه اجتماع به آنها و موارد متعدد دیگری باشد.


همچنین بخوانید: هر آنچه که درباره ی اثرات روان شناختی یائسگی باید بدانید!


در برهه زمانی که یائسگی برای زنان اتفاق می افتد، تغییرات دیگری نیز در زندگی او بوجود می آید. این تغییرات گاهی نتیجه یائسگی است و گاهی ارتباط مستقیمی به یائسه شدن ندارد. اما برای درک و برخورد مناسب با این دوره از زندگی، خانم ها باید بافتی که در آن قرار دارند را با تمام تغییرات آن بشناسند.

عوامل اجتماعی می تواند بر شیوه تجربه یائسگی توسط زنان تاثیرات مثبت و منفی متفاوتی گذاشته و در نتیجه تغییرات جسمانی و روان شناختی متفاوتی را باعث بشوند:

     1. خویشاوندان سالخورده

 در دوره میانسالی اکثرا مسئولیت مراقبت از نزدیکان سالخورده برعهده زنان و مردان قرار می گیرد. این موضوع درست زمانی اتفاق می افتد که زنان به تازگی وارد مرحله ای از زندگی خود شده اند که آزادی عمل بیشتری در اختیار آنها می گذارد، زیرا فرزندان منزل را ترک کرده اند یا حداقل از مسئولیت های تمام وقت مادران کم شده است.

اما همزمان شدن این رهایی با سالخوردگی والدین باعث می شود که زنان مجددا تحت فشار مسئولیت جدیدی قرار بگیرند که در صورت انجام ندادن وظایف شان احساس گناه می کنند. بار این مسئولیت می تواند علائم یائسگی و فشار اولیه آن را تشدید کند.

     2. تغییرات شغلی و مالی 

در سن میانسالی دو اتفاق می تواند در زمینه شغلی برای زنان ایجاد شود.

  • یک نوع از تغییر زمانی است که زنان شاغل بخاطر آزاد شدن از مسئولیت فرزندان و خانه، بیشتر می توانند به شغل خود اهمیت بدهند و برای پیشرفت شغلی خود، ساعات کاری و اهداف بلند پروازانه خود را افزایش دهند.
  • نوع دیگر تغییر زمانی است که زنان بخاطر سن شان مجبور به بازنشسته شدن می شوند و این رکود و تغییر، نیاز به سازگاری مجدد و تغییر در شیوه زندگی فرد ایجاد می کند.

هر دو نوع این تغییر می تواند مزیت ها و معایبی داشته باشد، اما چون یک تغییر عظیم به حساب می آیند می تواند شدیدا استرس زا بوده و علائم یائسگی و شرایط روحی خانم ها را شدیدا تحت تاثیر قرار دهند.


همچنین بخوانید : آیا افسردگی قبل از قاعدگی یک اختلال است؟ با نشانه ها و دلایل آن آشنا شوید!


     3. تغییر روابط

 سن میانسالی سنی است که به دلیل تغییر نقش ها، رفتن بچه ها، تغییر در باورها و برجسته شدن مجدد جهان بینی، زنان و مردان تغییراتی را تجربه می کنند که نیاز به خودشناسی یا حداقل پیش بینی این شرایط دارد تا از فشار آن کاسته شود.

این تغییرات اتفاقا می تواند بسیار مثبت و هیجان انگیز باشند. برای مثال با رفتن فرزندان، زن و مرد می توانند رابطه خود را به عنوان “همسر” مجددا بازسازی کنند و به فعالیت های مورد علاقه مشترک خود (بدون دغدغه فرزندان) مشغول شوند. زنان در این دوره با اتمام دوره های قاعدگی شان می توانند آزادانه تر عمل کرده و تجربه مثبتی داشته باشند.

در این سن بخش مردانه زنان و بخش زنانه مردان پررنگ می شود و در کنار جنسیت اصلی شان می تواند روابط جدید و لذت بخشی را با دوستان و در محیط های متفاوت فراهم بیاورد.


همچنین بخوانید : قدرتمندترین زنان جهان چه کسانی هستند؟


     4. مرگ اعضای خانواده یا دوستان

 در سنین میانسالی با فوت یکی از نزدیکان یا دوستان ممکن است ترس از مرگ و فانی بودن تشدید شود و به زنان در این برهه خاص فشار مضاعف وارد کند. ترس از مرگ و فانی بودن یکی از ترس های اصلی است که باید با معنایابی بویژه در این سن با آن کنار آمد.

     5. نگاه اجتماع به موضوع یائسگی

در برخی فرهنگ ها دوره های مختلف سنی و تجربه های خاص آن دوره ها با نگاه مثبت پذیرفته نمی شود. برای مثال در بسیاری از فرهنگ ها افزایش سن یک اتفاق ناخوشایند برای افراد است زیرا نگاه جامعه به آنها همراه با ضعیف شدن فرد، کاهش توانایی های شغلی و علمی، کاهش جذابیت ها و سربار شدن است.

در حالیکه در فرهنگ دیگری مانند کشورهای آسیای شرقی، جامعه به افراد مسن نگاهی همراه با احترام بیشتر و خردمند شدن فرد دارد. در این جوامع سعی می کنند با توجه به شرایط افراد مسن بهترین امکانات برای آنها فراهم شود اما در عین حال به جای کاهش شأن اجتماعی، به آنها عزت بیشتری داده می شود.

این تفاوت نگاه ها می تواند در برداشت فرد از خود تاثیر بگذارد. اما در بعد اجتماعی آن شما می توانید ایجاد محدودیت یا کاهش آزادی برای بیان احساسات و شرایطی که تجربه می شود را برای افراد ایجاد کنید. افراد در صورت احساس ناامنی در مقابل نگاه افراد، خود را سانسور می کنند و آسیب های اجتماعی و روانی بیشتری می بینند.

  • برای آشنایی بیشتر با دوره های مختلف سنی و شرایط متفاوتی که زنان و مردان در طول زندگی خود تجربه می کنند مطالعه کنید. آگاهی ناشی از این مطالعه می تواند به شما در پیش بینی شرایط خود و دیگران کمک کند.
  • آشنایی صحیح و از طریق منابع معتبر علمی و اجتماعی می تواند نگاه منفی و انتقادی شما را نسبت به مسائل اصلاح کند.
  • شناخت محدودیت ها در کنار فرصت ها معنای اصلی زندگی است. شما با آگاهی از هر دوی این مسائل می توانید یک زندگی سالم، شاد و موفق داشته باشید.

همچنین بخوانید: