سرطان تخمدان و کاهش ریسک ابتلا به آن !

سرطان تخمدان یکی از سرطان هایی است که ریسک ابتلا به آن در بانوان بسیار زیاد است.بر اساس تحقیقات و آمار انجام شده در جهان این سرطان در رده پنجم سرطان ها در بانوان قرار دارد. افراد مبتلا به سرطان تخمدان در خانواده خود باید در مورد شکایت هایی مانند درد شکم، تورم، نفخ شکم  و یبوست مراقب باشند و در صورت تداوم مشکلاتی از این قبیل به پزشک مراجعه کنند.ما در این مطلب قصد داریم شما  را با  سرطان تخمدان و کاهش خطر  ابتلا به آن آشنا کنیم :

ابتلا به سرطان تخمدان تا حدود 10-15 درصد ارثی است.به همین دلیل به شما توصیه می کنیم اگر شما سابقه سرطان هایی مانند سرطان سینه و تخمدان را در خانواده خود دارید ،این موضوع را جدی بگیرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم تاثیر بسیار مثبتی در مبارزه با سرطان تخمدان دارد.به شما توصیه می کنیم از مصرف مواد غذایی سرخ شده و چرب و همچنین گوشت قرمز خودداری کنید.مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای کم چرب، مصرف میوه های تازه، زنجبیل، آب گوجه فرنگی، چای سبز، گونه های گیاهی ، فلفل، آجیل، کاهو و تخم کتان می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا حد زیادی کاهش دهد.

سرطان تخمدان و کاهش خطر ابتلا به آن

ورزش منظم

رابطه مستقیمی میان مقدار چربی در بدن شما و سرطان برقرار است.مقدار بیش از حد استروژن آزاد شده به دلیل بافت چربی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان می شود.به همین دلیل شما می توانید با ورزش منظم از شر چربی های خود رها شوید.هر چقدر مقدار چربی شما کاهش یابد خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز کاهش می یابد.

سرطان تخمدان و کاهش خطر ابتلا به آن

کنترل منظم

یکی از توصیه هایی  که سرطان تخمدان و کاهش خطر  ابتلا به آن را تعیین می کند ،کنترل منظم است.مخصوصا با فزایش سن خطر ابتلا به سرطان تخمدان تا حد زیادی افزایش می یابد.خطر ابتلا در سن 63 سالگی بسیار زیاد است.به همین دلیل کنترل منظم را فراموش نکنید.

در ادامه بخوانید :علائم سرطان سینه چیست و چگونه آنها را در منزل تشخیص دهیم ؟

تست ژنتیک

احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنان، 1-2 درصد است.با این حال، اگر جهش های ژنتیکی مرتبط با BRCA1 و BRCA2 وجود داشته باشد، این نسبت خطر BRCA1 به 40 درصد و BRCA2 به 10 تا 20 درصد افزایش می یابد.به همین دلیل به بانوانی با چنین جهش های ژنتیکی توصیه می شود که در سن خاصی مورد جراحی قرار گیرند.که برای درک این موضوع باید حتما تست ژنتیک در آن ها انجام گیرد.

سرطان تخمدان و کاهش خطر ابتلا به آن

مادران شیرده

هنگام بارداری و شیردهی فرآیند تخمک گذاری در مادران قطع می شود.به نظر می رسد که تخمک گذاری مکرر نقش مهمی درجلوگیری از سرطان تخمدان داشته باشد.به همین دلیل زنانی دارای زایمان های متعدد و همچنین زایمان در سنین پایین و همچنین مادران شیرده در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.

قرص ضد بارداری

قرصهای ضد بارداری که تخمک گذاری را کاهش می دهند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را  نیز کاهش می دهند.خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان جوانی که (سنین 20 تا 30 سالگی ) به مدت یک سال به طور مداوم از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند تا میزان 50 درصد کاهش می یابد.

سرطان تخمدان و کاهش خطر ابتلا به آن

آگاهانه از داروها و ویتامین ها استفاده کنید

یکی دیگر از توصیه هایی که سرطان تخمدان و  کاهش خطر  ابتلا به آن را تعیین می کند ، استفاده آگاهانه از داروها و ویتامین ها است.استفاده از داروهایی که شامل آندروژن،  حاوی استروژن و داروهای تقویت کننده باروری پس از یائسگی می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.به همین دلیل هنگام مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.مصرف ویتامین D در فرم پزشکی یا نور خورشید خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

از پودر تالک استفاده نکنید

استفاده از پودر تالک در محصولات مورد استفاده برای اهداف بهداشتی در ناحیه تناسلی به عنوان یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان شناخته می شوند.از سال 1970، تالک و آزبست در پودرهای بدن و صورت استفاده نشده است.به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم از مصرف محصولات حاوی پودر تالک جدا خودداری کنید.

مداخله جراحی

 در سال های اخیر نیمی از سرطان تخمدان ها به علت  وجود غده ها ایجاد شده است.به همین دلیل درمان غده ها با دارو یا مداخله جراحی می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد.

در ادامه بخوانید :

۴ میوه شگفت انگیز برای جلوگیری از ابتلا به سرطان !

دختر بچه ای ۳ ساله ای که برای حمایت از سرطان مادر بزرگش مدل شد !!!

فلفل قرمز بزرگترین دشمن سرطان !!!