آیا ترجیح می دهید زمان مطالعه یک جلد کتاب به دست بگیرید، یا مطلب مورد نظر را در یک دستگاه دیجیتال مثل گوشی یا تبلت مطالعه کنید؟

دیوایس های دیجیتالی باعث تغییر نحوه فکر کردن می شنوند!!! تاثیر دیوایس های دیجیتالی در تفکر ما به چه صورت است؟ زمانی که مطالب را از روی کاغذ می خوانید در ذهنتان ارتباط شناختی بهتری برقرار می شود تا زمانی که مطالب را از روی گوشی یا تبلت می خوانید.

همانطور که گرما و بافت نسخه ی وینیل (صفحه گرامافون) یک آهنگ با کیفیت نسخه ی دانلود شده ی آن قابل مقایسه نیست، خواندن مطلبی از روی کاغذ بسیار غنی تر و عمیق تراز خواندن آن از روی صفحه نمایش دیجیتال است.

این یافته ها اخیرا در آزمایشگاه Tiltfactor در دانشگاه دانمارک به تایید رسیده اند. محققان هشدار می دهند، کسانی که مطالب را از روی صفحه نمایش دیجیتال می خوانند باید در بعضی مواقع از این کار پرهیز کنند. استفاده از دستگاه های دیجیتال برای خواندن مطالب می تواند باعث شود که بیشتر به جزئیات به هم پیوسته توجه کنید و تمایلی به تفسیر اطلاعات به صورت انتزاعی و دستیابی به یک تصویر بزرگ تر از موضوع نداشته باشید.

در واقع می توان آن را هشداری برای تاثیرگذاری رسانه های دیجیتالی بر تفکر انتزاعی افراد و جلوگیری آن از رشد هوش و تفکر واگرا (خلاق) دانست.



Geoff Kaufman و Mary Flanagan روی پاسخ دادن به سوال اصلی متمرکز شدند، که آیا پردازش اطلاعات مشابه در دو نسخه ی دیجیتال و چاپی، روش های ذهنی متفاوتی را برای تفسیر و درک اطلاعات به وجود می آورند؟ برای درک بهتر، شما را به مطالعه ی ادامه ی مطلب دعوت می کنیم.

خواندن مطالب بر روی نسخه ی چاپی، تفکر خلاق را تسهیل می کند.

برای این بررسی، محققان مطالب را با اندازه ی چاپ و فرمت مشابه در نسخه های دیجیتال و غیر دیجیتال چاپ کردند. این تحقیق شامل چهار مطالعه بود که به بررسی نحوه پردازش اطلاعات توسط هر نسخه می پرداخت و بیش از 300 نفر از افراد 20 تا 24 ساله را شامل می شد. درک مطالب خوانده شده و موفقیت در حل مسئله به شدت تحت تاثیر نوع نسخه ی چاپی یا دیجیتالی بود.

زمانی که از شرکت کننده گان خواسته شد تا داستان کوتاهی را به صورت چاپی یا دیجیتالی مطالعه کنند و سپس درک و فهمشان از مطلب را بنویسند، افرادی که داستان را روی نسخه ی چاپی خوانده بودند سوالات انتزاعی را با درصد بیشتری صحیح جواب دادند ولی در پاسخ به سوالات بهم پیوسته افرادی که با نسخه ی دیجیتالی مطالعه کرده بودند پاسخ های درست بیشتری دادند.

پس نتیجه می گیریم خواندن مطالب روی کتاب بیشتر منجر به تفکر انتزاعی و خلاق می شود و خواندن مطالب روی صفحه نمایش دیجیتال توجه ما را به جزئیات بهم پیوسته معطوف می کند به طوری که تمایلی به تفکر انتزاعی نداریم و ایتن تاثیر دیوایس های دیجیتالی در تفکر ما است.

اما همانطور که می دانید استفاده از وسایل دیجیتال در آموزش و مطالعات روزمره رو به افزایش است، که فواید مخصوص به خودش را دارد. اما ما باید سعی کنیم در مواقعی دستگاه های دیجیتالمان را کنار بگذاریم و کتاب بخوانیم، تا کیفیت و گرمای مطالبی که می خوانیم را درک کنیم و به تفکر خلاق و واگرای خود اجازه ی رشد و تجلی دهیم. البته تاثیر تکنولوژی در امر یادگیری را نیز نمی توان نادیده گرفت، مطلب زیر را در ارتباط با این موضوع مطالعه کنید. 

در ادامه بخوانید :