درمان اختلالات روانشناختی با VR تراپی

در مطالعات جدیدی از سوی محققان دانشگاه آکسفورد از یک روش درمان مبتنی بر واقعیت مجازی VR برای کمک به غلبه بر ترس بالینی از ارتفاع استفاده شد. درمان اختلالات روانشناختی با VR تراپی اولین از نوع خودش است. چرا که در این روش درمان از یک درمانگر مجازی برای راهنمایی بیمار استفاده می شود. 

این اولین نوع درمانی است، که نیاز به یک درمانگر واقعی، را برای هدایت یک موضوع از طریق جلسات حضوری حذف می کند!

جدا از اینکه تکنولوژی واقعیت مجازی به عنوان یک مدیوم ساده برای سرگرمی مطرح شده، واقعیت مجازی مدرن به طور جدی به عنوان یک مدل درمان برای انواع ترس و اختلالات روانی مورد بررسی قرار گرفته است. از درمان برای آراکنوفوبیا (عنکبوت‌هراسی) تا راهی برای کاهش اضطراب هنگام صحبت در مکان های عمومی، تکنولوژی VR روش های مختلف و هیجان انگیزی را برای درمان انواع اختلالات روانشناختی ارائه میدهد.

بسیاری از درمان های قبل از VR تراپی، شامل یک درمانگر بود که به طور مستقیم به بیمار از طریق یک تجربه خاص راهنمایی میداد ، اما این مطالعه جدید آکسفورد، یک مدل کاملا مستقل را با جلسات به رهبری یک درمانگر مجازی ارائه می دهد.


همچنین بخوانید: بازی های ویدیویی NeuroPlus تاثیر مثبتی بر اختلال بیش‌ فعالی دارند !!!


افراد حاضر در گروه آزمایش، 6 جلسه 30 دقیقه ای VR تراپی را طی یک دوره دو هفته ای دریافت کردند. این جلسات توسط یک مربی مجازی به نام نیک هدایت می شد، که شرکت کنندگان را از طریق مجموعه ای از فعالیت های طراحی شده برای تایید ایمنی تجربیاتی که افراد آن را به عنوان موقعیت خطرناک و یا اضطرابی در ذهن خود می شناسند، مورد درمان قرار داد.

دانیل فریمن، یکی از رهبران تیم در این پروژه، توضیح می دهد: “ما مدل درمانی را طراحی کردیم، تا به عنوان یک تخیل سرگرم کننده تا حد ممکن برای جستجو و کندوکاو آسان باشد .” بنابراین، وظایفی که از شرکت کنندگان خواسته شده بود، شامل عبور از یک خیابان لرزان، نجات یک گربه از روی درخت، نقاشی یک تصویر و نواختن زیلوفون‌ (Xylophone)در لبه بالکن، و در نهایت سوار شدن بر روی یک نهنگ مجازی در فضا!” بود.

نتایج به دست آمده بسیار فوق العاده بود!  شرکت کنندگان در مدل درمانی VR تراپی به طور متوسط 68 درصد کاهش ترس از ارتفاع را نسبت به گروه کنترل که درمان VR را دریافت نکرده بودند نشان می دادند. ماهیت خودکار این روش درمانی بصورت بالقوه ای نشان دهنده این است که بدون پرداخت هزینه گزاف می توان درمانگر مجازی را در دسترس سراسر مردم جهان قرار داد.

فریمن می گوید: “نتایج فوق العاده خوب است.” “ما اطمینان داشتیم که درمان موثر خواهد بود، اما نتایج از انتظارات ما فراتر رفته است. بیش از سه چهارم شرکت کنندگان درمان های VR حداقل نیمی از ترس خود را نسبت به ارتفاع از دست دادند. مطالعه ما نشان می دهد که واقعیت مجازی می تواند یک ابزار بسیار قدرتمند برای ارائه درمانهای روانشناسی باشد. “

با این حال، این مطالعه بدون محدودیت نیست، به ویژه این که نتایج بدست آمده به وسیله پرسشنامه ها و گزارش خودکار (self-reporting) به جای آزمون واقعی رفتاری مشخص شده است. اثرات درازمدت نیز نامشخص است و مطالعات بیشتری در گروه های بزرگتر بر روی افراد مبتلا به acrophobia (عنکبوت هراسی) باید انجام شود.

اما، پیامدهای این نوع درمان ها مبتنی بر VR اتوماتیک بسیار جذاب است! محققان اعلام می کنند هنوز مشخص نیست چه نوع بیماری های دیگر روانی با VR تراپی قابل درمان هستند، در نتیجه این نوع درمان نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری دارد. اما توانایی درمان های مبتنی بر VR  که می توانند به صورت بالقوه برای میلیون ها نفر از راه دور بدون نیاز به حضور درمانگر صورت گیرد، مسلما قانع کننده است.

فریمن می گوید: “اما آنچه که حتی هیجان انگیزتر است، چشم انداز استفاده از VR تراپی برای مقابله با مشکلات بهداشت روانی جدی و گسترده مانند افسردگی، روان پریشی و اعتیاد است.”

او ادامه می دهد؛ گرچه انجام تست های بسیار دقیق، حیاتی است! اما چیزی که واضح است ما با این روش به بخش بزرگی از آینده درمان های روان شناختی نگاه می کنیم.

این مقاله در The Lancet Psychiatry منشر شده است.

همچنین بخوانید: