قسمت ششم : زبیگنِف پرایزنر

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. Zbigniew Antoni Kowalski یا زبیگنِف پرایزنر آهنگساز معروف موسیقی متن فیلم در ۲۰ می ۱۹۵۵ در کشور لهستان متولد شد. پرایزنر فامیلی همسر زبیگنِف آنتونی کوالسکی بوده که بعد از ازدواج، وی فامیلی خود را به این نام تغییر داده است.

او تحصیلاتش را در زمینه فلسفه و تاریخ در دانشگاه کراکف لهستان به پایان رساند و هیچگاه بصورت رسمی تحت آموزش موسیقی قرار نگرفت.

وی بصورت خود آموز آهنگسازی را از طریق گوش دادن به موسیقی و تنظیم قطعات از روی آثار ضبط شده فراگرفت. سبک آهنگسازی پرایزنر را میتوان نئو رومانتیسیسم دانست؛ پاگانینی و سیبلیوس از جمله کسانی بودند که بر وی تاثیر بسیاری داشتند.

شاید مهمترین عامل شهرت وی ساخت موسیقی فیلم برای کارگردان شهیر دنیای سینما کیشلوفسکی بود که توانست وی را به دنیا معرفی نماید.

مهم‌ترین موسیقی فیلم‌های ساخته شده توسط پرایزنر عبارت‌اند از:

  • ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ – ده فرمان (سریال تلویزیونی)
  • ۱۹۹۱ – زندگی دوگانه ورونیک
  • ۱۹۹۳ – سه‌رنگ:آبی
  • ۱۹۹۴ – سه‌رنگ:سفید
  • ۱۹۹۴ – سه‌رنگ:قرمز

زبیگنِف پرایزنر

او با کارگردانهای دیگری نیز فعالیت داشته است که ساخته هایش در جشنواره های مختلف توانسته است جوایزی را بخود اختصاص دهد همچون جایزه جشنواره فیلم سزار فرانسه در سال ۱۹۹۴ برای فیلم Three Colors: Red و دریافت همین جایزه برای ساخت موسیقی فیلم Élisa در سال ۱۹۹۶ جایزه نقره ای فستیوال فیلم برلین برای فیلم The Island on Bird Street در سال ۱۹۹۷.

در سال ۱۹۹۸ همکاری وی در مجموعه Requiem for My Friend بزرگترین قدم و اثر هنری در زندگی پرایزنر شکل گرفت و این کار برخلاف دیگر آثارش در زمینه موسیقی فیلم نبود.

بار دیگر همکاری وی با کیشلوفسکی یکی از ارزشمندترین آثاری را بوجود آورد که بعد از مرگ این کارگردان این کار بعنوان یادبودی گرانبها از وی یاد میشود؛ ساخت موسیقی بر روی اشعار Krzysztof Piesiewicz شاعر لهستانی و برنده جایزه نوبل که توسط کیشلوفسکی کارگردانی شده بود.

زبیگنِف پرایزنر یک آلبوم تکنوازی پیانو با نام ۱۰ قطعه‌ی آسان برای پیانو با اجرای Leszek Możdżer در سال ۲۰۰۰ منتشر کرده است.

وی در سال ۲۰۰۶ و در آلبوم On An Island با گیتاریست شهیر گروه پینک فلوید David Gilmour نیز در زمینه تنظیم و ارکستراسیون قطعات نیز همکاری داشت. او همچنین در سال ۲۰۰۶ در قسمت فیلم کوتاه جشنواره کن به داوری پرداخت.

سکوت شب و رویاها یکی دیگر از پروژه های بزرگ پرایزنر در زمینه ارکسترال و کر میباشد که بر اساس متن و نوشته های کتابی با عنوان Job میباشد. این اثر ارزشمند با خوانندگی Madredeus وTeresa Salgueiro و Thomas Cullyدر سال ۲۰۰۷ منتشر شد.

از بهترین آلبوم‌های موسیقی او میتوان به آلبوم‌های

  • ۱۹۹۳ – The Secret Garden
  • ۱۹۹۵ – Preisner’s Music
  • ۱۹۹۸ – Requiem for my friend
  • ۲۰۱۳ – Diaries of Hope
  • ۲۰۱۵ – W Poszukiwaniu Dróg. Nowe I Stare Kolędy

او پس از شش ماه منتشر کردن آلبوم موسیقی متن فیلم W Poszukiwaniu Dróg. Nowe I Stare Kolędy موفق به دریافت جایزه دیسک پلاتینیوم در کشور لهستان شد.

زبیگنِف پرایزنر به همراهیEwa Lipska و Boris Kudlička آخرین مجموعه‌ی خود را که شامل سه اجرا در جشنواره‌ی National Forum of Music با عنوان 2016 DOKĄD بوده را در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است.

در ادامه میتوانید یکی از آثار این هنرمند به نام Les Marionettes که موسیقی متن فیلم The Double Life of Veronique هست را بشنوید.