هنر (به ویژه موسیقی) همواره ابزاری برای بیان اعتراضات، احساسات و افکار انسان ها بوده است.

همزمان با ایام مبارک دهه فجر بر آن شدیم تا در مجله وارونه به معرفی برخی سروده ها و آهنگ های انقلابی و تاثیر آنها بر عواطف و احساسات مردم و پیروزی انقلاب اسلامی بپردازیم. در سال 57 و دوران انقلاب اسلامی جو خفقان و رعب و وحشت عظیمی بر مردم سایه افکنده بود. دستگیری های پیاپی، درگیری نیروهای امنیتی با مردم و شهادت بسیاری از جوانان و مردم همه باعث شده بود تا بهمن 57 به یکی از تاریک ترین ماه های کشور عزیزمان ایران تبدیل شود.

انسانها به وسیله ی هنر احساسات، اعتراضات و افکار خود را بیان می کنند. نقاشی یا کاریکاتور می کشند، شعار می دهند، سرود می خوانند، آهنگ می سازند و … در زمان بحران، اتفاقات ناگوار یا انتخابات و … که نیاز به اتحاد مردم است، همواره از موسیقی استفاده می شود چرا که میتوان گفت موسیقی زبان عمومی انسانهاست.

با توجه به تحقیقاتی که در باره تاثیر موسیقی بر روی احساسات منتشر شده، مشخص شد که موسیقی توانایی تحریک احساسات بسیار قوی  در درون ما را دارد. همچنین موسیقی یک ابزار بسیار قدرتمند برای تغییر احساسات است. موسیقی می تواند احساس خشم، غم، نوستالژی را به آرامی، شادی و ریکلسی و بالعکس تغییر دهد.در ادامه ی این تحقیقات، مطالعات تصویر برداری عصبی نشان دادند که موسیقی می تواند بخش هایی از مغز که معمولا با احساسات در ارتباط است، را فعال کند. بخش هایی از سیستم لیمبیک (limbic system) مانند آمیگدال و هیپوکامپ و همچنین مسیرهایی که دوپامین را انتقال می دهند.  برای مثال موسیقی راک بر اثر اعتراض و خشم موجود بعد از جنگ جهانی دوم بوجود آمد.

نقش موسیقی در جریان انقلاب اسلامی را نمی توان نادیده گرفت، سرود ها و آهنگ هایی که در آن دوران باعث اتحاد و تقویت روحیه استکبار ستیزی مردم می شد و بعد از گذشت سالها همچنان هم در ذهن مردم ماندگار است. به طور کلی می توان گفت هنر و جریانات سیاسی اجتماعی تاثیر متقابلی روی هم دارند. موسیقی به پیش برد این جریانات کمک شایانی می کند و این جریانات هم موسیقی را در آن جامعه دست خوش تغییر می کند.

آهنگ ها و سرودهایی حماسی که اکثرا با ریتم و درام ارتشی و سازهای بادی و نظامی تولید شده اند، برای برانگیختن احساسات ملی بسیار مناسب هستند. جدا از آهنگسازی ساده و تاثیرگذار، در این آثار شعر و سرودها نقش اصلی را در بیرون کشیدن احساسات مردم ایفا می کنند.

در ادامه به معرفی 5 تا از برترین سرودهای انقلابی می پردازیم

1– بهمن خونین جاویدان
شاعر : همافر
آهنگساز : دکتر حمید بهبود

2- لاله در خون خفته
شاعر: جهانبخش پازوکی
آهنگساز: مجتبی میرزاده-جهانبخش پازوکی

3-ایران ایران ایران رگبار مسلسل ها
شاعر: افشین سرفراز

آهنگساز: فریدون خشنود
خواننده : رضا رویگری

4-خمینی ای امام
شاعر : حمید سبزواری

آهنگساز: حمید شاهنگیان
این سرود هنگام ورود امام در 12 بهمن 57 بصورت زنده در فرودگاه مهرآباد اجرا شد.

5-هوا دلپذیر شد گل از خاک بردمید
شاعر: دکتر عبداله بهزادی
آهنگساز : اسفندیار منفردزاده

در ادامه بخوانید