حقایق علمی ناگفته درباره کوکائین !کوکائین آلکالوئیدی است که از بوته ی یک گیاه بومی آمریکای جنوبی به نام اریتروکسیلون کوکا استخراج می شود. مصرف کوکائین در سال ۱۸۸۰ به منظور بی حسی موضعی مورد استفاده قرار گرفت و هنوز هم برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. جالب اینکه کوکائین برای مدتی یکی از مواد فعال نوشابه ی کوکاکولا محسوب می شد.

کوکائین در میان جوانان با نام هایی نظیر کوک و تونی نیز شناخته می شود.

کوکائین بر روی انتقال دهنده های عصبی نظیر دوپامین، نورآدرنالین و سرتونین تاثیر می گذارد (همانند سایر مواد روان گردان) که این انتقال دهنده های عصبی عامل احساس شادی، خوشحالی، از بین بردن حس خستگی، افزایش قوای جسمانی و جنسی هستند.

حقایق علمی ناگفته درباره کوکائین

در نتیجه مصرف کوک در افراد ایجاد احساس سرخوشی، افزایش اعتماد به نفس و … میکند و این تصور را در فرد ایجاد میکند که تکالیف جسمی و روانی اش را بهتر از قبل انجام می دهد. مطالعات احتمال وابستگی مردان به کوکائین را ۲برابر زنان اعلام کرده اند.



در حال حاضر به دلیل افزایش سطح آگاهی از خطرات این ماده مصرف آن رو به کاهش است هرچند که اثرات اجتماعی این کاهش توسط افزایش مصرف کراک (کریستالهای ارزان قیمت و خالص نشده کوک) خنثی شده است.

روش های مصرف

رایجترین روش مصرف کوکائین استنشاق پودر آن از طریق بینی است که کمترین خطر را دارد. سایر روش ها تزریق زیر پوستی و روش کشیدن است و مصرف آن از راه دهان (مالیدن پودر به زیر لثه) به دلیل نئشگی کمتر آن به ندرت انجام می شود.

کوکائین هایی که در خیابان ها به فروش می رسد از لحاظ خلوص بسیار متفاوت اند که درصد آن بین 60 تا 20% در تغییر است. زیرا امکان دارد فروشندگان آن را با موادی مثل شکر یا پروکاوئین مخلوط کنند.

افراد معتاد به کوک به دلیل اینکه مدت زمان نئشگی این ماده بین 30 الی 60 دقیقه است، معمولا بین 2-3 ساعت مجبور به مصرف دوباره هستند (البته افرادی که اعتیاد بسیار شدید دارند و مهمتر از همه افرادی که توانایی مالی بسیار عالی دارند)

لازم به ذکر است افرادی معتاد کوک می شوند که از لحاظ مالی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند زیرا هر گرم از آن قیمت بسیار بالایی دارد.

تاثیرات کوکائین بر روی بدن

از تاثیرات شایع کوک می توان به: تحریک پذیری و تکانشی بودن، عدم توانایی تمرکز (البته این موضوع نیز در افراد متفاوت است زیرا بسیاری از معتادان این ماده از کوک برای بالابردن تمرکز استفاده می کنند)، کاهش وزن و بی خوابی شدید، گشاد شدن مردمک چشم و احساس گرما، میزان بالای اضطراب و اختلالات عاطفی اشاره کرد.



همچنین در صورت مصرف استنشاقی میتواند باعث گرفتگی یا آبریزش و نیز خونریزی بینی، التهاب شدید بینی و زخم در این ناحیه شود و حتی به سوراخ شدن تیغه ی بینی نیز منجر شود، چرا که به دلیل اثرات منقبض کننده ی عروق این ماده مصرف کنندگان همواره دچار احتقان بینی می شوند.

در صورت کشیدن مکرر نیز می تواند باعث التهاب ریه ها شود. ممکن است فرد دچار تیک یا سردرد های شبه میگرنی یا افزایش فشار خون شود همچنین می تواند باعث ایست قلبی و حوادث عروقی –مغزی شود. گاها مواردی نیز مرتبط با آسیب روده، کبد و معده نیز گزارش شده است.

هم ابتلایی

 هم ابتلایی به شرایطی اطلاق میشود که دو یا چند اختلال روانی همزمان در فرد وجود داشته باشد. به طور مثال اکثر افرادی که مبتلا به سو مصرف مواد هستند واجد شرایط تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی هم هستند که ممکن است قبل از مصرف مواد وجود داشته باشد یا در طی مصرف مواد به وجود آمده باشد. همینطور اختلالات خلقی، اضطرابی، افسردگی و احتمال خودکشی موفق هم در این افراد زیاد است.



از شایع ترین اختلالات روان پزشکی مرتبط با سوء مصرف کوکائین میتوان به اختلال افسردگی اساسی، پارانویا، اختلال دوقطبی، خلق ادواری(سیکلوتایمی)، اختلالات اضطرابی و شخصیت ضد اجتماعی و اسکیزوفرنی اشاره کرد.

نکته جالب این است که فروید پزشک و روانکاو مشهور، از مصرف‌ کنندگان کوکائین و طرفداران آن به عنوان محرک و مسکن بود. او معتقد بود کوکائین درمان بسیاری از مشکلات ذهنی و فیزیکی است و در مقاله‌اش با عنوان «در کوکا» در ۱۸۸۴، فضایلش را برشمرده است. بین سال‌های ۱۸۸۳ و ۱۸۸۷، چندین مقاله برای تجویز دارویی کوکائین نوشت از جمله استفاده از آن در درمان افسردگی به عنوان داروی ضدافسردگی.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید