تا حالا شده فیلمی دیده باشین که کمتر کسی دیده باشدش؟ اگر دوس دارین این حس و حال و تجربه کنین، همراه من باشین.

برای این هفته فیلم پیشنهادی من در مجله وارونه  “ماجراهای بوکارو بانزای در بعد هشتم”  محصول آمریکا سال 1984رو معرفی می کنم. یه فیلم اکشن، موزیکال، کمدی و خلاصه همه چی تمام در گروه فیلمهای علمی تخیلی. نقدای مثبت و منفی زیادی درباره این فیلم نوشته شده. که نظر پاولین کیل دربارش مثبته! از اونجایی که این نوشتار برای ترغیب خواننده به تماشای فیلمه؛ من داستان فیلم رو تعریف نمی کنم و صرفا به یه سری نکات اشاره می کنم.

اما  به صورت کلی باید بگم که بانزای یه دانشمند، نوازنده، راننده و قهرمانه که با اختراع اخیرش – دستگاهی که گذر از جامدات رو ممکن می کنه- خودش، گروهش و دنیا در معرض خطر و مورد هجوم فضایی ها قرار می گیرن.

اولین چیزی که توی این فیلم توجه رو جلب می کنه، تدوین متفاوت و غیر خطی فیلمه. دهه هشتاد، زمان ظهور پست مدرنیسم در سینمای آمریکاست. این فیلم هم به نوعی پست مدرن محسوب میشه. یکی از ویژگی های این نوع سینما، ترکیب ژانرهاست. که در ” بوکارو بانزای” شاهدش هستیم.

اما انتظار چیزی شبیه به “سویینی تاد” رو نداشته باشید. فیلم در ترکیب ژانرها و حتی تدوینش خیلی محتاطانه عمل کرده. مثلا اگر چه فلاش بک فیلم به صورت غیر کلاسیک در تدوین استفاده شده اما برای ورود و خروج به گذشته، همچنان زوم این و زوم اوت می بینیم. در درجه دوم اون چیزی که به چشم میاد جلوه های ویژه ست.

با توجه به زمان ساخت فیلم، گاهی چیزهایی می بینیم که باعث حیرت می شه! مثل ارتباط سه بعدی گروه بانزای با فضایی ها. البته در بعضی از صحنه ها ممکنه که نقص هایی دیده بشه ولی در کل قابل چشم پوشین.

اما نکته مهمتر، تاثیریه که این فیلم روی تاریخ سینما گذاشته. حدود ده فیلم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این فیلم ارجاع دادن. شامل بازگشت به آینده، مکس دیوانه، مردان سیاه پوش، باشگاه مشت زنی و مهمتر از همه با بیشترین ارجاع، مجموعه پیشتازان فضا (star trek).

امیدوارم از دیدن اینفیلم پیشنهادی لذت ببرید. لطفا نظراتتان را در ارتباط با این فیلم با ما به اشتراک بگذارید و فیلم های مورد علاقه خود را به ما معرفی کنید.

 

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید