درمان زخم های مزمن با چسب زخم هوشمند

درمان زخم های مزمن با چسب زخم هوشمند امکان پذیر شد. زخم مزمن هر نوعی از زخم حاد است که در فرایند مورد انتظار درمان، به دلایل مختلف درمان نشود. از این دلایل می توان به جریان خون نامناسب در ناحیه ی زخم، نرسیدن اکسیژن به زخم، محیط عفونی و نامناسب و … اشاره کرد.

زخم های مزمن پوستی به سختی درمان می شوند، اما در عین حال باید توجه داشت که بیماران مورد درمان بیش از حد قرار نگیرند، به عبارت دیگر بیش از مقداری که نیاز است آنتی بیوتیک دریافت نکنند. به همین دلیل دانشمندان “چسب زخم هوشمندی” را اختراع کرده اند که میزان دارو را به همان مقدار که نیاز است در بدن توزیع می کند.

این چسب توسط  یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه تافتس ماساچوست اختراع شده است. نمونه ی اولیه ی آن دارای ضخامت 3 میلیمتر است و دارای یک نوار پزشکی شفاف، ژل آنتی بیوتیک فعال کننده ی گرما و قطعات الکترونیکی انعطاف پذیر می باشد. همچنین یکی از اجزای آن سنسوری است که مقدار pH زخم را اندازه گیری می کند. اگر این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از 6.5 باشد، نشان دهنده ی این خواهد بود که زخم عفونی است.


همچنین بخوانید:استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص پوست و بهترین محصولات آرایشی/ بهداشتی


جزء دیگر این چسب زخم سنسور دما است که گرما و التهاب حاصل از عفونت را نمایان می کند. علاوه بر این، دانشمندان سنسورهایی را اختراع کرده اند که می توانند برای اندازه گیری اکسیژن که نشانه ای از بهبود است، به این چسب زخم هوشمند اضافه شوند. 

یک ریزپردازنده ی یکپارچه، داده های حسگرها را تحلیل می کند تا وضعیت زخم را بسنجد.اگر عفونت و یا التهاب تشخیص داده شود، پردازنده با فعال کردن موقتی عناصر گرمایشی که در چسب قرار داده شده، پاسخ می دهد.در نتیجه ی این پاسخ، دمای ژل افزایش پیدا می کند و باعث می شود تا آنتی بیوتیک های بیشتری به زخم برسد.

اکثر اجزاء نسبتا ارزان هستند و هنگام برداشتن چسب زخم به راحتی بیرون انداخته می شوند، به استثناء ریزپردازنده، که می تواند ضد عفونی و مجددا استفاده شود.


همچنین بخوانید : محققان ژاپنی راهی برای تلفیق بافت عضلانی زنده با روبات ها پیدا کرده اند !!!


پروفسور Sameer Sonkusale یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: چسب زخم هوشمندی که ما با سنسورهای pH، دما و تحویل داروهای آنتی بیوتیک ایجاد کردیم، واقعا نمونه ای اولیه برای طیف گسترده ای از احتمالات است و می توان تصور کرد که سنسورهای دیگری هم به آن اضافه شوند.

همچنین یک تیم دیگر در حال کار بر روی یک چسب زخم هوشمند متفاوت است که طبق یک برنامه از پیش تعیین شده آنتی بیوتیک را به زخم های مزمن ارائه می دهد. و این امر متحمل است که دارو با توجه به داده های سنسورهای پردازنده به فرد توزیع شود.

ممکن است به مطالعه ی این مطالب هم علاقمند باشید: