علائم اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین

قبل از صحبت درباره ی دلایل و علائم اختلال شخصیت مرزی ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد که اختلال شخصیت مرزی چیست؟ به طور کلی اختلالات شخصیت الگویی ناکارآمد از احساس، افکار و اعمال هستند که باعث ایجاد مشکل در زندگی و روابط و عملکرد فرد می شوند.

اختلال شخصیت مرزی، بیماری روانی ای است که در آن فرد به طور مداوم خلق و رفتارهای مختلفی را تجربه می کند. این نشانه ها می توانند باعث رفتارهای تکانشی و مشکل در روابط فرد شوند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است حتی در طول ساعاتی از روز خشم، افسردگی و اضطراب شدید را تجربه کنند.

یکی از نشانه های کلیدی اختلال شخصیت مرزی نوسانات شدید خلق و خو است. همچنین آنها در تعیین نقشی که در این دنیا دارند و نحوه ای که به خود می نگرند بلاتکلیف اند. در نتیجه علایق و ارزش های آنها می تواند به شدت تغییر کند. افراد مبتلا به این اختلال همه چیز را در منتها درجه ی آن در نظر می گیرند و به نوعی همه چیز را سیاه و سفید می بینند. مثلا یک چیز یا یک شخص یا کاملا خوب است یا کاملا بد و حد وسطی برای آنها وجود ندارد.


همچنین بخوانید: خصوصیات افراد خودشیفته چیست؟ با این اختلال شخصیت و درمان آن آشنا شوید


همچنین نظرات آنها درباره ی دیگران می تواند به سرعت تغییر کند. فردی که امروز به عنوان یک دوست دیده می شود، ممکن است روز دیگر دشمن یا خائن باشد. این تغییر احساسات می تواند منجر به روابطی شود که از طرفی قوی و از طرفی بسیار ناپایدارند.

نشانه ها و علائم

گرچه علائم اختلال شخصیت مرزی از فردی به فرد دیگر متغیر هستند، برخی از رایج ترین علائم این اختلال به شرح زیر است:

  • اجتناب از ترک و رها شدن، برقراری سریع روابط صمیمی (جسمی یا هیجانی) و یا قطع ارتباط با کسی که پیش بینی می کنند که ممکن است رهایشان کنند.
  • الگوی روابط شدید و ناپایدار با خانواده، دوستان و عزیزان، که اغلب از نزدیک بودن افراطی و عشق به نگرانی شدید یا خشم دچار نوسان است.
  • داشتن احساس و تصویری تحریف شده و ناپایدار از خود 
  • رفتارهای تکانشی و غالبا خطرناک مثل: ولخرجی های شدید، روابط جنسی خطرناک و نا ایمن، سوء مصرف مواد، رانندگی نا ایمن و پرخوری.  لطفا توجه داشته باشید: اگر این رفتارها عمدتا در طول دوره ای رخ دهد که فرد انرژی و خلق بالایی دارد ممکن است نشانه هایی از اختلال خلقی باشد نه اختلال مرزی.
  • آسیب رسان به خود مثل خراشیدن پوست
  • افکار عود کننده درباره ی خودکشی یا تهدید به آن
  • خلق های شدید و بسیار متغیر که هرکدام ممکن است چندساعت تا چند روز ماندگار باشند
  • داشتن احساس مزمن پوچی
  • خشم شدید و نامناسب و یا مشکلات کنترل خشم
  • دشوار بودن اعتماد، که گاهی اوقات همراه با ترس غیر منطقی از اهداف دیگران است
  • داشتن احساس جدایی و تفکیک، مثلا داشتن احساس جداشدگی از خود و یا دیدن خود خارج از بدن و یا داشتن احساسات غیر واقعی

همچنین بخوانید: هر چیزی که درباره ی دلایل و درمان اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) باید بدانید!


افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی لزوما همه ی نشانه ها را تجربه نمی کنند. بعضی افراد تعداد کمی نشانه و بعضی دیگر تعداد بیشتری را تجربه می کنند. این نشانه ها می توانند با اتفاقات کاملا عادی نمایان شود. برای مثال افراد مبتلا به اختلال مرزی می تواند از کوچک ترین جدایی بین خودشان و کسی که دوستش دارند به شدت عصبانی و ناراحت شوند. مثل پیش آمدن یک سفرکاری برای فرد مورد علاقه شان.  شدت و فراوانی علائم و طول مدت آنها بسته به فرد و بیماری او متفاوت است.

دلایل ابتلا به اختلال شخصیت مرزی

علت اختلال شخصیت مرزی هنوز روشن نیست، اما تحقیقات نشان می دهند که ژنتیک، ساختار و عملکرد مغز و عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی در ابتلا به این اختلال نقش مهمی دارند و یا ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند.

  • سابقه ی خانوادگی: افرادی که یک عضو از خانوادشان (مثلا یکی از والدین یا خواهر و برادر) مبتلا به یک اختلال روانی است بیشتر ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت مرزی باشند.
  • عوامل مغزی: مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز، به خصوص در مناطقی که کنترل رفتارهای تکانشی و تنظیم عاطفی را به عهده دارند، را نشان می دهند. اما مشخص نیست که این تغییرات عامل ایجاد این اختلال هستند و یا خود نتیجه ای از این اختلال اند.
  • عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی: بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی گزارش می دهند که حوادث آسیب زایی را در زندگی تجربه کرده اند، مانند سوءاستفاده، رها شدن یا مشقت و سختی در دوران کودکی. بعضی دیگر ممکن است در معرض روابط ناپایدار و آسیب زا و درگیری های خصمانه بوده باشند.

اگر چه این عوامل ممکن است خطر ابتلا را در فرد افزایش دهد، اما به این معنا نخواهد بود که افرادی که دارای این عوامل اند حتما به اختلال شخصیت مرزی دچار خواهند شد. چه بسا ممکن است شخصی هیچ یک از این عوامل را نداشته باشد اما مبتلا به اختلال شخصیت مرزی شود.

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید: