رهایی از آلرژی های فصلی !

چند روز دیگر تا پایان فصل زمستان باقی نمانده است و بهار در راه است.اگر چه فصل بهار بسیار زیبا است اما می تواند با تمام زیبایی های خود برای اکثر مردم عذاب آور باشد و دلیل آن آلرژی در فصل بهار است ! بیش تر مردم در فصل بهار دچار احساس سرما خوردگی می شوند آبریزش و خارشی بینی ،خارش چشم ها، انسداد بینی و عطسه برخی از این موارد است.همچنین ممکن است بعضی افراد دچار حساسیت های پوستی ،تورم پوست ،یا کبودی در ناحیه زیر چشم گردند.اگر چه با داشتن این علائم ماتصور می کنیم که دچار سرما خوردگی شده ایم ،اما باید بدانیم که دلیل اکثر این علائم آلرژی است.

آلرژی در فصل بهار

تنها تفاوت آلرژی در فصل بهار با سرماخوردگی این است که در سرماخوردگی دما بدن بالا می رود و به اصطلاح فرد دچار تب می گردد اما این مورد در آلرژی دیده نمی شود.آلرژی یک بیماری التهابی نیست بلکه واکنشی است که بدن ما به عواملی مانند گرده موجود در هوا به دلیل گرده افشانی گیاهان ،گردو غبار ،مو حیوانات و .. نشان می دهد. آلرژی هایی که به دلیل گرده های درختان، چمنزار ها و گیاهان مختلف به وجود می آیند، معمولا در فصل بهار مشکلاتی ایجاد می کنند.

در ادامه بخوانید :چه عواملی سبب خارش بینی می گردد و چگونه می توان آن را درمان کرد ؟

شدت آلرژی در افراد مختلف متفاوت است و به عواملی  چون میزان آلرژن، مدت تماس، محیط زندگی بیمار، سلامت عمومی دستگاه تنفسی و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد.و با توجه به این شرایط زندگی فرد دچار مشکل می گردد و علاوه بر علائم ذکر شده می تواند سبب خواب آلودگی و کاهش بهره وری در محیط علمی و یا کار گردد.با افزایش مدت انسداد بینی، این می تواند منجر به بیماری هایی مانند سینوزیت، عفونت گوش میانی و جمع شدن  مایع  در گوش شود.علاوه بر آن ممکن است سبب بیماری هایی مانند آسم و بیماری های تنفسی گردد.

آلرژی در فصل بهار ممکن است در کودکان و جوانان بیشتر دیده شود اما افراد میانسال نیز به آن دچار می شوند.افرادی که مبتلا به آسم یا هر گونه بیماری آلرژیک هستند، افرادی که دارای آلرژی در خانواده و افرادی که آلرژی مزمن را تجربه کرده اند بیشتر حساس به این بیماری هستند.به عنوان مثال افرادی که در خانه حیوان نگه داری می کنند یا افرادی که در محیط هایی تحت گرد و غبار قرار می گیرند ،بیشتر دچار آلرژی می گردند.

سینوزیت و برخی اختلالات آناتومیک می تواند منجر به تشدید مشکلان بینی شود، و باعث می شود تا آلرژی تشدید شود یا طول بکشد .افراد  مبتلا به آلرژی می توانند در گروه های سنی مختلف مانند کارشناسان آلرژی کودک، کارشناسان بیماری های قفسه سینه، متخصصان آلرژی و آسم، متخصصان آلرژی و ایمونولوژی و متخصصان ENT مراجعه کنند.

راههایی برای کاهش آلرژی در فصل بهار

در زمان گرده افشانی باید درها و پنجره ها بسته شود.
باید از کار های باغبانی در فصل بهار اجتناب شود.
این  افراد نباید در آب و هوای خشک و باد باشد.
هنگام خروج از ماسک  استفاده کنند.
 افراد مستعد به آلرژی زمانی که به خانه می آیند باید لباس های خود را عوض کنند و سریعا دوش بگیرند تا از شر گرده ها رها شوند.
نباید لباس و حوله خود را در هوای آزاد خشک کنند.
باید خانه و محیط کار آن ها دارای تهویه منظم باشد.
به طور منظم به تمیز کردن خانه برای رهایی از گردو غبار بپردازند.
می توانند از دستگاه بخار در خانه استفاده کنند.
می توانند از فیلتر هوای پاک در اتاق کودکان و محیط بازی آن ها استفاده کنند.
قرص های آلرژیک، قرص های ضد انعقاد که باعث کاهش انسداد بینی و اسپری های مختلف بینی می شود، در صورت وجود علائم شدید که نیاز به درمان دارند استفاده می شود.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با آندوسکوپی بینی می توان بیماری هایی از این قبیل را به راحتی درمان کرد.

در ادامه بخوانید :