مصاحبه کلینت راندلز ،موسیقیدان ،پرفسور و محقق دانشگاه فلوریدا با مجله The Conversation

۱۵۰ سال قبل شما اگر میخواستید موسیقی گوش کنید مجبور بودید یا خود آن را تولید کنید یا در کنار یک موزیسین حضور داشته باشید .

در سال ۱۸۷۷ و به لطف کشف تماس ادیسون دستگاه مونوگراف قابلیت ضبط موسیقی را به انسان داد و از آن زمان به بعد نحوه  درک و دریافت موسیقی برای همیشه تغییر کرد و انسان توانست به موسیقی در هر مکانی گوش فرا دهد و تعداد زیادی از موسیقی های ضبط شده را در اختیار خود داشته باشد.

موسیقی با تغییر زمان تغییر میکند و به روز میشود حالا سوال اینجاست که آیا ما برای تدریس موسیقی به فرزندان خود بروز شده ایم یا همچنان به آموزش های قدیمی و ساختار های قدیمی پایبندیم ؟

من موسیقی را فرا گرفتم و‌ سال ها به تحقیق و بررسی در این زمینه پرداختم و معتقدم چیزی که امروزه به کودکان آموزش داده میشود چیزی نیست جز یادگیری و نوازنگی با سازهای بزرگ و کوچک و آموزش آواز …

به نظر بنده و با توجه به این اصل که شیوه درک و دریافت موسیقی به مرور زمان و با مجهز شدن به تکنولوژی روز تغییر کرده شیوه آموزش و‌ نوع آموزش موسیقی باید تغییر کند.

موسیقی که نوجوانان به آن گوش می دهند اکثرآ ساخته شده و تولید شود توسط نرم‌افزار , سینی سایزر ،درام ماشین،گیتار،تاچ پد و … است و این در حالیست که در اکثر مدارس موسیقی و هنری همچنان اموزش ها بر پایه موسیقی کلاسیک و کنسواتور  بر اساس فرهنگ و تمدن اروپای غربی می باشد.


همچنین بخوانید»

چگونه موسیقی مطابق سلیقه خودمان را کشف کنیم؟

موسیقی تاثیر بسیار کمتری بر روی تمرکز زنان نسبت به مردان دارد


امروزه سهم فروش رکورد ها و موسیقی های کلاسیک به سختی به مرز ۱.۴  درصد از کل فروش موسیقی جهان می رسد ولی متاسفانه در اکثر آموزشگاههای موسیقی و‌مدارس هنر شیوه اموزش بر اساس ساختارهای موسیقی کلاسیک است و نمی توانند ان چه را که هنرجو ‌نیاز دارد به او‌اموزش دهند ،بنده به عنوان پرفسور موسیقی و استاد دانشگاه سال ها دانش اموزانی را دیدم که میگفتند عاشق موسیقی هستند ولی از شیوه آموزش ان متنفرند و‌به همین دلیل دانشگاه را ترک میکردند .

امروزه معلمان و اساتید موسیقی در دانشگاه و مدارس باید خود اهنگساز و‌موسیقیدان باشند و نحوه اموزش و استفاده از فناوری و تکنولوژی روز را بدانند و بتوانند ان را اموزش دهند امروزه مدارس و دانشگاه ها باید با استفاده از تکنولوژی ،اینترنت،و … به اموزش و یادگیری نوجوانان بپردازد و‌موسیقی قرن ۲۱ را به انان اموزش دهند.

در ادامه بخوانید »

چگونه تکنولوژی Streaming مجددا در حال تغییر دنیای موسیقی می باشد 

چه بر سر استودیوهای ضبط موسیقی می‌آید؟