هر ساله در جهان بیش از 1میلیون و هفتصد هزار زن به سرطان سینه مبتلا می شوند.این موضوع در کشور ما نیز متفاوت نیست.زیرا از هر 8 زن یک نفر از آن ها به سرطان سینه مبتلا می شود. سرطان سینه معمولا در زنان بیشتر دیده می شود اما ممکن است مردان نیز به آن مبتلا شوند. اما احتمال آن در زنان 100 برابر مردان است. در این مطلب در مورد علائم سرطان سینه و  تشخیص آن در منزل صحبت می کنیم.

در ادامه بخوانید »

آیا ماموگرافی برای زنان مضر است؟ 

حقایقی که باید قبل از عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی از آنها آگاه شوید!

1-سرطان سینه یک بیماری است که هیچ زنی نمی خواهد به آن مبتلا شود.به همین دلیل بعضی از زنان به علائم سرطان سینه اهمیت نمی دهند و سعی می کنند که این واقعیت را قبول نکنند .در واقع سرطان سینه بسیار زود علائم خود را نشان می دهد.نادیده گرفتن این علائم بسیار برای بانوان خطرناک است و در مواردی ممکن است حتی منجر به مرگ آن ها نیز گردد.


همچنین بخوانید:مواد غذایی که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند


2-براساس گفته  دکتر Cihan Uras (جراح متخصص ) ،سرطان سینه بعد از سرطان ریه دومین سرطانی است که سبب مرگ و میر می شود.اما وی تاکید می کند که روش های تشخیص و درمان اولیه نجات دهنده هستند و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

3-بررسی های معمول برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه هرگز نباید نادیده گرفته شود. همچنین هر زن پس از 20 سالگی برای تشخیص زودهنگام باید هر ماه یکبار خود را در خانه معاینه کند.در این صورت می توان در مراحل اولیه سرطان را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد.

علائم سرطان سینه در بانوان

وجود توده در سینه

یکی از بارزترین علائم سرطان سینه وجود توده در سینه و زیر بغل است.توده های سرطانی از دیگر توده های انباشته در بدن سفت تر هستند.و می توان به وسیله سفت و نا منظم بودن شکل توده آن ها را تشخیص داد.موثر ترین روش برای آگاهی ،دراز کشیدن و لمس به وسیله دست است.یکی از روش های تشخیص سرطان سینه در منزل این است که دراز بکشید و یک دست خود را زیر سر قرار دهیدسپس سینه خود را با انگشتان نشانه و میانی لمس کنید. همین کار را برای طرف دیگر انجام دهید.دقت کنید که حرکات دست شما دایره ای و از نوک سینه به سمت بیرون باشد.در ادامه همین حرکت را در زیر بغل های خود انجام دهید.


همچنین بخوانید:بیماری‌های مقاربتی رایج که احتمالا حتی اسم‌شان را هم نشنیده‌اید! 


ترشح از نوک سینه

اگر یک ماده شفاف یا خون از نوک سینه شما بدون هیچ فشاری خارج می شود.باید در نزدیکترین زمان ممکن دلیل آن را بررسی کنید.این نوع تخلیه نوک پستان ناشی از پاپیلوم داخل سینه است که یک ضایعه شمرده می شود  که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

تغییر شکل نوک سینه

 یکی دیگر از روش های تشخیص سرطان سینه در منزل این است که اگر زمانیکه در مقابل آینه ایستاده اید و متوجه تغییر شکل در نوک سینه خود شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید . این تغییر می تواند شامل فرو رفتن نوک سینه به داخل یا هر نوع تغییر شکل دیگری باشد.

تغییر در پوست نوک سینه

یکی دیگر از علائم سرطان سینه ،پوسته پوسته شدن پوست اطراف نوک سینه است.که در صورت مشاهده باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود.


همچنین بخوانید:8 مورد از نشانه های سرطان سینه در مردان که باید آنها را جدی بگیرید!!!


بزرگ شدن سینه و یا تغییر شکل آن

بزرگ شدن سینه و یا تغییر شکل آن به راحتی قابل فهم است و شما می توانید  زمانیکه جلوی آینه ایستاده اید ،آن را به راحتی متوجه شوید.دست های خود را برروی کمر خود قرار دهید و در آینه نگاه کنید که آیا سینه های شما متقارن است ؟ هیچ تغییری در شکل آن رخ نداده است؟

وجود قرمزی یا زخم بر روی سینه

اگر شما مجروح نشده اید ، قرمزی ناگهانی در پوست سینه و زخم اولین مورد جدی است که باید حتما بررسی شود.هیچ وقت این علائم را نادیده نگیرید .

تورم در سینه و فرو رفتن به داخل

البته هر تورم نشان دهنده سرطان سینه نیست . تورم ، شایع ترین شکایتی است که اغلب زنان در طول قاعدگی و حاملگی تجربه می کنند.اما اگر تورم همراه با تغییر شکل سینه و فرورفتن آن به داخل باشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

عادت کنید سینه های خود را هر ماه  در منزل معاینه کنید

علائم سرطان سینه چیست و چگونه آنها را در منزل تشخیص دهیم ؟

سرطان پستان به زودی با روش های غربالگری ماموگرافی و اولتراسونوگرافی تشخیص داده می شود و رویکردهای فردی میزان موفقیت درمان را افزایش می دهد زنان باید دوره های غربالگری خود را به خصوص پس از 40 سالگی افزایش دهند.پس از 20 سالگی، هر زن باید خود را یکبار در ماه کنترل کند و این کار باید به عادت تبدیل شود.