همه ی ما ممکن است حسادت را تجربه کنیم، حتی اگر آدم حسودی نباشیم!

مدیریت حسادت اهمیت بسیاری دارد، زیرا حسادت احساسی رنج آور است که با اضطراب، خشم، رنج و ترس از طرد شدن همراه است و بیش از هرکس دیگری خود فرد را آزار می دهد. اما چگونه حس حسادت خود را مدیریت کنیم؟


همچنین بخوانید: 

چرا حسود هستم؟ 

حسادت در روابط عاشقانه ؛ چرا به روابط همسرم با دیگران حسادت می کنم؟ 


به چه چیزی حسادت می کنید؟

اول از همه باید بدانید که حسادت تان از چه نوعی است. آیا به اینکه دیگری چیزی دارد که شما ندارید حسادت می کنید؟ مثل زیبایی، شغل خوب، ماشین لوکس و … یا به اینکه دیگران به چیزهایی که شما دارید نزدیک می شوند و می ترسید که آنها را از شما بگیرند حسادت می کنید؟ مثل نزدیکی و صمیمیت شخص دیگری به شریک عشقی تان یا دوست صمیمی تان.

در مورد اول شما حسادت و در مورد دوم حسادت جنسی را تجربه می کنید. حسادت جنسی زمانی رخ می دهد که شما از از دست دادن چیزهایی که دارید می ترسید و به کسی که به آنها نزدیک می شود حسادت می کنید. اما حسادت زمانی است که به شخص دیگری حسودی می کنید زیرا چیزهایی دارد که شما آرزوی داشتنش را دارید.

دلایل حسادت را در خود ریشه یابی کنید و خودآگاهی تان را افزایش دهید.

مهم است بدانید که سرکوب کردن احساسات تان هرچقدر هم که بد باشند، اشتباهی فاجعه بار است. زیرا نه تنها این کار به شما کمکی نخواهد کرد، بلکه با سرکوب احساسات تان آنها را بزرگتر و قوی تر خواهید کرد. پس حس حسادت را در خود بپذیرید و بشناسید، بعد از آن شما قادر به مدیریت این حس خواهید بود. 

خودآگاهی از اولین مهارت های هوش هیجانی محسوب می شود و شما نیاز دارید خود آگاهی تان را افزایش دهید و نسبت به جنبه های مختلف وجودی خود آگاه و هشیار باشید. باید بدانید چرا به دوستتان حسادت می کنید؟ چرا به صحبت کردن ساده ی شخص دیگری با شریک عشقی تان حسادت می کنید؟ چقدر خودباوری دارید و خودتان را ارزشمند می دانید؟ نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید؟ می دانید که این احساستان چه تاثیری در روابط و هیجان های دیگرتان دارد؟


همچنین بخوانید: 

۸ راهکار مهم جهت مدیریت استرس و کاهش آن!

انجام چه نوع فعالیت هایی باعت داشتن حس خوب در ما می شود؟


خودباوری و عزت نفس تان را ترمیم کنید.

حسادت اغلب ناشی از سطح پایین عزت نفس و خودباوری است. انسان ها اغلب چون خودشان را ارزشمند تلقی نمی کنند با کوچک ترین نزدیکی شخص دیگری به شریک جنسی شان احساس خطر و طرد شدن می کنند و یا به زیبایی ظاهر دیگری حسادت می کنند زیرا خود را صرف نظر از اینکه چه ظاهری دارند زیبا و ارزشمند نمی دانند. شما به راحتی با افزایش سطح  خودباوری تان می توانید در کاهش و مدیریت حسادت تان موفق باشید.

نقاط قوت و ضعف خود را بنویسید و هراز چندگاهی آن را بخوانید. از حسادت به عنوان یک هدف برای رفع نقاط ضعفتان استفاده کنید و در صدد بهبود ضعف هایتان برآیید. نقاط قوت تان را نادیده نگیرید و آنها را کم نشمارید، زیرا با استفاده از آنها می توانید چیزهایی را که آرزویش را دارید بدست آورید. به خاطر نقاط قوت و دارایی هایتان شکرگزار باشید. وقتی حسادت تان به یک هدف تبدیل شود بیشتر تلاش خواهید کرد در درس یا شغلتان پیشرفت خواهید کرد و چیزهایی که دوست دارید را به دست خواهید آورد.


همچنین بخوانید: چه عواملی در موفقیت شغلی تاثیر گذارند؟


زمانی که خود را صرف نظر از ظاهرتان یا پول توی جیبتان ارزشمند بدانید، دیگر نمی ترسید که دوست صمیمی یا شریک زندگی تان را از شما بگیرند و به این نتیجه می رسید دوست یا عشقی که بخاطر دیگری  شما را ترک می کند، چه بهتر که زودتر این کار را بکند! زیرا شما ارزش خود را منوط به وجود شخص خاصی در زندگی تان نمی دانید.

زاویه دیدتان را تغییر دهید.

تعریف جامعه از موفقیت و زندگی خوب را کنار بگذارید، هر انسانی تعریفی خاص از خوشبختی و موفقیت دارد، ممکن است شخصی رتبه ی اول کنکور باشد ولی حس خوشبختی نداشته باشد زیرا خانواده ای گرم و صمیمی ندارد. ممکن است فردی بسیار زیبا یا ثروتمند باشد ولی سلامتی نداشته باشد و همین باعث شود که او خوشبخت نباشد. برای دارایی های خود شکرگزار باشید و تعریف منحصربه فرد خودتان از موفقیت را داشته باشید و برای آن تلاش کنید نه اینکه چشمتان همواره به مسیر زندگی دیگران باشد.


همچنین بخوانید: چگونه تفکر مثبت سبب موفقیت می گردد؟


می توانید با تلاش کردن به اکثر چیزهایی که می خواهید دست پیدا کنید ولی چیزهایی که نمی توانید در به وجودآمدن یا تغییر آنها نقشی داشته باشید را بپذیرید.نمی توانید قدبلند تر یا سفیدتر شوید،  نمی توانید خانواده تان را تغییر دهید پس آن ها بپذیرید. خودتان را بخاطر اینکه هنوز به ایده آل ها و آرزو هایتان نرسیده اید ببخشید و همینطور کسی که ایده آل های زندگی شما را دارد را ببخشید، احساس خشم تان را کنترل کنید و سعی کنید آن را از بین ببرید. جلوی آینه به خودتان بگوید من لایق رسیدن به چیزی هستم که می خواهم پس برای آن تلاش می کنم و حتما دیر یا زود به آن می رسم.


همچنین بخوانید: ۴ ترفند برای احساس خوشبختی بیشتر!


واکنش هایتان را مدیریت کنید.

در برابر احساس حسادت افراد به طور معمول یا با افسردگی و گوشه گیری و یا با خشم و حالت تدافعی و خصومت واکنش نشان می دهند. هر دو واکنش آسیب زا هستند زیرا سلامت روانی فرد و همچنین روابطش را در معرض خطر قرار می دهد. اگر از نزدیک شدن شخصی به شریک عاطفی تان حسادت کرده اید، صادقانه با او صحبت کنید و اگر حسادت خود را بی جا و بی دلیل یافتید می توانید با راه کار هایی که مطرح شد و یا مراجعه به روان شناس درصدد مدیریت حسادت خود برآیید.

ممکن است به خواندن این مطالب هم علاقمند باشید: