تولد معجزه آساست، اما همیشه آسان نیست!

قبل از توضیح چگونگی جلوگیری از ایجاد PTSD بعد از زایمان ابتدا توضیح مختصری از PTSD یا همان اختلال استرس پس از سانحه خواهیم داشت. اختلال استرس پس از سانحه سندرمی است که در اثر تجربه ی رویدادی تهدیدآمیز با خطر مرگ یا آسیب شدید روی می دهد. و در مقابل آن، فرد احساس وحشت، درماندگی و ترس گسترده دارد و پس از آن مکررا آن رویداد تهدیدآمیز را به طرق مختلف تکرار و تجربه می کند.


همچنین بخوانید: هر آنچه درباره ی نشانه ها، دلایل و درمان افسردگی بعد از زایمان باید بدانید!


مشکلات و سختی های زایمان، برای مدت ها با بعضی از زنان باقی می ماند!

در مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، 200 مادر که برای اولین بار مادر شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج از این قرار بود که بسیاری از آنها نشانه هایی از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را تجربه کرده بودند.

  • 1% از این زنان پس از زایمان شان، نشانه های استرس پس از سانحه را به طور کامل تجربه کرده بودند.
  • 5% از این زنان  بخشی نشانه های استرس پس از سانحه را تجربه کرده بودند.
  • 21% از این زنان یک نشانه از اختلال استرس پس از سانحه را تجربه کرده بودند.

همچنین بخوانید:فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد !


با توجه به این که PTSD اختلالی رنج آور با آسیب روانی بسیار است، این آمار بسیار ناراحت کننده است. زیرا می تواند پیامد های مضری برای سلامت ذهنی مادران و امکان انتقال این پیامد ها به رفتارهای مادرانه شان را داشته باشد. علاوه بر شناسایی شیوع این مشکل، محققان به دنبال شناسایی عواملی هستند که زنان را بیشتر مستعد ابتلا به PTSD پس از زایمان می کند.

جالب توجه است، محققان دریافتند که چالش های پزشکی در هنگام تولد پیش بینی نمی کنند که آیا مادر علائم PTSD را تجربه خواهد کرد یا نه. در عوض، عامل اصلی در پیش بینی اینکه زنان بعد از زایمان دچار علائم  PTSD می شوند یا نه، سبک تفکرشان بود. زنانی که سبک تفکر منفی داشتند بیشتر مستعد ابتلا به  PTSD بودند.


همچنین بخوانید: ورزش کردن بعد از زایمان؛ باید ها و نباید هایی که بهتر است بدانیم!!! 


دو سبک مضر تفکر، خودسرزنش گری و نشخوارفکری است.

افراد با سبک تفکر خودسرزنش گری و یا نشخوارذهنی، تمایل دارند که اتفاقات و مشکلات را بارها و بارها در ذهنشان تکرار کنند. با توجه به تحقیق انجام شده، سوالی که مطرح می شود این است که چطور می توان از این نتایج در عمل برای حمایت از زنان و کمک به آنها در گذر از این دوره ی زندگی شان، وقتی که آسیب پذیر هستند استفاده کرد.

محققان یک راه حل را برای مداخله ی روانشناختی ارائه کرده اند که شامل اصلاح سبک تفکر منفی است که باعث بروز نشانه های  PTSD می شود. با این حال، در این نوع مداخله ها، خطری نیز وجود دارد و آن این است که ممکن است ذهن در وضعیت متهم کردن خود قرار بگیرد، که در نتیجه ی آن افراد تصور می کنند که برای جلوگیری از ایجاد PTSD بعد از زایمان همه ی کاری که باید انجام دهند این است که تا آن جایی که می توانند مثبت فکر کنند.

ممکن است به خواندن این مطالب هم علاقمند باشید: